”Det er en sund kombination, og for mig ikke en modsætning, at jeg både forstår virksomhedernes DNA og samtidig har den socialt ansvarlige overbygning på”, siger Louise Koch, der er CSR-chef i Dansk Erhverv.
08.02.2016
Nyhed

Antropolog blandt verdens 100 førende CSR-ledere

Valget stod mellem studier i shamanisme, samba og innovation, da Dansk Erhvervs CSR-chef Louise Koch skulle skrive speciale på antropologi. Hun valgte det sidste og er netop kommet i fornemt selskab.

Af Pernille Siegumfeldt

I forvejen har CSR-chef i Dansk Erhverv Louise Koch en fornem højdespringerkarriere på cv´et. I denne uge kunne den kun 37-årige antropolog med speciale i innovation sætte endnu en fin fjer i hatten.

En internationalt anerkendt NGO har netop peget på Louise Koch som en af de 100 mest indflydelsesrige CSR-ledere i verden. Og selv om hun er den første til at understrege, at listen på ingen måder er hverken fyldestgørende eller objektiv, er hun alligevel glad for den opmærksomhed, som følger med hendes placering i det flotte felt.

Innovative partnerskaber
”Bæredygtighed er en forretningsmulighed. Det bliver klart for flere og flere, at man godt kan tjene penge og samtidig ”do good”.  Men derfor har området brug for så mange rygstød, det kan få, for at blive anerkendt bredt. I disse dage har Dansk Erhverv indgået en række partnerskaber i den danske mode- og tekstilbranche. De skal styrke CSR-indsatsen i 800 virksomheder i den globale tekstil-industri. Aftalen er et godt eksempel på, hvordan vi i Danmark arbejder for bæredygtig innovation,” siger Louise Koch.

Hun dimitterede fra Københavns Universitet for bare ni år siden. Allerede tidligt i studiet stod det klart for hende, at hun helst ville stå med ét ben i idealismen og et andet i erhvervslivet, hvor det er indtjeningen, der er omdrejningspunktet.

Hjerne og hjerte
”Det er en sund kombination, og for mig ikke en modsætning, at jeg både forstår virksomhedernes DNA og samtidig har den socialt ansvarlige overbygning på”, siger Louise Koch.

Hun valgte dybere studier i samba og sydamerikanske shamaner fra for at skrive sit speciale om ”innovationen som en social og kulturel proces”.

”Jeg har både haft hjertet og hjernen med i mit arbejdsliv, og er i dag meget glad for, at jeg valgte at give mit speciale et vrid i retning af noget mere erhvervsrettet”, forklarer Louise Koch.

Antropologisk innovation
At det har været et karrieremæssigt klogt træk vidner hendes cv om. Tre-fire år som selvstændig innovations-konsulent, fem år i virksomheden Grundfos som programleder for CSR, partnerskaber og forretningsudvikling – og for kun to år siden stillingen som CSR-chef i Dansk Erhverv. Da var hun 35 år.

De antropologiske metoder fylder lidt mindre i hendes arbejde i dag. Og dog.

”Jeg kommer ikke længere ud og taler med mennesker under akacietræerne, som jeg gjorde, da jeg arbejdede med vandprojekter i Grundfos. Men min faglige baggrund er virkelig værdifuld, når vi fx afsøger mulighederne for innovation og nye forretningsområder, ” vurderer Louise Koch.

”Antropologien ser bag om antagelser og faste forestillinger om, hvordan verden er.  Der ud over lærer man at iagttage og analysere mennesker, mens de lever deres liv.  Begge dele er afgørende dele af innovative CSR-processer,” fastslår hun.