18.11.2011
Artikel

Tour de jobsøgning

En busfuld akademikere drog på Tour de Himmerland med et klart budskab i bagagen: Akademikere er for alle – ikke kun for storbyer og store virksomheder.

Af Vivian Voldgaard

Klokken er før otte, og efterårskulden har så småt tag i Nordjylland. Foran forskerparken NOVI holder en turistbus, og pladserne inde i varmen er efterhånden fyldt godt op. Det er ikke nogen endagstur til Tyskland, der venter forude. Det er derimod en akademisk turistrundfart i Himmerland, der står på programmet.

“Det er tredje gang, vi arrangerer en bustur til et område, der ikke traditionelt tiltrækker så mange akademikere. Vores mål er at gøre udkantområderne opmærksomme på, at akademikere har en masse at tilbyde, men også at gøre akademikerne opmærksomme på, at der findes spændende arbejdspladser uden for de store byer og de store, kendte virksomheder”, fortæller Tinne Tranum, fuldmægtig på Karrierecentret ved Aalborg Universitet.

Det er Karrierecentret ved Aalborg Universitet som i samarbejde med AC Akademikerkampagnen og AAU Matchmaking har skruet dagens program sammen. Og der venter de 40 deltagende akademikere en lang dag.

Klokken kvarter over otte sætter chaufføren kurs mod Aars, hovedbyen i Vesthimmerland. Her venter borgmesteren og kommunaldirektøren med rundstykker, frisk kaffe og en salgstale, der både kommer omkring områdets prisattraktive boligudbud, kulturlivet og ikke mindst arbejdsmulighederne – både i kommunen og i virksomhederne i området. Kommunaldirektør Mogens Kristensen ved godt, at en del af deltagerne formentlig ikke har hverken Aars eller Vesthimmerlands Kommune som drømmedestination, men hans opfordring er alligevel klar:

“Vi får tonsvis af ansøgere, men mange af dem stinker desværre af, at ansøgerne bare skal søge et job. Det kan vi altså ikke bruge til ret meget, så det er nok en god idé at signalere, at man faktisk har lyst til at være her. Og I skal være så hjerteligt velkomne, for vi mangler faktisk akademikere. Som 51-årig tilhører jeg den yngste del af ledergruppen, og det er jo skræmmende”, siger han.

Akademikere kan udvikle
Efter fem minutters køretur gør bussen holdt ved en af områdets største virksomheder, jernstøberiet Dania. De akademiske gæster kommer fra alle afkroge af universitetet, både de humanistiske og de mere tekniske videnskaber. Men alligevel har flere svært ved at se sig selv som en del af dagligdagen i den slags virksomheder. Og det er den helt store udfordring, mener Tinne Tranum:

“Jeg kan godt forstå, at mange højtuddannede ledige har svært ved at se sig selv på et jernstøberi, men det handler om at lære at tænke anderledes og mere bredt om, både hvad man selv kan tilbyde, og hvad virksomhederne har brug for. De fleste tænker alt for traditionelt, når de skal beskrive deres drømmejob, og det er noget af det, vi gerne vil udfordre med det her arrangement”, siger hun.

Dania oser ikke kun af smeltet jern, men også af en meget klassisk virksomhedskultur. Den skal man respektere, mener fabriksdirektør Jon Jensen. Men det er ikke det samme, som at den ikke skal udvikles. Og det er her, akademikere kan bidrage, forventer han.

“Vi er en virksomhed, der lever det stille liv, men vi er klar over, at det i fremtiden vil komme til at betyde mere, at man også formår at være synlig. I dag beskæftiger vi primært ingeniører, men det skal ændres, så vi kan sagtens se for os, at de mere klassiske akademikere kan bruges hos os. Spørgsmålet er så, om akademikerne også kan se det”, siger han og bekræfter dermed, at det ikke kun er virksomhederne, men også akademikerne selv, der skal tænke nyt.

Fra 17 til 225
Efter en kort frokostpause i Messecenter Aars og en mindre spadseretur tager det akademiske selskab plads i kantinen hos virksomheden Lyngsoe Systems. Administrerende direktør Finn Mathiassen byder velkommen til fortællingen om, hvordan 17 medarbejdere er blevet til 225 i løbet af 15 år. Ved hjælp af kreativitet, vedholdenhed og ikke mindst faglig dygtighed.

“Vi vil have de dygtigste, og det er derfor, vi har sagt ja til at være med i dag. Vi er en kompleks størrelse, og i alle afdelinger har vi brug for højtuddannede medarbejdere, så vi synes, det er spændende at få sådan en flok på besøg”, siger direktøren.

Før gæsterne sendes retur til messecentret, afleverer Finn Mathiassen en klar opfordring til deltagerne: husk på kompetenceudvikling!

“Det er ikke sikkert, at det, I har lært, er moderne om fem år. Det er faktisk mere sikkert, at det ikke er moderne. Så derfor skal I huske at lære nyt. Og det er faktisk meget nemmere at skifte sin faglighed ud end at skifte sig selv ud”, fastslår han.

Et lille syvtal
John Windbirk, cand.phil. fra årgang 2000 på AAU og nyledig, er meget interesseret i Lyngsoe Systems:

“I min verden ser generalister helhedsbilleder, og det virker, som om den her virksomhed godt kunne være åben for den mere humanistiske måde at tænke på, selv om det er en teknisk virksomhed”, siger han.

Det er første gang, han er med på bustur med jobsøgning for øje. På 12-skalaen ligner hans bedømmelse af dagen et lille syvtal:

“Jeg synes, programmet har lidt for meget fokus på tekniske arbejdspladser. Jeg kan sådan set godt forstå, hvad de mener, når de siger, at vi skal udfordres i vores måde at tænke på. Men jeg er jo humanist, og jeg erkender, at jeg har svært ved at se mig selv på et jernstøberi”.

Samme oplevelse har Ingvar Kristjansson, der er cand.mag. i historie og ledig efter et vikariat på en skole. Han er med i håb om at få nogle kontakter, der kan skaffe ham et job med løntilskud.

“Jeg havde gerne set, at der var flere tilbud til humanister. At vi måske havde besøgt noget mere kulturbærende. Men det er også spændende nok at prøve sig selv af på den her måde. Jeg ser frem til næste punkt, der er jobdating, for så bliver det nok lidt lettere at stille nogle spørgsmål”, siger han.

Nordjysk jantelov
Tilbage i messecentret har seks lokale virksomheder taget opstilling og er klar til både at holde deres egen salgstale og ikke mindst høre deltagernes. De 40 akademikere bliver delt ind i seks grupper, og så er festen åben. Hvert tiende minut ringer en klokke, og alle rykker videre til en ny date.

“Det er nyt, at vi slutter af på den her måde, så det glæder mig meget at se, at der bliver spurgt og snakket så meget ved bordene”, siger Tinne Tranum.

“Vi har besøgt nogle meget alsidige virksomheder med meget store kulturforskelle, så jeg ved godt, at en hel del nok føler, at vi ikke har ramt det, de regnede med. Men vores mission er jo at skubbe til deltagerne. Vi er nordjyder, og vi er meget jantelovsagtige, så kan vi få bare nogle af dem til at se på sig selv og på virksomhederne med nye øjne, så synes jeg, det er en succes”, fastslår hun.