07.11.2014
Artikel

Iværksætter på deltid

Om mandagen er han konsulent i Viborg Kommune. Om tirsdagen er han iværksætter med virksomheden Explainer. Lars Louring deler sin uge mellem livet som lønmodtager og tilværelsen som selvstændig.

Af Lisbeth Ammitzbøll
Tre dage om ugen sætter Lars Louring sig ind i sin bil og kører fra sin bopæl i Aarhus til sit job i Viborg Kommune.
To dage om ugen sætter han sig op på sin cykel og triller fra Trøjborg ned i Mejlgade, hvor han er iværksætter i kontorfællesskabet IdéRiget med virksomheden Explainer.

“Jeg får det bedste fra to verdener. Jeg har en regelmæssig indtægt og kan samtidig forfølge mine egne projekter”.

Jobbet i Viborg giver mere end fast månedsløn. Lars Louring er animationskonsulent i kommunens forvaltning for Børn og Unge, et job, der hænger vældig godt sammen med Explainers produkt, som er små tegnefilm til hjemmesider og e-learning.

“Som lønmodtager har jeg glæden ved at arbejde på større fælles projekter sammen med kolleger i en organisation, der har en lang tidshorisont og økonomiske muskler og en naturlig kundekreds, som er borgerne. Som selvstændig nyder jeg friheden til at følge mine egne ideer og ændre strategi uden at spørge om lov. Det kan være en kringlet proces, men når man ser resultatet, er det fedt at vide, at det 100 procent er en selv, der har skabt det”, siger han.

Udvalgt af Chile
Interessen for animation fik Lars Louring under et ophold i Santiago, hvor han i 2012 boede et halvt år som deltager i Start-Up Chile. Den chilenske regerings iværksætterprogram giver hvert år omkring 200.000 kroner til udvalgte iværksættere, der bruger mindst seks måneder i landet til at udvikle deres virksomhed.

“Jeg så opslaget lidt tilfældigt og havde på det tidspunkt ikke andet end en masse gode ideer, så jeg fik ret travlt med at få styr på et projekt. Heldigvis var min tidligere vejleder fra Aalborg Universitet utrolig hjælpsom, og jeg kunne skrive universitetet på ansøgningen som dokumentation for netværk og ballast”.

Start-up Chile er et af verdens mest eftertragtede iværksætterprogrammer.

“Jeg regnede slet ikke med at blive udvalgt. Jeg kan huske, at jeg sad i sengen og fulgte transmissionen live fra Santiago på Twitter – og pludselig hører jeg mit navn blive læst op. Det var en vild oplevelse. Jeg blev selvfølgelig rigtig, rigtig glad, men jeg tænkte også: Okay, om en måned skal du stå i Chile og starte din egen virksomhed. Du har vist lidt travlt”.

Opfinder af Alefant
Lars Louring arbejdede på det tidspunkt i Viborg Kommune som fritidsvejleder for udsatte børn og unge på et projekt finansieret af satspuljemidler.

“Selv om jeg havde været ansat mindre end et år, gav min chef mig orlov, så jeg kunne tage til Chile. Det var ret storsindet”.

I Chile fik Lars et halvt års intensiv iværksættertræning med mentor, træning i at pitche sine projekter og hjælp til at formulere en forretningsplan. Han fik også et stort netværk blandt amerikanere, europæere – og chilenere.

“Jeg arbejdede rigtig godt sammen med to chilenske brødre, der begge er animatorer og har erfaring med animationsfilm til tv-reklamer. Vi kan forhåbentlig også arbejde sammen om Explainer. Det var gennem dem, jeg blev optaget af animation som formidlingsværktøj. Min egen faglighed handler om læringsteori, didaktik og kreative undervisningsformer, og jeg er i min tilgang til undervisning også inspireret af mit praktikophold i LEGO Education, hvor jeg evaluerede en international robotkonkurrence for børn og unge”.

Et konkret resultat af samarbejdet med de to chilenere er 120 digitale lektioner i matematik til skolebørn i de mindste klasser.

“Undervisningen er konkret og virkelighedsnær. Hovedpersonen i lektionerne er Alefant, et animeret dyr, der bruger sakse og tallerkener og gulerødder og genstande, som børn kender fra deres hjem”.

Først om et par måneder har Alefant alle sine lektioner klar. Lars Louring har fået 300.000 kroner fra tipsmidlerne og 60.000 kroner fra Lærerstandens Brandforsikrings fond til at gøre projektet færdigt.

Tog chancen på deltid
Opholdet i Chile fik også konsekvenser for Lars’ job i Viborg.

Siden august i år har han arbejdet som animationskonsulent i 25 timer om ugen som led i kommunens nye animationsstrategi. Viborg Kommune satser de næste tre år penge og kræfter på at samarbejde med det kreative miljø fra animationsskolen om at bruge animation til at kommunikere og formidle budskaber inden for sundhed, offentlig administration, erhverv, kultur og undervisning samt pædagogik.

“Animationsskolen i Viborg tilhører den internationale verdenstop, og en stor del af underviserne kommer fra andre lande. Mange færdiguddannede fra skolen vælger at blive i Viborg og starte egen virksomhed, så vi har et virkelig stærkt, kreativt miljø, der kan løse opgaverne. Mit job i kommunen er lige så udfordrende som mit iværksætterliv. Det foregår bare i en anden ramme”.

Samtidig med tilbuddet om 25 timer som animationskonsulent tilbød Viborg Kommune, at Lars Louring kunne fylde op til fuld tid ved at arbejde som fritidskonsulent.

“Jeg var glad for at få tilbuddet, men for mig var de 25 timer en stor chance for at få facon på nogle af alle mine løse ideer og se, om jeg kunne starte som selvstændig. I Chile havde jeg oplevet en helt anden tilgang til det at være selvstændig både blandt chilenere og amerikanere og også blandt mange europæere. I Danmark vil de fleste helst være lønmodtagere. Vi kunne godt lære lidt af kulturen med at starte noget op og kaste sig ud i det. I hvert fald kunne jeg se for mit eget vedkommende, at hvis jeg ikke turde starte for mig selv, når jeg havde et halvt job, ville det aldrig blive til noget. Så det var ikke et svært valg”.

Netværk i IdéRiget
Dagene som iværksætter tilbringer Lars Louring i IdéRiget i Mejlgade i et kontorfællesskab med tyve andre iværksættere og freelancere fra den kreative branche – tekstforfattere, grafikere, arkitekter, en lydmand, en brætspiludvikler, en tegner og nogle kommunikationsfolk, der er skrappe til hjemmesider eller marketing via Facebook.
“Selv om det kun er to dage om ugen, er det en god investering. Netværk er vigtigt. Vi hjælper hinanden, deler kontakter, løser opgaver. Det er et specielt miljø, hvor man er i samme båd og hjælper hinanden frem”.

Chile er ikke glemt. Sidste forår underviste Lars Louring på Universidad Católica del Norte i dansk pædagogik og kreativitet, primært ved hjælp af legoklodser og animation. Universitetet har allerede vist interesse for et længere samarbejde, og måske bliver det Alefant, der en skønne dag kan lære chilenske børn i alderen 6 til 9 år om matematik.

“Det ville jeg være glad for. I de private skoler er man så småt ved at indføre iPads i undervisningen, men i de offentlige skoler har lærerne 40 elever i hver klasse og meget få penge til materialer. Det bliver let til katederundervisning uden særlige hjælpemidler. Så det varer nok nogle år, inden Alefant er en realistisk mulighed i de offentlige skoler. Men man må begynde et sted. Foreløbig er jeg glad for at tage til Chile en gang imellem og undervise kommende lærere. Chile har givet mig både viden og venskaber. Jeg vil gerne give noget tilbage”.