Gå til sidens indhold
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.
KU søger hvid mand
Screendump

KU søger hvid mand til topstilling inden for it

Ekskluderende og stereotypt. Sådan lyder kritikken af et stillingsopslag fra KU, der søger ny chef for it. Prorektor erkender, at ubevidste fordomme er svære at undgå, og at universitetet skal arbejde på at sikre større bredde i sine annoncefotos.

Emneord:

En vicedirektør for it på Københavns Universitet er en voksen, hvid og velklædt herre, der med brillerne sat op i panden kan udlægge sine visioner på en måde, så de unge kvinder spidser ører.

Den tanke kunne man få, når man ser det stillingsopslag, som KU havde i søndagens udgave af Politiken den 26. april i jagten på en ny vicedirektør for it. Med teksten fulgte et billede, der nogenlunde skildrer ovenstående situation. Og fem dage senere kom samme handlekraftige herre på banen igen, denne gang i en digital annonce, som kørte i Berlingske.

KU har på det seneste taget mange fornuftige mangfoldighedstiltag. Så meget desto ærgerligere er det, at et stillingsopslag fra universitetet taler direkte ind i så mange stereotyper. Det mener blandt andre professor ved Roskilde Universitet Rikke Andreassen, der er tilknyttet Center for Køn, Magt og Mangfoldighed.

“Kombinationen af en hvid mand, der udstråler handlekraft, mens to kvinder sidder passivt i baggrunden og smiler beundrende til ham, er særlig uheldig. Billedet er en stereotyp fremstilling af Akademia som et sted, hvor hvide middelklassemænd udlægger sandheden om verden for os andre. Det kunne gøres bedre”, siger Rikke Andreassen.

KU jobopslag

Henriette Laursen, der er direktør i KVINFO, mener, at KU fremstiller sig selv på en måde, så universitetet risikerer at gå glip af en række gode ansøgere til it-chefstillingen.

“En arbejdsplads skal være ekstremt opmærksom på, hvordan den visualiserer virkeligheden. Opslaget til it-chefstillingen taler klart mest til en type, der formodentlig vil søge jobbet under alle omstændigheder”, siger Henriette Laursen.

De signaler, KU sender i sine rekrutteringsprocesser, bliver opfanget bredt og ikke kun af folk, der er på jobjagt, påpeger Rikke Andreassen.

“Hverken ord eller billeder er neutrale. Når KU træffer de her valg i et vigtigt jobopslag til en chefstilling, så skaber det forestillinger om, at det er sådan, en vicedirektør på KU ser ud”, forklarer RUC-professoren.

Udvalget af billeder skal afspejle de strategiske indsatsområder, som KU arbejder med, og vise den arbejdsplads, som KU er og skal være

Bente Merete Stallknecht, Prorektor KU

Billeder skal afspejle strategi

I en mail til Magisterbladet oplyser HR-afdelingen på KU, at universitetets billedvalg til brug for stillingsannoncer er begrænset, og at det har været et vigtigt kriterie i den pågældende annonce, at det valgte billede inkluderede mennesker i arbejdssituationer på universitetet.

Prorektor Bente Merete Stall­knecht har ikke ønsket at stille op til interview i Magisterbladet. Men hun meddeler, at kritikken giver anledning til, at universitetet kigger på muligheden for mere bredde i de billeder, man anvender.

“Vores billedvalg, visuelle profil om du vil, er en væsentlig del af KU’s profil. Vi er derfor opmærksomme på den signalværdi, der kan ligge i billedvalget. Udvalget af billeder skal afspejle de strategiske indsatsområder, som KU arbejder med, og vise den arbejdsplads, som KU er og skal være”, hedder det i en skriftlig kommentar fra Bente Merete Stallknecht.

Når det kan gå skævt for en arbejdsplads, der i øvrigt arbejder aktivt med køn og mangfoldighed, er det en reminder om, hvor stor en opmærksomhed det kræver at komme de ubevidste bias til livs, siger Rikke Andreassen.

“Vi vil fortsætte med at gå lige i de her fælder, hvis vi ikke aktivt modarbejder dem”, understreger hun.

Var artiklen relevant?

Del den med andre ...

Link kopieret!
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Vil du opdateres på, hvad der sker?


Læs om tilmeldingen