07.10.2016
Artikel

Sådan undgår du, at dine medarbejdere får stress

Som leder har du et ansvar for, at dine medarbejdere ikke går ned med stress. Her er seks gode råd til, hvordan du skaber en arbejdskultur, som forebygger, at dine medarbejdere brænder ud.

Af Lærke Cramon


Tegning: Claus Bigum

Afstem forventninger
Hvor, hvornår og hvordan vi skal udføre vores arbejde, er ikke længere så entydigt som dengang industriarbejderne stemplede ind og ud ved samlebåndene. Derfor bliver det moderne arbejdsliv ofte betegnet som “grænseløst”. Rigtig meget arbejde kan udføres uafhængigt af tid og sted, og ofte er det svært at vurdere, hvornår en opgave er afsluttet. For hvornår er man i grunden færdig med at designe et uddannelsesforløb eller aflevere et nyt strategioplæg? Kan man ikke altid lige undersøge lidt mere, grave lidt dybere eller afdække en ekstra vinkel? Som leder er du selvfølgelig interesseret i, at kvalitetsniveauet blandt dine medarbejdere er højt. Men du har også et vigtigt ansvar i forhold til at fortælle dine medarbejdere, hvad der skal til, for at de kan afslutte deres opgaver. Det gør du ved at sætte nogle klare mål, så dine ansatte ved, hvornår de har udført en opgave tilfredsstillende nok til at kalde den færdig. Vær tydelig, når du definerer dine mål, og afstem løbende forventninger med dine medarbejdere, så du ved, om målene er realistiske. Måske skal de ændres undervejs. Husk samtidig på, at målene ikke skal være så stramme, at dine medarbejdere ikke har nogen form for frihed i forhold til at vælge, hvordan de bedst griber opgaverne an. 

Vær en god rollemodel
Din arbejdsplads betaler for dine medarbejderes arbejdstid, men ikke for deres fritid. Som leder har du et ansvar for, at de ansattes arbejdsliv ikke griber ind i deres fritid. Måske giver det god mening for dig at arbejde et par timer om aftenen, når ungerne er puttet, men pas på, at du ikke derved kommer til at signalere, at du forventer det samme af dine medarbejdere. Du er kulturbærer, og den måde, du opfører dig på, smitter af på dine ansatte. Hvis du sender mails ud klokken 22 om aftenen, tænker nogle af dine medarbejdere måske, at de skal svare dig med det samme. I forhold til at forebygge stress, er det vigtigt at holde arbejdsliv og fritid adskilt. Et simpelt trick fra din side kan derfor være at indstille din mailboks til først at udsende mails klokken otte om morgenen. Også selvom du måske har skrevet dem klokken halv et om natten.

Filtrer krav
Ledelsesforskeren Gareth Jones fremhæver i bogen “Clever: Leading Your Smartest, Most Creative People”, at ledere har til opgave at beskytte deres medarbejdere mod “the corporate rain”. Med det menes, at du som leder skal fungere som et filter mellem direktionen og dine medarbejdere. I disse new public management-tider, hvor ansatte bombarderes med krav om målinger og registreringer, har du et ansvar for at holde administration på et minimum, så dine medarbejdere kan koncentrere sig om at udføre deres primære opgaver. Nogle krav om målinger giver mening, andre gør ikke. Og i stedet for at du helt ukritisk viderebringer alle direktionens nye krav, bør du skærme dine medarbejdere og gå i dialog med ledelsen for at udfordre, om de nye krav bidrager til bedre opgaveløsning, eller om de i stedet stjæler unødvendig meget af dine ansattes tid. Betragt dig selv som et filter mellem direktionen og dine ansatte, så dine medarbejdere kan koncentrere sig om at gøre det, de er bedst til.

Anerkend hverdagsopgaverne
Ledere er typisk rigtig gode til at anerkende ekstraordinære indsatser. Dem, hvor en medarbejder lander et stort projekt eller løser en vigtig udviklingsopgave. Det er selvfølgelig godt at rose dine medarbejdere, når de præsterer noget exceptionelt, men husk også at værdsætte hverdagens almindelige opgaveløsninger. Mange medarbejdere bliver presset, ved tanken om at de skal præstere noget enestående for at blive set og anerkendt af deres ledere. For ligesom sportsstjerner har brug for restitution efter vigtige højdepunkter, har medarbejdere brug for at vide, at det er tilladt at geare ned i en periode efter større præstationer. Det kan nemt være i disse perioder, at de henter energi til nye, store projekter.

Skab en sund kultur
Ideelt set skal du som leder kende dine medarbejdere godt nok til at vide, hvornår de er pressede og føler sig overophedede på arbejdsfronten. Men reelt set kan det være svært at spotte, for medarbejdere kan reagere meget forskelligt på at være under pres. En god ting, du kan gøre for at forebygge stress på arbejdspladsen, er at skabe en kultur, hvor det er acceptabelt at sige fra. Dine medarbejdere skal vide, at du respekterer dem, hvis de siger nej til en opgave. Og du bør stole på, at dine medarbejdere ikke siger nej, fordi de ønsker at springe over, hvor gærdet er lavest, men fordi de mener det. Derudover kan det være godt at dyrke en arbejdskultur, hvor dine ansatte har lov til at fejle. Stress kan reduceres, hvis I på arbejdspladsen i fællesskab taler åbent og konstruktivt om det, der ikke gik så godt, og hvad I kan lære af det.

Italesæt meningen med arbejdet
Som medarbejder er det vigtigt at føle, at ens arbejde giver mening. Noget af det, der kan stresse ansatte, er, når de mister blikket for, hvordan deres arbejde er med til at skabe værdi. Ligesom tv-programmer har en opvarmer, som får publikum i stødet, har du som leder et ansvar for at motivere dine medarbejdere ved regelmæssigt at fortælle dem, hvorfor de er vigtige, og hvad deres arbejde konkret skaber af værdi for andre. I en travl hverdag kan man som leder godt komme til at fortabe sig i deltaljerne, men ved at slå blikket op og fremhæve, præcis hvorfor arbejdspladsen er sat i verden, kan du styrke fællesskabet på arbejdspladsen og den enkelte medarbejders følelse af at være meningsfuld.

Kilder: Karsten Lodahl Madsen, karriererådgiver i Dansk Magisterforening, og Malene Friis Andersen, ph.d., cand.psych.aut., postdoc ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø og forfatter til bogen “Stop stress – håndbog for ledere”