Pernille B. Hertels humanistiske kandidatgrad har gjort hende til en stærk kommunikatør. Hendes stærkeste værktøj i jobbet som IBM-topchef.
12.06.2018
Nyhed

Fra fransk impressionisme til global techledelse

På KU studerede hun Emile Zola og den franske impressionisme, men lederrollen har været hendes karrieremål, lige siden Pernille Hertel første gang fik ansvar for kasselinjen i et supermarked. I dag er den 45-årige cand.mag. chef for otte andre chefer og 50 ansatte i den europæiske division af den globale techvirksomhed IBM.

Af Pernille Siegumfeldt
Selv om Pernille B. Hertel er en af ganske få topchefer i IBM Danmark, der har en humanistisk kandidatgrad, ser hun intet paradoks i, at hun i dag arbejder som salgschef i en af verdens største techvirksomheder og har otte andre tekniske chefer under sig i den europæiske division.

“Kunst, kultur og litteratur har altid interesseret mig, og jeg læste litteraturvidenskab af lyst. Det er alle bøgerne, der har gjort mig til en stærk kommunikatør, nok mit stærkeste værktøj i dag. IBM har rigtig mange medarbejdere, der er dygtige til tal og software. Dem komplementerer jeg med mine “people skills””, forklarer Pernille Hertel.

De amerikanske gloser sniger sig konstant ind i hendes sætninger, men det er også snart 14 år siden, at den spinkle maratonløber og mor til tre fra Brønshøj første gang satte sine fødder i den amerikanskejede techgigant med dansk hovedsæde i Holte.
Også her, bag en stilren facade i grønne omgivelser ved Kongevejen, er arbejdssproget engelsk og kulturen “high performance”. Af sikkerhedsgrunde bliver gæster både “clearet” og skrevet i gæstebog, når de ankommer, og når de går igen.

Virtuel coaching på skæve tidspunkter
Pernille Hertel er imødekommende og kommer tit til at flække af grin. Men hun er ikke kun til hygge, understreger hun. Ambitiøse kolleger og en konkurrencekultur, der provisionslønner sine ansatte, passer hende godt.

“Det interessante ved lederrollen er arbejdet med at få andre til at trives, så de kan udfolde deres potentiale og skabe de bedste resultater for virksomheden. Som leder skal man skabe rammer, men man er totalt afhængig af sit team”, siger hun.

At være salgschef med personaleansvar for otte højt specialiserede tekniske chefer, som er spredt ud over hele Europa, er en særlig matrixdisciplin:

“De skal føle tillid til mig, selv om vi ikke sludrer til daglig ved kaffeautomaten. Jeg coacher specialister uden selv at kunne gå fagligt i dybden. Det sker ofte virtuelt og på skæve tidspunkter, og for at lære dem at kende og forstå deres opgaver skal jeg lytte meget og give god plads både til eksperten og privatpersonen i den anden ende”, fortæller Pernille Hertel.

Zola og en certificeret lederuddannelse
Implementeringen af store it-projekter er sjældent nogen nem eller lineær proces. Pernille Hertel bliver ofte sat ind, hvis et projekt eller et samarbejde er kørt fast.

“Måske er det, fordi jeg er storesøster, men lige siden jeg i et studiejob fik ansvar for kasselinjen i et supermarked, er det faldet mig naturligt at sætte mig i spidsen og kaste hele min energi ind i en opgave eller i en gruppe for at få dynamikken til at fungere. IBM har styrken til at parre de skarpeste specialistkompetencer med mine evner for at bevare et overblik, se sammenhænge på tværs og kommunikere, så det kan forstås. Det giver resultat”, påpeger hun.

På KU skrev hun speciale om Emile Zola og koncentrerede sig i sine studier mest om fransk litteratur fra tiden 1850-1920. I IBM har hun taget både en intern, certificeret lederuddannelse og en fuld projektlederuddannelse.

“Vi udfylder sjældent en rolle i mere end to-tre år, før organisationen forandrer sig igen, så jeg er nødt til at udvikle mig med. Heldigvis synes jeg, at uddannelse er en fornøjelse”, påpeger hun.

Selv om hun er ambitiøs, har hun aldrig foretaget strategisk karriereplanlægning:

“Jeg prøver at være synlig, hvis der skulle dukke en spændende mulighed op. Men efterhånden er jeg i en position, hvor folk kender mig og kontakter mig, hvis de har brug for en, der ikke er bange for det politiske spil og kan skabe gode relationer til kunder og medarbejdere”