Hanne Leth Andersen, der er rektor på RUC, skrev i 2012 en videnskabelig artikel om fremmedsprogenes rolle i fremtidens skole.
25.10.2016
Nyhed

RUC-rektor skal stå i spidsen for ny national sprogstrategi

RUC’s rektor Hanne Leth Andersen er udpeget som formand for en arbejdsgruppe, der skal udvikle en national sprogstrategi. Den skal styrke og fastholde sprogkompetencer igennem hele uddannelsessystemet.

Af Louise Egholm Burcharth
Danmark har brug for en ny national sprogstrategi.

Derfor har undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) udpeget rektor for Roskilde Universitetscenter Hanne Leth Andersen som formand for arbejdsgruppen, der består af en række eksperter, som i januar 2017 skal komme med anbefalinger til en national sprogstrategi. Det skriver RUC i en pressemeddelelse.

Arbejdsgruppen udspringer af et samarbejde mellem Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling samt Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Strategien skal give bud på, hvordan elevers sprogkompetencer bliver fastholdt og udviklet gennem bedre overgange i uddannelsessystemet. Lige fra folkeskolen til de videregående uddannelser. 

Fremmedsprog på den politiske dagsorden

Hanne Leth Andersen kalder det et vigtigt signal, da sprog ifølge hende spiller en afgørende rolle på mange niveauer i samfundet.

”Sprog åbner døre, både i arbejdslivet og i samfundet mere generelt. Det ved vi, men vi gør ikke meget ved det i disse år. Jeg ser derfor frem til at bidrage til at sætte fremmedsprogene på den politiske dagsorden”, siger Hanne Leth Andersen i pressemeddelelsen.   

Rektoren tilføjer, at sprog på de videregående uddannelser ikke nødvendigvis er lig med deciderede sproguddannelser, men kan integreres i uddannelser på mange måder.

”Universiteterne kan med fordel tilbyde fremmedsprog og international praktik som et led i flere uddannelser”, pointerer Hanne Leth Andersen.

Den tidligere uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsen (V) kom i januar 2016 med løfte om strategien efter Københavns Universitets lukning af 13 små sprog- og kulturfag

”Vi skal se på, hvilke sprogkompetencer Danmark egentlig har brug for”, sagde han dengang til Berlingske.