Gå til sidens indhold
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.
Bog

Studietid: Batool bruger mindst 50 timer om ugen på sit studie. Natasja bruger 17

Magisterbladet har spurgt studerende på KUA, hvor lang tid de bruger på deres studier. Svarene er vidt forskellige.

Emneord:

Rigsrevisionen har for nyligt konkluderet i en beretning, at mange uddannelser ikke er fultidsstudier. De studerende bør bruge 43 timer om ugen i gennemsnit, før det er ”fuldtid”. Mange bruger dog ned til 16-17 timer på deres studie.

Magisterbladet er taget til KUA for at spørge de studerende om deres oplevelser med studietid.

Batool Abbas – Mindst 50 timer

Batool

Batool Abbas studerer Ægyptologi på tredje semester. Hun har undervisning hver dag og bruger 5-6 timer på at forberede sig til undervisningen. Dermed bruger hun mindst 50 timer på sit studie på en normal uge.

”Jeg er så heldig, at jeg kan bo hjemme, hvor jeg har nogle meget støttende forældre. Derfor kan jeg også koncentrere mig fuldt ud om mine studier og er ikke nødt til at tage et studiejob”, forklarer hun.

Hun er i færd med at læse om middelægyptisk sprog og hieroglyffer, da magisterbladet møder hende. Overalt i bogen stikker små noter ud.

”Det er kun en meget lille del af alle mine noter”, bemærker hun.

Bog%20om%20Middelægyptisk

Natasja Thorsøe – 17 til 20 timer

Natasja

Natajsa Thorsøe studerer Spansk Sprog og Kultur med Dansk som sidefag. Hun bruger 17-20 timer om ugen, bortset fra i eksamensperioden, hvor hun skønner, at hun bruger omkring tre timer mere.

”Ja, jeg ved godt, at det måske ikke lyder helt godt”, griner hun. Hun oplever dog ikke, at hun kommer bagud på sit studie.

”Jeg har aldrig dumpet en eksamen, så det er vel nok tid”, siger hun.

Fritiden bruger hun på at arbejde i Tivoli og at være sammen med sine venner.

Yazan Abu Zaid – Maks én time på forberedelser

Yazin

Yazan Abu Zaid er udvekslingsstuderende fra Jordan og er kommet til KUA for at læse English Litterature. Han er lige startet, så han kan endnu ikke give et præcist svar på, hvor lang tid han bruger. Han har dog et princip, som han vil holde fast i:

”Jeg bruger maks én time på at forberede mig til undervisningen. Jeg skimmer læsestoffet, og hvis det begynder at tage mere end en time, så stopper jeg”, fortæller han.

Han bruger en del af sin fritid på at læse tekster, som er studierelevante, men ikke på pensum.

”Det fungerer godt for mig sådan”, siger han.

Atle Sindbæk – Omkring 32 timer

Atle

 Atle Sindbæk er også lige startet. Han skal læse Klassisk Græsk, og så har han ”snydt lidt”, som han siger, og fået lov til at læse Latin samtidigt. Han har derfor 45 ECTS-point pr. semester.

Han kommer til at have 16 timers undervisning om ugen og regner med at bruge lige så meget tid på at forberede sig – altså 32 timer i alt. Han udelukker dog ikke, at han kan komme til at bruge mere tid end det.

”Hvis det viser sig, at det ikke er nok, så vil jeg selvfølgelig bruge mere tid end det. Jeg vil bruge den tid, det tager at gøre det ordentligt”, siger han.

Hans interesse for faget er stor, så allerede før han startede, læste han relevant litteratur. Og han forestiller sig, at han også fremover vil læse udover pensum.

Tak fordi du læste artiklen!

Var artiklen relevant?

Del den med andre ...

Link kopieret!
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Jobannoncer

Syddansk Universitet

Institutleder ved Biologisk Institut

Syddansk Universitet

Grønlands Selvstyre, Råstofstyrelsen

Råstofstyrelsens Afdeling for Teknik og Tilsyn søger en barselsvikar

Grønlands Selvstyre, Råstofstyrelsen

Københavns Universitet - Det Humanistiske Fakultet

Det Humanistiske Fakultet på Københavns Universitet søger to akademiske...

Københavns Universitet - Det Humanistiske Fakultet

Læs om

Adjunkter Administration Administration, organisation og politik Afskedigelse A-kasser Aktivering Ansættelsesforhold Antropologi Arbejdsliv Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmarked, udland Arbejdsmiljø Arbejdstid Arkæologi AU Bachelorer Barsel Beskæftigelse Biblioteker og arkiver Biografi Biologi Blog og debat CBS CV Dagpenge Dannelse Dansk Magisterforening Dansk Magisterforening Det' mit job Dimittender Diskrimination DM Kongres DM på sagen DM Studerende DR DTU DTU Efterløn Efteruddannelse E-læring Etik EU Filosofi Fleksjob Formidling Forskning Forskningfrihed Freelancere Guide Historie Humaniora Højskoler Idræt Integration It IT ITU IT-Universitetet Iværksættere Jobsøgning Jura Kandidater Karriere Klima, miljø og energi Kommuner Kommuner Kommunikation Kommunikation Kommunikation Kronik KU Kultur Kultur Kultur og sundhed Kulturhistorie Kunst Københavns Universitet Ledelse Ledelse Ledere Ledighed Lektorer Lifescience Medico Ligestilling Litteratur Løn Magister med profil Medbestemmelse Medievidenskab Mentorer Miljø Miljø Miljø og natur Museer Musikhistorie Månedens iværksætter Naturvidenskab Naturvidenskab Naturvidenskab og teknik Netværk NGO NGO Offentligt ansatte Ophavsret Overenskomst Pension Pensionister Ph.d. Politik Politik Praktik Prekariat Priser Privatansatte Professionshøjskoler Professorer Psykisk arbejdsmiljø Psykologi Pædagogik Pædagogik Regioner Regioner Rejsebøger Religion Roskilde Universitet RUC Samfund Samfundsvidenskab SDU Selvstændige Selvstændige og freelancere Seniorer Skønlitteratur Sociale medier Sociologi Sprog Sprog Sprog og kommunikation Stat Staten Stress Studerende Studerende SU Sundhed Sundhedsvidenskab Syddansk Universitet Sygdom Tidsbegrænset ansat Tillidsrepræsentanter Uddannelse Uddannelse Uddannelse og forskning Uddannelse, didaktik og forskning Undervisning Universiteter Videnskabsteori Whistleblower Ytringsfrihed Økonomi Aalborg Universitet Aarhus Universitet AAU
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Vil du opdateres på, hvad der sker?


Læs om tilmeldingen