Tegning: Claus Bigum
16.05.2018
Artikel

6 gode råd: Sådan skaber du et stærkt netværk

Et fagligt netværk kan være afgørende, hvis du leder efter et nyt job eller vil skifte branche. Men hvordan er det lige, man skaber et? Her er seks råd til, hvordan du får et netværk, der kan hjælpe dig til at opnå dine karrieremål.

Af Julie Elmhøj

Formulér, hvad du vil opnå
Regel nummer et, hvis du skal have succes med at netværke, er, at du skal være afklaret med, hvad du vil have ud af dit netværk. Jo skarpere du er på, hvad du ønsker, desto lettere bliver det at opnå. Faktisk kan du sammenligne det at netværke med at gå en tur på Strøget: Man kan sagtens gå en tur uden at vide, hvad man vil købe, men hvis man vil være sikker på at komme hjem med det rigtige, er det en god ide på forhånd at beslutte sig for, hvad man vil have.

Første skridt for dig, der vil skabe et stærkt netværk, er derfor at være sikker på dit formål med netværket. Leder du efter et nyt job? Overvejer du et fagligt sporskifte? Søger du inspiration til, hvordan du kan udvikle dig som leder, eller har du brug for nye kunder til din konsulentvirksomhed?

Skab overblik over dine kontakter
Ingen starter helt fra bunden, når det kommer til at skabe et stærkt netværk. De fleste kender altid en, der kender en. Sørg derfor for at få et overblik over, hvilke kontakter du allerede har, og hvem der kan være relevant i forhold til dine ønsker. Måske har du brugbare kontakter fra tidligere ansættelser, fra dit studie, fra dit frivillige arbejde eller fra sportsklubben?

Sørg også for at sætte dig ind i, hvordan man bruger et netværk bedst. Mange tror fejlagtigt, at man bruger sit netværk direkte til at få et job. Det er selvfølgelig skønt, hvis det er muligt, men det kræver, at dit netværk består af mennesker med ansættelseskompetencer, og det gør det sjældent. Vid derfor, at et godt netværk i stedet kan lede dig videre og give dig mulighed for at grave job frem, der ikke er synlige, ligesom et godt netværk kan give dig viden og “usynlig” erfaring fra andre, der allerede er der, hvor du gerne vil være.

Vær opsøgende
Når du har fået overblik over, hvem du allerede kender, er dit næste skridt at lægge en strategi for, hvordan du får udvidet dit netværk, så det kan hjælpe dig med at opnå dine mål. En tommelfingerregel er – uanset hvad dit formål er – at det ofte er en kombination af flere forskellige tiltag, der giver et godt netværk. Et sted at starte kan være at opsøge mennesker med specifik viden inden for den branche, du gerne vil skifte til, hvis dit formål med at netværke er et fagligt sporskifte.

Et andet sted at begynde kan være at opsøge konferencer, receptioner eller messer, hvor folk med relevant viden opholder sig. Det er vigtigt, at du forsøger at tænke anderledes. Det er ikke sikkert, at de mest oplagte mennesker sidder lige foran dig. Mange jobsøgende har en tendens til at fokusere på store, kendte virksomheder og organisationer. Men husk, at Danmark er et land, der består af små og mellemstore virksomheder.

Kortlæg dine barrierer
De fleste synes, det er grænseoverskridende at tage kontakt til andre og bede om hjælp. Og hvis du er en af dem, der ikke er født med en sælger i maven, så kan det være en god ide at kortlægge, hvad det er for nogle barrierer, du synes der er vanskelige at overkomme. Handler det fx om, at du er bange for, om du kan tillade dig at bruge andres menneskers tid?

Hvis det gør, så overvej, hvordan du selv ville have det med at blive kontaktet. Hvis du er som langt de fleste, så vil du ikke have noget imod at bruge en time på at fortælle om det, du ved mest om. Husk, at når man rækker ud til andre mennesker, så anerkender man dem samtidig for deres viden og erfaring – og det sætter langt de fleste pris på. Vær derfor ikke bange for at tage kontakt til nogen, du ikke synes, du kender særlig godt. En anden måde at komme i gang med at netværke på kan også være ved at sætte et netværksmøde op med en, du er tryg ved. På den måde kan du “øve” dig, inden du går videre med at opsøge andre relevante kontakter.

Brug de sociale medier aktivt
Sociale medier og særligt Linked­In er stærke ­netværksværktøjer – men kun hvis du bruger dem rigtigt. Mange bruger fejlagtigt Linked­In som en form for cv-­database, men hvis du vil have noget ud af din tilstedeværelse, skal du ligesom med alle andre former for netværksaktivitet være klar over, hvad du ønsker, og hvad du vil have ud af at have en profil. Gør derfor dig selv den tjeneste at være skarp på, hvordan du præsenterer dig, hvem du vil i kontakt med, og hvordan du henvender dig.

Husk altid at skrive en besked til de personer, som du tilføjer, hvor du kort forklarer, hvorfor du tager kontakt, og hvad dit formål er. For på LinkedIn og de andre sociale medier gælder det – ligesom det gør alle andre steder – om at være aktiv, imødekommende og give af sig selv. Forestil dig, at det er lidt ligesom at være på konference; hvis du skal gøre dig bemærket på LinkedIn, skal du stille spørgsmål, kommentere, like og være generøs med din egen viden.

Øv dig
Sidst, men ikke mindst, er netværke ligesom alle andre discipliner noget, du skal øve dig på. På samme måde som du ikke forventer at nå over målstregen til dit første maratonløb uden at have trænet, kan du heller ikke forvente at nå ret langt med dit netværk, hvis du ikke øver dig.

Helt lavpraktisk skal du øve dig på fire kompetencer: Du skal være skarp på din præsentation af dig selv, dine ønsker og mål. Du skal være dygtig til at lytte og være oprigtigt imødekommende. Du skal være god til at smalltalke. Og endelig skal du øve dig på at træne din kapacitet til at huske mange mennesker. Særligt det sidste kommer for de fleste ikke af sig selv, men faktisk er det en af de helt centrale kompetencer, som dygtige netværkere besidder – netop fordi de har øvet sig.

Kilder: Finn Dahlsund, karriereråd­giver, Dansk Magisterforening, og ­Charlotte Junge, netværksekspert og direktør i virksomheden Junge, der yder rådgivning i strategi, forretningsudvikling og netværk.