10.08.2016
Nyhed

"Vi skal ikke have politisk styring af DR's programudbud"

Fredag lancerede Dansk Folkeparti (DF) et forslag om at skære 25 procent af DR's årlige budget. Udover at forsvare de mere end 100 medlemmer af Dansk Magisterforening, der arbejder hos DR, så mener Camilla Gregersen, DM's formand, at det "uhørt og klart over stregen", at DF vil blande sig i programudbuddet.

Af Tobias Dinnesen
Skær 25 procent af DR's budget, smid DR3 over på nettet og send P3 i udbud.

Sådan lyder nogle af forslagene fra Dansk Folkeparti (DF) i en kronik, som Berlingske bragte fredag den 5. august. Her går partiet blandt andet til angreb på centraliseringen af nyhedsproduktionen i hovedstadsområdet og peger samtidig på, at DR's digitale aktiviteter, ifølge partiet, er konkurrenceforvridende.

Camilla Gregersen, som er formand for Dansk Magisterforening, der repræsenterer mere end 100 medarbejdere ved DR, mener, at Dansk Folkeparti med sine forslag bryder med armslængdeprincippet i forhold til fx programudbuddet i DR.

"Blå blok med DF i front går til angreb på DR og vil nedsable budgettet. Samtidig går DF-politikerne ind og peger på bestemte kanaler, som de mener skal lukke. Det er helt uhørt og klart over stregen, at politikere blander sig i programudbuddet. Vi skal ikke have politisk styring af hverken radio- eller TV-kanaler", mener DM-formanden.

Frygten er, at Danmark vil stå tilbage med et marginaliseret DR
En stor del af DF's kritik går på, at DR har for mange tv-kanaler, at der sendes for mange udenlandske film og tv-serier på eksempelvis DR3, at DR's børne- og ungdomskanaler ligner hinanden for meget, og at P3 og P7 lægger sig for tæt op ad de kommercielle radiostationer i deres udtryk.

Men Camilla Gregersen frygter for konsekvenserne for DR og public service, hvis DF kan skabe flertal for sit forslag. Det kan nemlig hurtigt blive skruen uden ende, hvis der først forsvinder de mere end 900 mio. kr. fra DR's budget, som DF lægger op til, forklarer hun.

"Det handler tilsyneladende om at begrænse DR's mest populære og mest "folkelige" programmer - og der lægges op til, at kommercielle aktører i stedet skal lave disse. Men der er ingen garanti for, at der kommer kvalitet ud af, at andre kommercielle aktører skal lave de mere poppede dele - tværtimod er det mest sandsynlige scenarie, at det bliver amerikanske producenter, der kommer til at overtage markedet. Frygten er så, at vi så vil stå tilbage med et marginaliseret DR, som ikke har bred folkelig appel, og så kan der skæres yderligere", lyder profetien fra DM's formand.