07.12.2018
Nyhed

Seks gode råd: Sådan undgår vi tidsspilde og forstyrrelser på jobbet

Danskerne oplever hver dag at blive forstyrret, miste koncentrationen og spilde tiden på arbejdet. Men hvordan indretter vi en arbejdsplads, hvor der er plads til at gå i dybden og samtidig samarbejde med kollegerne. Specialist i effektive arbejdsvaner Line Ullmann giver her sine bedste råd.

Af Ole Obitsø

Lav et rum med færre forstyrrelser
“Vi skal se på, hvordan vi skaber rammer, der ikke inviterer til mange afbrydelser. Hvis man har en sofa stående foran sit skrivebord, så er det ikke overraskende, at folk bliver hængende og snakker. På nogle arbejdspladser har de indrettet deres storrumskontor med streger på gulvet og har tænkt på, hvordan man skaber færre afbrydelser. Man nudger folk til at afbryde mindre. Andre steder aftaler man spilleregler for god adfærd i det åbne kontor. Det kan give mere ro”.

Giv mulighed for at trække sig
“På nogle arbejdspladser har du en kultur, hvor du går i et mødelokale, hvis du skal snakke med nogen. Man kan også gøre det omvendt, så små lokaler er området, hvor man koncentrerer sig på arbejdspladsen. Man skal gøre det legitimt at trække sig. Der skal lederne på banen og være tydelige om, at det kan være okay ikke at være tilgængelig hele tiden, og at man godt må koncentrere sig i et mødelokale, tage høretelefoner på eller arbejde hjemme”.

Skab tidspunkter, hvor du må blive forstyrret
“Vi har også brug for at kunne interagere og dele viden med hinanden. Derfor skal der være en balance mellem forstyrrelser og ro. Problemet opstår, når det ikke er koordineret. Man kan indgå aftaler om, at det er bestemte tidspunkter på dagen eller ugen, hvor medarbejderne kan svare på spørgsmål fra hinanden, eller at nogle kan koble sig af telefonerne. Du kan også skabe et rum, hvor man ikke må forstyrre hinanden før 12 – hvis det eksempelvis passer til arbejdspladsen”.

LÆS OGSÅ: 39 procent har spildtid på arbejdet hver dag

Afskærm dig fra mail, mobil og sociale medier
“Vores tendens til bevidstløst at tjekke mail og smartphonen er gift for vores evne til at koncentrere os. Det er os selv, der afbryder os selv. Det er en øjenåbner for mange. Hver gang man gør det, mister man koncentrationen. Et godt råd er at lukke mailen og så kun tjekke den tre faste gange om dagen. Eller lukke ned for telefonen. Intet er så vigtigt, at du ikke kan ringe tilbage”.

Arbejd i sprint ved koncentrationstungt arbejde

“Det handler om meget bevidst at arbejde med at skabe fokus. Det går helt banalt ud på at tage et ur og så sætte det til at ringe om 15 eller 25 minutter. I den periode klør man så på uden at lave andet. Når det ringer, kan du holde en kort pause og så gøre det samme igen. Sådan kan du ikke arbejde hele dagen, men det er velegnet, når du skal koncentrere dig om noget meget svært og gerne vil foretage overspringshandlinger”.

Sæt fokus på én ting
“At blive mere fokuseret er lidt ligesom hemmeligheden bag en slankekur. Langt hen ad vejen ved vi godt, hvad vi skal. Det er bare ikke ensbetydende med, at vi får det gjort. Derfor kan det være en god pointe at vælge én ting, man forbedrer helhjertet. Derfor kan det være smart eksempelvis bare at sætte fokus på dine mailvaner og gøre det ordentligt”.