13.01.2017
Artikel

Det kræver ofre at få succes

At starte virksomhed er som at være med i et Navy SEAL Team og blive ladt alene tilbage i Afghanistan, mener både en forsker og en entreprenør. Men skal den bedste iværksætter helst være solorytter eller holdspiller, ung eller erfaren, specialist til fingerspidserne eller en “Jack of all trades”? Få svarene her.

Af Pernille Siegumfeldt

“Den største udfordring, en iværksætter vil stå over for, er at tage springet”.

Sådan siger Martin Thorborg, der selv er en af landets mest kendte af slagsen.

I midten af 90´erne kom Thorborg i spotlyset, da han sammen med to venner startede søgemaskinen Jubii og få år senere solgte firmaet med en trecifret millionfortjeneste.

Siden har han selv været investor i en række startups. Sidste skud på stammen er regnskabsprogrammet Dinero, som foretager fuldautomatisk bogføring, når man fodrer det med billeder af sine bilag.

Hvis det primært er ønsket om et glamourøst jetsetliv, der trækker én i retning af at blive iværksætter, er der hverken sympati eller penge at hente hos mangemillionæren i Kongens Lyngby:

“Ud over at folk selvfølgelig skal pitche en original idé for at overbevise mig, så skal de også demonstrere, at de kan leve på en sten, sove under skrivebordet, når travlheden topper, og i perioder fuldstændigt tilsidesætte deres sociale behov. De skal tåle modgang og kunne tage noget smerte”, påpeger Martin Thorborg.

I hans bog duer det ikke, at folk pusler med at starte en virksomhed, fordi de også gerne vil have bedre tid til deres børn.

“Det duer heller ikke, hvis de forventer en god, fast månedsløn fra første dag, og derfor skal folk tænke sig rigtig godt om, før de forfølger en lidt vag iværksætterdrøm”, siger Martin Thorborg.

“Måske er det federe bare at blive i sit gode, faste job, hvis man er midt i 40’erne og glad for sit parcelhus. At starte virksomhed er som at være en del af et Navy SEAL Team og blive ladt alene tilbage i Afghanistan. Det skal man være indstillet på”, understreger han.

Undgå “trial and error”
Thorborgs beskrivelse af opstartstiden for en selvstændig er ret dækkende, mener Toke Reichstein. Han er professor på CBS og tovholder på businessuniversitetets bacheloruddannelse i entreprenørskab.

Noget af det første, han advarer sine studerende imod, er “at springe ud fra 10-metervippen”.

“50 procent af alle nystartede virksomheder lukker, inden der er gået fem år, og det er særligt yngre uden et dybere branchekendskab, der går ned. Forskningen viser, at de, der har størst chance for skabe en vækstvirksomhed, er de erfarne, de tålmodige og dem, der samler et team omkring sig, hvor variationen af kompetencer er bred”, forklarer Toke Reichstein.

“Det er med til at sikre et bedre forretningsgrundlag, og man undgår alt for mange uprofessionelle “trial and error”-forsøg, før produktet sidder i skabet”, tilføjer CBS-professoren.

Et studie fra Aarhus Universitet har dokumenteret, hvor vigtigt det er for en ny virksomhed, at bestyrelsen er rigtigt sammensat.

“Det er fx kun sjældent en fordel for en startup at invitere andre entreprenører indenfor. Det er vigtigere, at bestyrelsen rummer en faglig tyngde og en indsigt i det marked, som virksomheden vil ind på. Det gælder både for produktions- og for forsknings- og udviklingsvirksomheder”, forklarer Toke Reichstein.

Når tyngden er på plads i bestyrelsen, skal entreprenøren til gengæld selv være en “Jack of all trades”, der både kan påtage sig forskellige roller og løse alle mulige opgaver, påpeger han.

“I en nystartet virksomhed sidder der aldrig et team af konsulenter klar. Du skal både være opfinder, regnskabschef, salgskonsulent og feje gulvet”, pointerer Toke Reichstein.

Heltedyrkelsen har en effekt
På CBS’ eget center for entreprenørskab, CSE, sker der p.t. det lidt paradoksale, at færre studerende forsøger sig med at starte egen virksomhed, samtidig med at interessen for at blive iværksætter blandt de unge er kraftigt stigende.

“En del bliver bremset af, at de skal afslutte fag hurtigere pga. fremdriftsreformen. Til gengæld er de studerende, der alligevel klør på, som regel ret seriøse”, siger professoren.

Den stigende interesse for entreprenørskab skyldes bl.a., at flere unge i dag har et brændende ønske om at blive mere autonome i deres liv, mener han.

“Og så har heltedyrkelsen også en effekt. Succesrige entreprenører er jo langt mere eksponerede i dag end for 20 år siden. Tag bare Martin Thorborg”, påpeger Toke Reichstein.

Ligesom Jubiis grundlægger gør CBS-professoren en dyd ud af ikke at male et skønmaleri, når han underviser sine studerende på entreprenørskabsuddannelsen:

“Vores forskning peger på, at iværksættere, der går ned med en virksomhed mere end én gang, gentager de samme fejl. Man skal ikke undervurdere, hvad det kræver, og slet ikke romantisere konkurser, medmindre folk lærer af deres erfaring. Jeg vil gerne vinke farvel til janteloven, men det kræver faktisk ydmyghed at starte som selvstændig”.