11.03.2016
Artikel

Doven chef søger robust medarbejder

Af Jakob Elkjær
REDAKTØRENS KOMMENTAR

Robust er blevet det nye buzzword, som dukker op her og der og alle vegne og ikke mindst i stillingsopslag for akademikere, som man kan læse i denne udgave af Magisterbladet.

Det bør i høj grad også være et buzzword for dig, hvis du søger job. Sæt en fed streg under ordet, for det er en advarselsklokke, som i det mindste bør få dig til at stille nogle spørgsmål til jobsamtalen og måske endda tage en snak med tillidsmanden – inden du lader dig ansætte.

Brugen af ordet robust kan være synonymt med doven og gammeldags ledelse: De tre, der havde jobbet før dig, gik ned med stress, men vi er ikke vores ledelsesopgave voksen, så vi har undladt at foretage de nødvendige ændringer. Nu vil vi bare have en medarbejder, der kan tåle mosten.

Stil spørgsmål, men opgiv ikke jobbet på forhånd. Det kan jo også være, at det dækker over en arbejdsgiver, som godt ved, at robusthed bedst skabes i fællesskab og ikke ved at smide ansvaret i hovedet på den enkelte. Men også en arbejdsgiver, som i al fairness vil gøre opmærksom på, at arbejdspladsen p.t. går igennem en turbulent periode.

Selvfølgelig kan det også være relevant at lede efter en robust medarbejder, hvis jobbet helt naturligt kræver, at man har en højere stresstærskel end gennemsnittet, som et chefjob med personaleansvar.

Det er straks meget mere tvivlsomt at bruge ordet, hvis man søger en menig medarbejder til syvende kontor.

En arbejdsgiver, som er god nok til dig, værdsætter medarbejdere, som sætter sig ind i, hvad de går ind til. Derfor gælder det om at turde stille spørgsmål. Jeg ville pakke spørgsmålene pænt ind, men det kunne være rart at få afklaret, hvad det egentlig betyder at være robust.

  • Kan robuste medarbejdere blive stressede og sige fra, hvis tid og opgaver ikke passer sammen?
  • Bliver robuste medarbejdere syge?
  • Har robuste medarbejdere en partner til at tage sig af syge børn?
  • Har robuste medarbejdere brug for forklaringer, som er til at forstå, når de bliver udsat for konstante omstruktureringer, dokumentationskrav eller lignende?
  • Tåler robuste medarbejdere en dårlig tone på arbejdspladsen?
  • Kort sagt: Har arbejdsgiveren givet op ift. trivsel?

Brugen af ordet robust er også et buzzword, som fortæller dig, at arbejdsgiveren lægger vægt på personlige egenskaber. Vægter de personlige egenskaber konsekvent højere end kvalifikationer for arbejdsgiveren? I sidste ende er det et spørgsmål om, hvor du helst vil have job. Hos en arbejdsgiver, der vægter dine personlige egenskaber eller dine faglige kvalifikationer højest.

Endelig er det også en mulighed, at brugen af ordet robust simpelthen blot signalerer, at arbejdsgiveren er en doven sprogbruger. At den, som har formuleret jobopslaget, ikke rigtig ved, hvad hun vil, men bare fylder opslaget med sidste skrig inden for management-lingo, som vi alle sammen kender fra bullshit-bingo: proaktiv, omstillingsparat, innovativ, fleksibel og nu også robust.