“Det er fedt at blive hørt af mange, men det kræver, at tingene lyder lidt som en popsang”, siger cand.mag. og forfatter Julia Lahme.
17.10.2017
Artikel

Kendiseffekt kommer ikke af sig selv

Det hjælper et forfatterskab godt på vej, hvis man i forvejen er et kendt navn, men at blive det er i sig selv et stykke hårdt arbejde, fortæller Julia Lahme.

Af Lasse Højsgaard

Hun er kendt som blogger om livsstil og morrollen. Hun er kendt fra tv som gennemgående figur i to TV 2-serier om Danmarks dejligste hoteller. Hun har været chefredaktør på modebladet Cosmopolitan, og så er hun sågar gift med en anden semiberømthed: rapperen Jooks.

Cand.mag. Julia Lahme ligner umiddelbart prototypen på en moderne, professionel forfatter, der ikke bare er kendt for sine bøger, men som i sig selv er et brand, der dyrkes og markedsføres. Men succesen er ikke sikret med det, fortæller Julia Lahme.

“Hvis der er noget, jeg har lært, er det, at man i Danmark ikke kan være strategisk omkring en forfattervirksomhed. Der er ikke mange, der bliver kendt på at skrive en bog. Til gengæld er der mange, der må være kendt for at få lov at skrive en”.

Men du er da eksemplet på det første?
“Jeg tror, jeg er eksemplet på virkelig hårdt arbejde. Men jeg har været heldig med et par af mine bøger, og det har hjulpet mig meget”.

Mainstream er sjovere
Det var bogen “Hvor lagde jeg babyen?”, der grundlagde Julia Lahmes forfatterskab. Hun skrev den, mens hun var på barsel i 2008.

“Jeg skrev, fordi jeg ikke kunne lade være, og det har jeg gjort lige siden. Jeg har simpelthen skrivekløe. Og sådan skal man også helst have det. At skrive en bog kan være en både tung og ensom proces. Så man skal finde glæde i det at sidde at skrive”.

Bogen om den komplicerede overgang til forældrelivet gav genklang hos mange ligesindede og er stadig Julia Lahmes bedst sælgende bog. Siden har hun mere eller mindre holdt fast i genren med bøger, der tager udgangspunkt i refleksioner og oplevelser fra hendes eget liv, eksempelvis da hun mistede sin mor. Den seneste hedder “ManiFest” og handler om livet som voksen kvinde.

Selv om hun er kandidat i europæisk etnologi, er der ikke meget videnskab over Julia Lahmes bøger, og det er helt bevidst.

“Jeg synes egentlig, jeg hele tiden slår nogle sløjfer omkring mit fag. Men for mig er det sjovere at være mainstream end elitær. Det er fedt at blive hørt af mange, men det kræver, at tingene lyder lidt som en popsang. Og det har de videnskabelige kredse lidt svært ved at se kvaliteterne i”, siger Julia Lahme.

Har siddet med hatten i hånden
En succesfuld forfattervirksomhed går oftest hånd i hånd med jobbet som foredragsholder. Her er Julia Lahme også ved at etablere sig. Sidste år blev hun præsenteret som ny i stalden hos foredragsbureauet Athenas side om side med en række navne inden for politik, kultur, videnskab og erhvervsliv.

Men heller ikke på foredragssiden fik hun noget forærende, selv om hun har solgt mange bøger.

“Jeg startede foredragsvirksomheden op ved at holde gratis foredrag for at få et publikum. De første 100 foredrag bookede jeg selv ved at kontakte biblioteker og den slags. I dag er jeg meget stolt af at være repræsenteret af Athenas, for jeg har selv siddet med hatten i hånden”.

Hun har det med sine foredrag, som hun har det med at skrive – hun elsker det, men det er mindre glamourøst, end man tror.

“Det er hårdt arbejde at skulle stå i et forsamlingshus 20-22 en aften og nå hjem til at kunne aflevere børn næste morgen kl. 8. Og der er ingen garanti for succes. Jeg har stået i forsamlingshuse med to gæster. Og I sidste uge stod jeg i Aarhus med 300 mennesker. Men har man lidt af en cirkushest i sig, så er det at holde foredrag noget af det sjoveste og mest udfordrende”, siger Julia Lahme, som anbefaler, at man gør sit emne så specifikt som muligt, og så må man ikke være bange for at have skarpe holdninger, hvis man gerne vil sælge sig selv som foredragsholder.

Huslejen skal betales
Men, men, men ... Selv om Julia Lahme sælger bøger i et pænt omfang og har etableret sig som foredragsholder, er hun ikke der, hvor hun kan leve af det.

Hun kan ikke selv huske salgstallene, og forlaget vil ikke oplyse det til Magisterbladet, men et bud er, at hendes første bog har rundet 25.000 eksemplarer, hvilket ud fra almindelige kontraktvilkår skulle give en forfatterindtægt i nærheden af en halv million kroner over de otte år. For andre af hendes bøger har der været et enkelt oplag på 2.500.

Derfor har Julia Lahme sideløbende med sit forfatterskab opbygget et kommunikations- og PR-firma, der i dag har 14 ansatte. Det er først og fremmest her, hun tjener til dagen og vejen.

“Jeg møder mange, der tænker: Kan jeg bare få udgivet en bog, så er min lykke gjort. Men jeg vil også gerne kunne betale min husleje, og det kan jeg ikke ved kun at være forfatter og foredragsholder. Det er jeg meget bevidst om, selv om jeg ikke ved noget bedre end at skrive bøger”.      


Dette var tredje afsnit i Magisterbladets føljeton om, hvordan man opnår at tjene penge på at skrive bøger. I næste afsnit møder vi Johannes Fibiger, en af de mest succesfulde forfattere af undervisningsbøger.