Gå til sidens indhold
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.
Thomas Bæk Kristensen
Foto: Hans Søndergaard

Opråb: Vi uddanner os ikke bare til arbejdsmarkedet

Uddannelse handler om langt mere end at få kompetencer til arbejdsmarkedet. Det giver læring til livet, mener Thomas Bæk Kristensen, der læser filosofi og er næstformand i DM Studerende.

Emneord:

Det er desværre en almindelig opfattelse, at den vigtigste grund til, at vi sender børn gennem uddannelsessystemet er, så de kan lære at udfylde en bestemt plads på arbejdsmarkedet.

Det ses tydeligt, når man allerede fra en tidlig alder i folkeskolen skal tage stilling til, hvad man vil blive til. Når man ikke er så gammel kender man typisk kun kliché-professionerne: politibetjent, kok, sanger og så videre.

Arbejdsmarkedet er i virkeligheden en del anderledes. Der findes mange forskellige job inden for håndværkerfaget, sælgerbranchen og konsulentverdenen. Men uddannelse handler om meget mere end bare at få et job. I dette indlæg ønsker jeg at slå et slag for værdien af almen dannelse.

Jeg har ofte hørt de ting, man skal lære i forskellige fag i skolen, blive nedgjort. “Hvorfor skal vi analysere digte, det gør man altså ikke på sit arbejde”, eller “hvorfor skal jeg lære differentialregning, det får jeg alligevel aldrig brug for”.

Det er desværre en utrolig kortsigtet tilgang til sin egen uddannelse, men det er nærmest også sådan uddannelsessystemet er bygget op.

På længere sigt kan digtanalyse lære os at forstå mennesker i en bestemt tid, og differentialregning og andet avanceret matematik kan lære os at tænke logisk og forstå systematiske sammenhænge. Det er kompetencer, man hele tiden bruger i sit daglige liv som samfundsborger - også på arbejdsmarkedet.

Sandheden er at vi bruger det meste af vores liv uden for arbejdsmarkedet. Vi bruger meget mere af det, vi lærer i skolen, når vi ikke er på arbejde.

Politikerne bliver hver dag mere og mere enige om, at vi skal prioritere erhvervsskolerne mere, og derfor skal færre gå i gymnasiet. Jeg forstår godt argumentet, at gymnasiet på mange punkter blot forbereder dig på universitetet, og hvis universitetet alligevel ikke er, hvad man stræber efter, er det så ikke spild af tid at bruge tre år i gymnasiet?

Men jeg synes, det er kortsigtet argument, da en gymnasial uddannelse kan bruges til så meget andet end som adgangsbevis til universitetet. Ingen skal tvinges til at gå en uddannelsesvej, man ikke er interesseret i, men almen dannelse kan bruges til alt muligt hele tiden og bør ikke undervurderes eller tages for givet.

Var artiklen relevant?

Del den med andre ...

Link kopieret!
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Læs om

#vihylderhumanister Adjunkter Administration Afskedigelse A-kasser Aktivering Alternative arbejdsformer Ansættelsesforhold Antropologi Arbejdsliv Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmiljø Arbejdsmiljø Arbejdsmiljøbloggen Arbejdstid Arkæologi Bachelorer Barsel Beskæftigelse Biblioteker og arkiver Biografi Biologi Blog og debat CBS CV Dagpenge Dannelse Dansk Magisterforening Dansk Magisterforening Det' mit job Dimittender Diskrimination DM Kongres DM på sagen DM Studerende DR DTU Efterløn Efteruddannelse E-læring Etik EU Filosofi Fleksjob Formidling Forskning Forskningsfrihed Freelancere Guide Historie Humaniora Højskoler Idræt Integration IT IT IT-Universitetet Iværksættere Jobsøgning Jura Kandidater Karriere Klima Klima, miljø og energi Kommuner Kommuner Kommunikation Kommunikation Kommunikation KU Kultur Kultur Kultur og sundhed Kulturhistorie Kunst Københavns Universitet Ledelse Ledelse Lederbloggen Ledere Ledighed Lektorer Lifescience Medico Ligestilling Litteratur Løn Magister med profil Medbestemmelse Medievidenskab Mentorer Miljø Miljø Miljø og natur Museer Musikhistorie Månedens iværksætter Naturvidenskab Naturvidenskab Naturvidenskab og teknik Netværk NGO NGO Offentligt ansatte Ophavsret Overenskomst Pension Pensionister Ph.d. Politik Politik Praktik Prekariat Priser Privatansatte Professionshøjskoler Professorer Psykisk arbejdsmiljø Psykologi Pædagogik Pædagogik Regioner Regioner Rejsebøger Religion Roskilde Universitet RUC Samfund Samfundsvidenskab Scient SDU Selvstændige Selvstændige og freelancere Seniorer Skønlitteratur Sociale medier Sociologi Sprog Sprog og kommunikation Stat Staten Stress Studerende Studerende SU Sundhed Sundhedsvidenskab Syddansk Universitet Sygdom Tidsbegrænset ansat Tillidsrepræsentanter Uddannelse Uddannelse Uddannelse og forskning Udland Undervisning Universiteter Videnskabsteori Whistleblower Ytringsfrihed Økonomi Aalborg Universitet Aarhus Universitet
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Vil du opdateres på, hvad der sker?


Læs om tilmeldingen