10.02.2017
Artikel

6 ud af 10 danskere: Medierne skaber frygt for robotter

De færreste er bange for at miste jobbet til robotter og kunstig intelligens. De mener snarere, at det er en unødig frygt skabt af medierne, viser en ny menings­måling. Og det er glædeligt, at folk ikke tror på mediernes vrøvl, siger professor.

Af Troels Kølln

Hvis du taster “Henriette is my ­cousin” ind i Google Translate, får du hurtigt et svar på dansk: “Henriette er min fætter”. Det griner Kirsten Marie Øveraas, cand.mag. i engelsk og professionel oversætter, lidt ad. Men hun har også en større pointe med eksemplet. For selv om man ofte hører, at oversættere snart bliver udkonkurreret af maskiner, så er virkeligheden en helt anden.

“Der er meget hype i medierne om maskinoversættelser, og Google er god til at promovere sin oversættelse, men er ikke i nærheden af at være lige så god som mennesker – og vil nok aldrig blive det”, siger Kirsten Marie Øveraas, der også holder foredrag og skriver bøger om oversættelse.

Og det er såmænd et ganske almindeligt synspunkt. 6 ud af 10 danskere mener, at medierne skaber unødig frygt for, at robotter vil skabe arbejdsløshed. Det viser en meningsmåling foretaget af Gallup for Magisterbladet i januar måned.

“Det er da glædeligt”, siger professor Per Kongshøj Madsen, der er arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet.

“Det fortæller mig, at folk faktisk har en meget realistisk opfattelse af, hvad der foregår på arbejdsmarkedet. De ved godt, at det er noget vrøvl, når der er overskrifter med “800.000 job forsvinder de næste 10 år” eller “Robotterne stjæler dit job””.

Frygt eller ej
Avisen.dk og Ugebrevet A4 er blandt de medier, der har bragt artikler med overskrifter som “Hjælp! Robotter overtager vores job”, men samtidig også positivt vinklede historier som “Robotter skaber job og vækst i industrien”. Og chefredaktør Lise Bondesen mener da heller ikke, at der reelt er noget problem.

“Det er ikke et billede, jeg kan genkende i mediebilledet generelt. Og for vores eget vedkommende gør vi, hvad vi kan for at dække emnet sagligt – altså fair, objektivt og nuanceret. Det vil naturligvis også betyde, at vi skal give plads til kritiske røster og mindre optimistiske fremtidsscenarier, når der er substans i det”, siger Lise Bondesen.

“Men det er klart, at når det handler om robotter, skal vi være særligt opmærksomme på ikke at forfalde til overskrifter, der spiller på en eller anden grundlæggende angst for fremtiden”, siger hun.

Der er ikke foretaget nogen systematiske undersøgelser af, om danske medier rent faktisk sætter robotudviklingen i et overvejende negativt lys. Men der har gentagne gange været sat fokus på budskaber om, at automatisering via robotter og kunstig intelligens vil gøre vores job overflødige – at helt op mod 30 procent vil forsvinde inden for de næste 10-20 år, som tænketanken Cevea blev refereret for i 2016.

Og den slags påstande giver et fordrejet billede af, hvordan ny teknologi påvirker arbejdsmarkedet, mener Per Kongshøj Madsen.

“Det er ikke sådan, at job forsvinder ud i den blå luft, fordi man indfører ny teknologi. Det har vi gjort i Danmark og resten af verden i flere hundrede år. Og beskæftigelsen har aldrig været højere end i dag”, siger han.

Samme tanke har størstedelen af befolkningen. Gallup-målingen viser nemlig også, at blot hver femte tror, at robotter og/eller kunstig intelligens vil overtage deres arbejde helt eller delvist inden for de næste 10 år.

 Oversætter Kirsten Marie Øveraas er da heller ikke bekymret.

“Maskiner kan trække på et enormt korpus med tekster, som de udleder regler og statistik ud fra, men de kan ikke forstå meningen i sætningen eller sammenhængen, den indgår i”, siger hun.

“Jeg foretager så komplekse oversættelser, at en maskine aldrig ville kunne levere i nærheden af samme kvalitet”.