“Hvis vi taler ud til 2022, så strammer bæltet hårdt igen," siger rektor Bertel Krarup fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.
24.08.2018
Nyhed

Kunstuddannelser ånder lettet op efter millionindsprøjtning

40 millioner kroner skal sendes tilbage til kunstuddannelserne, lyder det i et udspil fra regeringen. Det vækker glæde på kunstuddannelserne. Men omprioriteringsbidraget er stadig et problem, lyder det fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

Af Ole Obitsø

De næste fire år får landets kunstuddannelser tilført 40 millioner kroner. Det foreslog regeringen onsdag aften. Her præsenterede kulturminister Mette Bock (LA) nye tiltag for i alt 400 millioner kroner på kulturområdet.

Det vækker stor glæde på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Her advarede rektor Bertel Krarup i starten af ugen på magisterbladet.dk om, at besparelser på uddannelsen ville true den klassiske musik i Danmark.

“Jeg er i meget høj grad glad, fordi det er dejligt at fornemme, at vores bekymring bliver hørt. Og at der en vilje til at gøre noget godt for kunsten og kulturen”, siger Bertel Krarup.

Det Kongelige Danske Musikkonservatorium har siden 2016 sparet 4,16 millioner kroner på grund af omprioriteringsbidraget. Og de kommende år skulle de spare yderligere syv millioner kroner.

Det beløb falder dog, hvis der kan findes politisk enighed om at gennemføre regeringens forslag.

“Det betyder, at de store og umiddelbare udfordringer, vi stod over for allerede 2019 i første omgang er nogenlunde neutraliseret. Og i årene frem til 2022 er de i hvert fald mildnet”, siger Bertel Krarup.

Det vækker også glæde på landets andre kunstuddannelser. Det fortæller Claus Olesen, der er formand for Kulturministeriets Rektorer og rektor på Det Jyske Musikkonservatorium.

“Det er rigtigt glædeligt. Vi står på de kunstneriske uddannelser i øjeblikket over for, at vi gerne vil intensivere vores samarbejde og lave en ny rammeaftale med fælles målsætninger. Det er fantastisk med ressourcer, der vil kunne hjælpe med det”, siger Claus Olesen.

Bæltet kommer til at stramme hårdt igen
Men alarmen er endnu ikke afblæst, advarer Bertel Krarup fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium om.

De 40 millioner kroner dækker nemlig ikke alle de penge, kunstuddannelserne i forvejen skal spare frem til 2022.

Her betyder omprioriteringsbidraget, at der i alt bliver sparet 80 millioner kroner på kunstuddannelserne. Med de 40 millioner kroner fra kulturministeriet skal der altså stadig spares cirka 40 millioner kroner.

“Det er klart, at det på et tidspunkt igen vil tynge og udfordre os betydeligt. Men nu er det lidt længere ude i fremtiden, vi bliver rigtigt hårdt pressede. Og vi ved jo ikke, hvad der sker længere fremme. Men der vil stadig være nogle besparelser”, siger Bertel Krarup.

Han er især bekymret for, hvad der sker, når indsprøjtningen på 40 millioner kroner er brugt.

“Hvis vi taler ud til 2022, så strammer bæltet hårdt igen. Men lige nu forsøger jeg også at koncentrere mig om den her opmuntrende melding. Og hvem ved, der kan ske meget på fire år”, siger han.

Bertel Krarup glæder sig lige nu over, at udspillet kan betyde, at man kan redde undervisning på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Blandt andet undgår uddannelsen at fjerne en uges undervisning, som det ellers var planen. DKDM har i forvejen skåret en uges undervisning væk på grund af besparelser.

“Vi mangler selvfølgelig at kende de nærmere detaljer om, hvordan pengene helt præcist bliver fordelt og til hvad. Men vi håber da, at pengene bliver fordelt efter uddannelsernes størrelser. Det er enormt glædeligt”, siger rektor.

Pengene skal styrke samtidskunsten
Formanden for Kulturministeriets Rektorer, Claus Olesen, håber, at pengene kan styrke udviklingen af samtidskunst i Danmark.

“Jeg håber, det kan give de kunststuderende nogle muligheder, de ikke har i dag. De har ikke særligt mange muligheder for at trække på den viden, der er på de andre uddannelser”, siger Claus Olesen.

Pengene skal blandt andet gå til at øge samarbejdet mellem kunstuddannelserne, forklarer han. Og så skal pengene også hjælpe med at styrke samarbejdet om forskning på de kunstneriske uddannelser.

“Musikere lige fra komponister og sangskrivere til elektroniske musikere, har meget fagligt tilfælles med andre skabende kunstnere. Særligt når det kommer til selve skabelsesprocessen kan de lade sig inspirere af hinanden”, siger han.