“Det vilde er, at verden løber så hurtigt, så selv jeg, der endnu ikke er fyldt 30, kan se, at der blandt de yngre generationer igen rører sig noget nyt”, siger Lærke Jürs, som er studerende på IT-Universitetet i København.
09.09.2016
Artikel

“Vi opfører os ­anderledes og har andre behov”

Klassisk tekstanalyse på Københavns Universitets litteraturvidenskab og flerdigital, dialogbaseret undervisning på IT-Universitetet. 27-årige Lærke Jürs er gået målrettet efter at få både klassisk viden og digitale kompetencer med i sin uddannelse. Det er både inspirerende og billetten til spændende job, vurderer hun.

Af Pernille Siegumfeldt

Undervisningsformen på IT-Universitetet (ITU) er radikalt anderledes end på Københavns Universitet (KU). Det stod hurtigt klart for Lærke Jürs, da hun for to semestre siden tog hul på at læse til cand.it.

“En af mine forelæsninger startede kl. 8.00 om morgenen. Den tog udgangspunkt i Beyoncés “Forma­tion”, som var udgivet samme nat. Min underviser blæste den for fuldt skrald ud på en storskærm som en del af sin forelæsning om, hvad der sker, når budskaber går viralt. Bum! Så var vi i gang. Og ud fra et omdrejningspunkt, vi forstod!”

Lærke Jürs kom til ITU med en bachelorgrad fra litteraturvidenskab på KU.

“På mit gamle studium er det den klassiske akademiske dannelse, der står i centrum. Jeg begyndte på KU i 2011, og muligvis har formen ændret sig siden da. På mit hold sad vi med bøgerne og tekstanalysen det meste af tiden”, siger hun.

“Jeg elsker at læse og var glad for min tid på litteraturfaget, men jeg kunne også mærke, at jeg havde brug for at supplere den tørre teori med noget mere hands-on og erhvervsrettet. Jeg skal ikke være forsker”, pointerer den nu 27-årige studerende.

Feedback og kollektivt arbejde
Allerede når man træder ind på ITU, mærker man, at det er et digitalt innovativt sted.

“Der er skærme med Instagram-billeder, som de studerende løbende lægger ud under hashtagget #life­atITU. Huset er ét stort åbent rum, og vi har tæt kontakt i hverdagen med hinanden og med underviserne. Det betyder, at vi får løbende feedback, når vi er i gang med projekter. Det er utroligt vigtigt, fordi et projekt kan starte et sted og løbe i 1.000 forskellige retninger. Det er også kendetegnende for undervisningen på ITU, at vi arbejder meget kollektivt, nøjagtig som vi kommer til senere, når vi skal arbejde sammen med både folk, der koder, og folk, der skriver”, siger hun.

Attraktivt studiejob
Hun har været målrettet for at stå stærkt på arbejdsmarkedet og har både frivilligt arbejde og et seks måneders udvekslingsophold på et universitet i Hamborg på sit cv. Alligevel er Lærke Jürs ikke i tvivl om, at det gav allermest resonans hos arbejdsgiverne, da hun kunne tilføje, at hendes bachelor i litteraturvidenskab bliver toppet op med en cand.it.

Kombinationen, mener hun, har ført til et attraktivt studenterjob på forlaget Gyldendal, hvor hun arbejder med digitalisering.

“Meget handler om branding. På litteraturvidenskab får vi tudet ørerne fulde om kandidater, der går arbejdsløse rundt i årevis. På IT-Universitetet skyder man i stedet den gode fortælling ud over rampen, fx om eftertragtede kandidater, der hurtigt får job. Så sent som i går linkede de til en artikel om en nyuddannet, der var blevet ansat i Mofibo. Det får da også mig til at ranke ryggen”, indrømmer hun.

Teenagerne kommer
På arbejdspladsen Gyldendal føler Lærke Jürs, at der bliver lyttet meget til, hvad hun kan byde ind med, både på grund af hendes alder og på grund af hendes faglighed.

“Det er klart, at de har opmærksomheden rettet imod den livserfaring, min generation har, hvorfor vi opfører os anderledes og har andre behov. Det vilde er, at verden løber så hurtigt, så selv jeg, der endnu ikke er fyldt 30, kan se, at der blandt de yngre generationer igen rører sig noget nyt. Et godt eksempel er, hvad der sker på YouTube. Blandt teenagerne er YouTube det måske største medie og nu også et sted, hvor folk er begyndt at tjene styrtende med penge”.