12.06.2015
Artikel

CSC fyrer igen

Ny stor fyringsrunde i CSC koster 400 ansatte jobbet. Meldingen kommer som et chok for en nu næsten halveret medarbejderstab, fortæller DM’s tillidsrepræsentant.

Af Martin Ejlertsen
De troede ikke, det kunne ske igen. Men så skete det i endnu større målestok end tidligere. 400 danske ansatte i it-virksomheden CSC må vinke farvel til deres arbejde. Heriblandt et endnu uvist antal medlemmer af Dansk Magisterforening. Dermed halveres virksomheden næsten fra sine i dag 1.100 ansatte på dansk jord. Også omkring 100 ansatte i Norge og Sverige bliver fyret.

Den 27. maj blev der delt fyresedler ud til de ansatte, som ikke i forvejen havde taget mod tilbuddet om en frivillig fratrædelsesordning. CSC har internt udmeldt en liste med 306 frivilligt fratrådte og fyrede. Af disse er mindst 22 ansat på akademikeroverenskomsten og medlem af DM, IDA eller Djøf.

“Det er rædselsfuldt. Både for dem af vores kolleger, der får den tunge besked, og for os tillidsfolk og bisiddere. Vi har prøvet det før med tre fyringsrunder på 13 måneder. Så da vi fik beskeden for en måned siden om en ny fyringsrunde, var vi meget overraskede”, siger DM’s tillidsrepræsentant i CSC Jens Groth Andreasen.

Efter tre store fyringsrunder i 2012 og 2013 havde de fleste medarbejdere på baggrund af ledelsens udmeldinger således regnet med, at fremtidige personalemæssige tilpasninger ville ske som “sjatfyringer”. Altså tilpasninger i meget mindre skalaer, forklarer Jens Groth Andreasen.

“Denne fyringsrunde er den største, vi har oplevet. Vi er jo nærmest blevet halveret”, siger Jens Groth Andreasen.

Det er i princippet alle typer af it-medarbejdere, der skal skæres væk i CSC. Men det rammer driftsdelen hårdest, da den er nemmere at flytte til udlandet. Udviklingsdelen kræver et mere indgående kendskab til kundernes forretning og er derfor sværere at flytte til en anden kultur.

Tab af store kunder

Ifølge CSC’s administrerende direktør, Jørgen Jakobsen, sker den aktuelle fyringsrunde, fordi man “har startet en omstillingsproces af arbejdsstyrken”.

En del af krisen bag ved fyringsrunderne skyldes, at CSC har tabt store kunder som fx TDC og Tryg til andre it-leverandører – især i Indien. Det er sket, samtidig med at CSC ikke har kunnet finde nye store kunder, som har opvejet de kundetab.

“Samtidig har CSC løbende løftet opgaver ud af Danmark til kolleger i CSC-koncernen i Litauen, Spanien og offshore i Indien. Det arbejde har vi ikke kunnet erstatte i Danmark”, siger Jens Groth Andreasen.

Syv års kæmpe underskud, et samlet tab på flere milliarder og en stribe af skandalesager, nedbrud, forsinkelser og problemer havde efterladt CSC i enorme problemer. Miseren kulminerede i starten af 2011, hvor virksomheden var genstand for den største strejke i it-branchen i nyere tid. Konflikten startede med en lockout, som fortsatte i hele konfliktperioden.

Tilbage i november måned pointerede CSC’s øverste chef i Norden, amerikaneren John Walsh III, at CSC efter flere års problemer nu var tilbage på sporet, så de ansatte håbede på bedre tider.

Virkelig voldsom
Det vides i skrivende stund endnu ikke, præcis hvor mange DM’ere der rammes direkte af fyringsrunden.

”Massefyringen på CSC har været virkelig voldsom. Det har trukket tænder ud på alle på arbejdspladsen, siden meldingen om fyringerne kom. For alle har gået og tænkt på, om man ville blive ramt af fyringsrunden, og hvordan ens liv skal blive fremover”, siger næstformand Camilla Gregersen.

Hun påpeger, at CSC’s ledelse har en stor opgave med at få arbejdspladsen videre. Der er en helt konkret opgave med at genopbygge tilliden. Ledelsen må ud af flyverskjulet og give en melding.