“Det spændende er, at man får lov til at bruge it, når man skal løse problemer, der handler om psykologi og relationer”, siger organisationspsykolog Thea Knutsen fra IBM’s HR-organisation.
08.12.2017
Artikel

Psykologer fodrer IBM’s virtuelle hjerne Watson

To organisationspsykologer har krydset grænsen mellem kunstig intelligens og humaniora.

Af Helle Baagø

Rekruttering, jobmatch og karriererådgivning er nogle af de arbejdsopgaver, som fremover helt eller delvist kan løses af kunstige intelligenser som IBM’s virtuelle hjerne Watson.

Organisationspsykolog, cand.psych. Cecilie Demkjær Schultz Pedersen arbejder hos IBM med at koble teknologien til konkrete it-løsninger inden for erkendelsesbaseret personalepleje, kognitiv HR.

“Jeg kan bringe en dybere psykologisk forståelse ind i processen, fordi jeg ved, hvordan den menneskelige hjerne fungerer. Jeg har en faglig etik og en viden om sammenhængen mellem krop og psyke, som it-udviklerne er nysgerrige på at høre mere om”, siger hun og fortsætter:

“Min opgave er at være med til at skabe HR-løsninger, der understøtter menneskers intelligens snarere end at overtage den. Jobbet handler om at kunne tilbyde medarbejdere et værktøj, som gør livet og arbejdet nemmere, så de kan få tid til at beskæftige sig med andet end rutineopgaver”.

“Det er vildt spændende og føles som at være i en slikbutik, hvor vi får lov til at tage ting ned fra hylderne og eksperimentere. Men samtidig skal man ikke være blind for, at jeg arbejder i en forretningskontekst: Det skal give økonomisk mening for virksomhederne at investere i løsningerne”, siger hun.

Et vindue af muligheder
Det var hendes egen nysgerrighed og et møde med to it-udviklere, der satte gang i Cecilie Demkjær Schultz Pedersens karriere inden for tech.

Hendes første job i IBM var at arbejde med talegenkendelse. Her blev hun anbragt på samme kontor som de tekniske medarbejdere.

Hun blev fascineret af at høre deres sprog. Det åbnede et vindue ind til de muligheder, som teknologien kan give mennesker, forklarer hun.

Hendes kompetencer som akademiker er også blevet brugt på et mere praktisk niveau. For at lære Watson et fejlfrit dansk er hendes speciale i psykologi blevet læst ind i den virtuelle hjerne.

“Det er jo det, vi højtuddannede blandt andet kan – levere et godt, forståeligt og fejlfrit dansk. Ingeniører og softwareudviklere har fokus på andet end et formfuldendt sprog. Kunstige intelligenser skal kunne kommunikere med folk på mange niveauer”, siger hun.

Tech er et karrierevalg
Mens Cecilie Demkjær Schultz Pedersen er udstationeret som konsulent hos kunderne, arbejder Thea Knutsen i IBM’s HR-organisation i Brøndby i København.

Den norske organisationspsykolog sidder med ved bordet, når nye AI-projekter skal udvikles ud fra kundernes behov og krav.

“Noget af det største, jeg tog med mig fra mine fem års akademiske uddannelse, er evnen til at se en problemstilling fra flere sider. Det spændende er, at man får lov til at bruge it, når man skal løse problemer, der handler om psykologi og relationer”.

“Jeg ser det som et unikt udgangspunkt for at arbejde på både det samfundsmæssige og personlige plan”, siger hun.

Thea Knutsen konstaterer med glæde, at flere og flere fra hendes studium begynder at se mulighederne i at arbejde med kunstig intelligens og it.

Hvor er du selv om fem år?
“Jeg vil klart i mine karrierevalg bevare nærheden til teknologi”, siger hun.