30.01.2009
Artikel

Stress – et fælles problem

Af Pernille Siegumfeldt

20.000 offentlige ledere med personaleansvar skal være frontløbere i en ny kampagne, som skal sikre bedre trivsel på de danske arbejdspladser.

Det er Videncenter for Arbejdsmiljø, der står bag en ny national kampagne, som skal gøre stress og sygefravær til et fælles anliggende på arbejdspladserne snarere end et individuelt problem for de medarbejdere, der rammes.

“Det er vigtigt at få fortalt, at stress rammer individuelt, men skal løses i fællesskab. Stress handler altid om, at den enkelte oplever en ubalance mellem kravene, egne ressourcer og egne forventninger. Stress kan derfor håndteres ved at genskabe den balance. Men det kan kun ske, hvis alle – også ledelsen – er med til at skabe gode rammer”, lyder det i en kommentar til initiativet fra Palle Ørbæk, der er direktør i Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, som står bag.

De 20.000 ledere modtager en kampagnepakke med nye publikationer om stress og trivsel. Derudover består kampagnen af en landsdækkende annoncekampagne, fire nye tv-programmer, hvoraf det første sendes på DR i februar, et særtillæg til magasinet Arbejdsmiljø om trivselsarbejdet i en kommune og endelig et nyt kampagnesite, som blandt andet præsenterer en lang række eksempler på stress-håndtering på offentlige arbejdspladser. Adressen på sitet er: www.arbejdsmiljoviden.dk/trivsel.

Derudover vil Videncentret i løbet af 2009 formidle inspiration og viden til arbejdet med at skabe trivsel gennem en række arrangementer på de offentlige arbejdspladser.

Ifølge de nyeste tal i arbejdsmiljøforskningen lider 10-12 procent af de erhvervsaktive danskere af stress.

Den nye kampagne er led i kvalitetsreformen og den trepartsaftale, der blev indgået i 2007 mellem regeringen, Kommunernes Landsforening og Danske Regioner samt LO, FTF og AC.