Gå til sidens indhold
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.
AssasinsCreed_pressefoto.jpeg
Assassins Creed Odyssey foregår i det antikke Athen og har mange detaljer afbilledet fuldstændig, som forskningen vurderer dem

Underviser bruger computerspil i virtuel forelæsning: Mange detaljer er historisk korrekte

To undervisere på SAXO-instituttet underviser en årgang historiestuderende i det antikke Grækenland. Med computerspil.

Emneord:

Assassins Creed Odyssey er et spil, der normalt handler om at slå folk ihjel i det antikke Grækenland. Men her i coronatiden bliver det også brugt i Københavns Universitets historieundervisning.

Emil Skaarup, ph.d.-fellow, har sammen med Christian Ammitzbøl Thomsen, lektor og ekspert i Grækenlands historie, brugt det i deres virtuelle undervisning. Det skal give en følelse af, at det antikke Athen er andet end flotte templer og statuer, fortæller Emil Skaarup.

“Det skulle være et supplement til forelæsningerne. Jeg tror, at kombinationen af de fagligt begrundede forelæsninger og det visuelle fra computerspillet kan få det til at sidde bedre fast hos de studerende. Det er en sjov og oplysende introduktion til det normale liv og udseende af Athen i det antikke Grækenland”, siger han.

Det er også noget, der vækker begejstring hos Christian Killerup Larsen, som studerer historie på Københavns Universitet på fjerde semester.

“Jeg syntes, det var en sjov måde at få undervisning på. Det er en god måde at få et indblik i, hvordan det så ud dengang. Det giver noget visuelt at forholde sig til. Jeg håber på, at flere undervisere vil blive inspireret og måske gøre noget lignende”, siger han.

Historisk præcise detaljer

Assassins Creed Odyssey er ikke helt historisk korrekt, men giver alligevel en god følelse af, hvordan det var at være i det antikke Grækenland, siger Emil Skaarup.

“Der er mange af detaljerne, de har med, som jeg kan genkende fra den akademiske litteratur. De har blandt andet afbilledet slavernes liv i sølvminerne, som er et konkret eksempel fra litteraturen, man ikke hører om normalt”, siger han.

Faktisk matcher flere detaljer i spillet én til én med detaljerne fra litteraturen om det antikke Grækenland.

“Et eksempel på præcisionen i detaljegraden i spillet kunne være, at der var en kanal i det antikke Athen, som arkæologer har fundet og kortlagt. I spillet løber kanalen den samme rute, som arkæologerne har foreslået som mest sandsynlig”, siger han.

Virkelighedsnære spil

Ved Notre Dames brand i 2019 skrev Berlingske, at en af Assassins Creed Unitys spildesignere, Caroline Miousse, kunne bruges til at genopbygge katedralen. Det er også en historie, som Emil Skaarup har hørt.

“Der har været tale om, at man hyrede Assassins Creed Unity-spilskaberne ind, da man skulle starte genopbygningen af Notre Dame, fordi de var blandt dem, der kendte den bedst”, siger han.

Emil Skaarup er overbevist om, at det er er noget, man kommer til at se mere til.

“Spilskaberne har flere midler, så jeg kunne forestille mig, at hvis de bliver ved med at designe spillene, så de kan give et historisk indblik, så er det helt oplagt at bruge sådan noget i undervisningen”, siger han.

Spillets historiske detaljegrad er blevet dækket af flere streamere på Youtube.

 

Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Jobannoncer

Det Nationalhistoriske Museum

Museumsinspektør

Det Nationalhistoriske Museum

Danmarks Tekniske Universitet

Erfaren fundraiser med praktisk ansøgningserfaring

Danmarks Tekniske Universitet

Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Vil du opdateres på, hvad der sker?


Læs om tilmeldingen