Eksperter foreslår, at man laver en ’kreativitetsfabrik’, hvor virksomheder, studerende og forskere samarbejder om at skabe nye forretningsmodeller, produkter og services
30.10.2018
Nyhed

Eksperter: Akademikere kan hjælpe Danmark med at tjene 46 mia. kroner mere på kreativ eksport

En ekspertgruppe har fremsat anbefalinger til regeringen, som de regner med vil bidrage med en stigning i eksport fra kreative erhverv på 50 pct. eller 46 mia. kroner. Akademikerne spiller en vigtig rolle i den forbindelse, mener eksperter.

Af William Leerbeck Meyer

8,5 procent af Danmarks eksport, 92 mia. kroner, kommer fra kreative erhverv.

Det tal kan dog ifølge ekspertgruppen ’Vækstteam’ i fremtiden blive endnu højere. Gruppen gav mandag en række anbefalinger til regeringen, som de regner med vil kunne medføre en vækst i kreativ eksport på 46 mia. kroner frem til 2025. 

Indsatsområde 1 i anbefalingerne er, at man fremover i højere grad får humanistiske kompetencer implementeret i de kreative virksomheder.

”Det er evnen til at tænke brugerperspektivet med og skabe æstetiske, etiske og anvendelige løsninger. Det er dét, kreative kompetencer kan, og det er her, i forståelsen af samspillet mellem ny teknologi og mennesket, at de kreative og kunstneriske uddannelser spiller en vigtig rolle”, står der blandt andet i anbefalingen.

Mistro til akademikere

Konkret foreslår ekspertgruppen blandt andet, at man laver en ’kreativitetsfabrik’, hvor virksomheder, studerende og forskere samarbejder om at skabe nye forretningsmodeller, produkter og services.

De kunstneriske videregående uddannelsers forskning og innovation skal styrkes bl.a. gennem flere midler, foreslår de også.

De anbefalinger er tiltrængte, mener Kathrine Weicker, der er konsulent i Væksthus Hovedstadsregionen med specialisering i forretningsudvikling af kreative virksomheder.

”Man ser det ikke nødvendigvis som noget plus i dele af branchen, at man har en akademisk uddannelse. Faktisk kan der være utryghed forbundet med akademikere, fordi man ikke kender nok til dem. Hvis man lærer hinanden at kende, så kan man gøre op med den utryghed”, siger hun.

Kathrine Weicker er ekstern lektor på CBS, og hun har selv erfaring med at bygge bro mellem universitetet og kreative virksomheder. Hun har bl.a. lavet samarbejder mellem hendes studerende og virksomhederne.

”Det fungerer enormt godt. De studerende får praktisk erfaring, og virksomhederne får øjnene op for, hvor gavnlige akademikere kan være”, fortæller hun.

21 anbefalinger

Ekspertgruppen ’Vækstteam’ kommer med i alt 21 anbefalinger. Nemmere adgang til kapital, øget international synlighed og en bedre håndhævelse af immaterielle rettigheder er blandt nogle af de andre indsatsområder, som skal føre til væksten på 50 pct. i de kreative virksomheders eksport.

Det er ikke en vækst, der ellers ville komme af sig selv, understreger formanden for ekspertgruppen, Jacob Holm, i en pressemeddelelse, som Erhvervsministeriet har udsendt.

”Digitaliseringen ændrer måden at drive forretning på og på en række områder skal vi samarbejde for at gøre op med det der hidtil har været ”god latin”, da det begrænser vores vækst og virke i fremtiden. Og fra de kreative erhverv sender vi i dag et klart signal til regeringen, uddannelserne og andre organisationer og fonde om, at vi i den grad er klar til at samarbejde om at finde nye løsninger”, siger han i pressemeddelelsen.