07.11.2014
Artikel

Skaf et job!

Næsten 3.000 magistre står uden arbejde. Bag tallet er mennesker. Nogle af dem ligner dig. Måske har I samme uddannelse, måske har I engang arbejdet i samme virksomhed eller branche. I denne serie beder vi dig om at hjælpe en ledig i job. I hvert nummer af Magisterbladet i 2014 præsenterer vi en ledig magister, som du kan dele din viden og dine erfaringer med. For eksempel kan du åbne dit eget netværk af relevante professionelle kontakter på LinkedIn for den ledige. Gå ind på magisterbladet.dk under “Skaf et job!” og brug kommentarfeltet, eller skriv til ham på mail.

Af Martin Ejlertsen
MIT DRØMMEJOB
I mit drømmejob får jeg virkelig lov til at være geolog. Det ultimative for mig vil være at sidde på en bakkeryg over for en vulkan og arbejde med analyser af den. Der er mange destruktive kræfter i et vulkanudbrud, som fascinerer mig meget. På den lange bane har sådanne udbrud haft stor indflydelse for den jord, vi bor på, og været livgivende for plante- og dyrelivet. Blandingen af det destruktive og det livgivende i et udbrud fascinerer mig meget og stammer vel tilbage fra en inspirerende lærer og undervisning i gymnasiet om vulkaner og pladetektonik. Jeg endte med at få topkarakter i det fag i gymnasiet, og det var en kickstarter, som ledte mig på sporet af, at jeg ville være geolog. Det er vigtigt for mig at kunne komme ud i felten i perioder. Det har jeg bred faglig baggrund i og også praktiske erfaringer med gennem ansættelser i både GEUS og Rambøll på vidt forskellige felter.

MINE KVALIFIKATIONER
Selv om jeg har speciale i vulkanologi, så har jeg brede kompetencer fra feltarbejde og kortlægning på råstofområdet og inden for kvartærgeologi. Jeg er vant til vidensdeling. Jeg har desuden også været rundviser på Geologisk Museum i København. Det har givet mig erfaringer med formidling og også givet mig lyst til at kigge efter gymnasielærerstillinger. I min ansættelse hos GEUS beskæftigede jeg mig meget med dataindsamling, it og prøvebeskrivelser fra tekniske råstof- og grundvandsboringer gennem geologiske tolkninger. Jeg har derfor arbejdet med forskellige it-systemer som Jupiter-databasen, og jeg har arbejdet med Geografiske Informations Systemer (GIS). Jeg har været på et seksugers it-kursus i grafik, som har givet mig et godt indblik i InDesign, Illustrator og Adobe-pakken.

SÅDAN ARBEJDER JEG

Jeg anser mig for at være en, der går til arbejdet med godt humør og en positiv indstilling. Jeg er fleksibel og positivt indstillet over for at løse arbejdsopgaver af meget forskellig karakter. Jeg står ikke i vejen for at løse en opgave, hvad enten den er lille og lige for eller stor og meget kompliceret. Jeg kan dog særligt godt lide at løse konkrete opgaver som i eksempelvis feltarbejdet. Jeg er bestemt ikke for stor til at bede om hjælp og arbejder gerne med vidensdeling. Og jeg er opsøgende, når der er brug for det. Fra mit geologiske virke er jeg vant til at arbejde individuelt, men jeg kan også sagtens arbejde i grupper og med større forsamlinger, som når jeg har formidlet viden til elever fra folkeskoler, gymnasier og lærerstuderende.

MIT LIV SOM LEDIG
Jeg forsøger at indrette en så almindelig hverdag som muligt. Jeg står op, som jeg ellers ville have gjort, hvis jeg havde et arbejde. Jeg dyrker puls- og styrketræning, og jeg cykler en del i løbet af dagen, ligesom jeg også spiller fodbold og badminton. Så orienterer jeg mig efter stillinger og får skrevet ansøgninger. Jeg finder det også vigtigt at få sparring på min ansøgningsproces hos fx DM. Det er vigtigt for mig at komme ud og tænke på noget andet. Jeg er filmentusiast og går tit i biografen eller til koncerter, så det hele ikke drukner i jobsøgning. Jeg deltager jævnligt i DM’s fyraftensmøder for at indsamle ny viden og debattere. Jeg overvejede en periode at tage en ph.d., men jeg kom til den konklusion, at det ikke er mig, fordi der følger en masse ansøgninger med til fonde mv. for at hive penge hjem og meget rapportskrivning, der tager tid fra det faglige, som jeg helst vil beskæftige mig med. Jeg vil lave analysearbejde og være ude i felten. Selv om jeg som eventuel gymnasielærer også vil skulle skrive og planlægge, så vil jeg jo som underviser kunne bruge og udvikle mine formidlingsmæssige kvalifikationer.

Kontaktinfo:
mr.lindgaard@ofir.dk
mobil: 2636 1635

Esben Löween Lindgård

1998-2000: HF-Centret Efterslægten, hf-student.
1999-2002: Danmarks Pædagogiske Bibliotek, bogopsætter.
2002-2002: Den integrerede daginstitution Slottet, ­Pædagogmedhjælper.
2002-2005: Københavns Universitet, bachelor i geologi. 2004-2005 Geologisk Museum, kustode og rundviser.
2005-2006: Studieophold på University of California, Santa Barbara, Department of Geology.
2005-2009: Københavns Universitet, cand.scient. i geologi.
2006-2008: GE Money Bank, arkivmedhjælper.
2010-2011: Geolog, de Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland, GEUS.
2012: Feltgeolog i Grønland, Coastal Ventures A/S.
2012: Geolog, Rambøll Danmark A/S.
2013: It-kursus: Grafik, dtp og web (Adobe-pakken).

2013: Ledig

Esben Löween Lindgård er 36 år. Læs hans fulde CV.