04.06.2010
Artikel

Forskere skaber ny­tænkning i virksomheder

Teori får kreativiteten frem. Det oplevede fødevarevirksomheden Chr. Hansen, da den mødtes i et såkaldt vandhul med forskere fra forskellige universiteter. Forskerne skabte en teoriramme for firmaets udfordringer, og det satte gang i virksomhedens kreativitet.

Af Malene Romme Mølby

En win-win situation. Sådan beskriver Jesper Allentoft udbyttet for forskere og virksomheder i Human-Centered Research Hubs vandhul. Som Vice President for Stakeholder Relations i firmaet Chr. Hansen har han nu deltaget i et vandhul med to forskellige projekter. 

“Vi var helt oppe at køre efter mødet med forskerne. For det var så inspirerende og spændende at høre deres idéer og meninger om vores projekter. Det gode var, at det var tydeligt, at de også blev inspireret af at holde deres teori op mod vores meget praktiske tilgang”, fortæller han. Ph.d.-stipendiat Peter Busch-Jensen fra Roskilde Universitet var med til et af vandhullerne med Chr. Hansen, og det fortryder han ikke.

“Det var sjovt og lærerigt, men samtidig bekræftende for mig at opleve, at jeg med min akademiske baggrund har noget at byde på over for en erhvervsvirksomhed”, siger han.

Forskere bringer nyt til virksomheder
Fødevarevirksomheden Chr. Hansen skulle i sommer til at starte to nye koncepter op i relation til medarbejderne, og i den forbindelse blev Jesper Allentoft opmærksom på Human-Centered Research Hubs vandhuller. “Da jeg hørte om vandhulsmetoden, var jeg ikke i tvivl om, at det skulle prøves af. Vi er jo ude at betræde nyt land, og derfor er det interessant at få input fra nogle eksternt”, siger Jesper Allentoft.

Det ene nye koncept hos Chr. Hansen kalder de winning culture, fordi firmaet har oplevet en stigende succes, siden det blev opkøbt af en fransk kapitalfond for nogle år siden. Fremgangen har de oplevet, både ved at omsætningen steg betydeligt, og at medarbejdernes tilfredshed og engagement gik op. Derfor vil de gerne undersøge, hvad de skal gøre for at bibeholde og skabe vinderkultur i fremtiden. “Før mødet i vandhullet var vi måske lidt for fokuseret på, at vi skulle i gang med at gøre noget nyt for at skabe winning culture. Men som en af forskerne sagde, så havde vi allerede vinderkultur. Vi skal ikke til at gøre noget nyt, men høste af vores egne gode erfaringer og bygge videre på dem”, fortæller Jesper Allentoft.

Det andet koncept, som skulle afprøves i et vandhul, kalder de knowledge pilot, hvor de har fokus på, hvordan de kan videreuddanne deres specialister. Her følte Peter Busch-Jensen fra Roskilde Universitet, at han havde en del at byde ind med: “Som forsker har jeg jo også et personligt kendskab til de udfordringer, det moderne fleksible arbejdsliv kan byde specialister. Jeg ved af erfaring, hvor vigtigt det er, at der også er arbejdsro og plads til fordybelse. Hvis det forventes, at man tænker nyt, er der også brug for, at man kan bevæge sig ud af et spor uden at vide, hvor det ender. Det, fornemmede jeg, var et relevant og genkendeligt dilemma i virksomheden”, siger Peter Busch-Jensen.

Vandhul er luksus for virksomheder
Jesper Allentoft oplevede, at allerede forberedelsen til mødet med forskerne var meget givtig. “Forarbejdet havde stor værdi for os, fordi vi i dialogen med Human-Centered Research HUB blev tvunget til at være konkrete. Der blev skabt en konstruktiv dialog, der satte gang i nogle gode diskussioner og overvejelser, så vi blev meget skarpere på, hvad vi gerne ville”, siger Allentoft.

Selve vandhulsmødet beskriver han også som en meget positiv oplevelse, hvor forskerne gjorde sig stor umage med at forstå firmaets virkelighed.

“Det er lærerigt at få andre vinkler på ens arbejde. Forskerne skabte jo en teoriramme på noget, som vi beskæftiger os med hver eneste dag. Det løftede det praktiske og gav os luft under vingerne til at tænke mere kreativt”, fortæller Jesper Allentoft. Flere forskere gav også udtryk for, at de satte pris på at få en mere realistisk indsigt i processerne i en virksomhed og i, hvordan deres viden kunne bruges i fremtiden. “Der er nok forskel på, hvordan virksomheder og forskere vil gribe en problemstilling an, men i vandhullet var der stor gensidig lyttevilje og interesse for vores forskellige vinklinger og perspektiver”, fortæller Peter Busch-Jensen. Han synes, at det var spændende både at høre om virksomhedens problemstillinger, men også om, hvad de andre forskere havde af betragtninger.

Trods en travl hverdag vil Peter Busch-Jensen gerne tage turen fra Roskilde Universitet, hvis der bliver et nyt vandhul, hvor hans viden og kompetencer passer. “Det dialogiske og lidt uformelle setup gør det let at putte det ind i en travl hverdag. Men var jeg blevet bedt om at holde et længere oplæg med et forkromet overblik, så ville oplevelsen nok være anderledes, og jeg ville muligvis have svært ved at nå det. I vandhullet er det nok at springe ind i dialogen”, siger Peter Busch-Jensen.

Hos firmaet Chr. Hansen er man så begejstret for vandhulskonceptet, at man så småt er begyndt at starte et tredje vandhul op. “Det er jo en luksus at blive præsenteret for de ypperste forskere, og at de gider bruge tid til at afprøve deres viden og teoretiske referenceramme på vores problematikker eller koncepter”, siger Jesper Allentoft.