10.10.2014
Artikel

Terapi for tabere

De har haft visioner og løbet store risici. De har fejlet fælt og mistet millioner af kroner. De er kommet op igen, har lært af deres fiaskoer – og de tror, at andre også kan lære noget. “The Failure Club” øste af iværksættererfaringer på messe i København.

Af Pernille Siegumfeldt
“For the sake of learning”. Sådan bliver et panel af fallerede entreprenører introduceret – på engelsk, fordi publikum er internationalt – da Øksnehallen midt i september danner ramme om en stor messe for iværksættere.

Introduktionen bliver afleveret med et smil på læben, for godt nok har panelet på scenen alle på et tidspunkt været forretningsfiaskoer og helt nede at bide i gulvtæppets stive børster. Men de er tilbage i ret god form. Eller også står de, med egne ord, på kanten til at tage hul på det næste store finans­eventyr.

Det sidste gør sig gældende for Finn Helmer. Fadder til 49 iværksætter­succeser – enkelte af dem børsnoterede og millionomsættende – ved årtusindeskiftet god for godt 330 millioner kroner, i dag totalt bankerot – og i færd med at skaffe finansiering til 10 nye forretningsideer.

“Jeg solgte min virksomhed for 10 milliarder, skød pengene ind i nye projekter og tabte det hele på gulvet. Det var ikke kunderne, der svigtede. Produkterne var også gode nok. I nogle af de start-ups, jeg investerede i, var folk mere interesserede i at få fingre i mine penge end i at skabe en solid virksomhed. Samtidig trak banken stikket på et kritisk tidspunkt. Da jeg gik bankerot, kom kreditorerne og tog alt. Jeg ejer intet nu andet end en stærk overbevisning om, at mine ideer er levedygtige, og at jeg nok skal få banket noget op en gang til”, fortæller Finn Helmer.

Jeg var min virksomhed
Også Brian Sandholdt har prøvet at tjene millioner i sit firma IdeaPilot Inc. for dernæst at gå helt på bagen. For ham var nedturen langtrukken og benhård.

“Jeg brugte år på at forhandle med udlandet om et salg af min virksomhed. Al min tid gik med at rejse til møder i New York og Singapore, og fremtiden tegnede meget lovende. Alt imens smuldrede firmaet stille og roligt væk, og da jeg omsider forstod, at jeg havde brugt min tid og energi forkert og måtte slippe salget, var det for sent”, forklarer Brian Sandholdt.

Hans gæld på det tidspunkt var mange millioner kroner.

“Jeg var fuldstændig drænet økonomisk og menneskeligt. Jeg var i starten af 30’erne og følte, at jeg var blevet slået i hovedet med en hammer. Kom i tvivl om, hvem jeg overhovedet var, fordi jeg havde identificeret mig så stærkt med min virksomhed. Jeg var min virksomhed. Det er mit måske vigtigste råd til iværksættere; sørg for at bevare en balance i livet, og undgå at lade dig opsluge”, siger han.

Fail fast – early
Den filosofi tilslutter Klaus Nyeng­gaard sig 100 procent.

“Tro aldrig nogensinde, at du er hverken Jesus eller din virksomhed. For du er ingen af delene”, advarer han.

Klaus Nyenggaard tjente det meste af sin formue, da han efter fem år som administrerende direktør havde gjort internetportalen Just Eat til en global virksomhed og kørt den i stilling til en børsnotering. I hans tilfælde røg millionerne, fordi hans timing for en ny produktlancering var for dårlig, og hans finansieringsplan var forkert.
Han har oplevet, hvordan han på bare to år gik fra at være “the hottest guy in town” til at blive blacklistet hos headhunterne, fordi han gik bankerot med sin virksomhed.

Blandt tidligere samarbejdspartnere forlyder det, at han godt kan bedrive “management by fear”, men på iværksættermessen er Klaus Nyenggaard i terapi som humoristisk taber foran en fuld sal.

“Hvis du fejler en to-tre gange i udlandet, vel at mærke for andre folks penge, og du stadig står rank, så bliver du klappet på skulderen. Sådan er det ikke i Danmark”, griner han.

Og der kommer mange gode ting ud af en krise, slår han fast.

“”Fail fast – early in life” er stadig en rigtig god ide. Det er også vigtigt, at man bevarer lysten til at indgå i tillidsfulde forretningsrelationer, selv om man brænder nallerne fra tid til anden. Man kan ikke bygge noget op, medmindre man gør det med det rette team, der også er sammen om at løbe alle risici. Af erfaring kalkulerer jeg nu med, at der vil være tilfælde, hvor jeg bliver både personligt og forretningsmæssigt skuffet over mine samarbejdspartnere”, pointerer Klaus Nyeng­gaard.

Lyst før penge
Sidste mand i “The Failure Club” tror heller ikke, at man kan have succes som entreprenør, hvis man bliver for paranoid.
Martin Bjergegaards liv som iværksætter startede i 2005, da han etablerede en onlinefrokostbestillingsordning, Frokost.dk. På sin hjemmeside oplyser han, at virksomheden i dag har en omsætning på 13 millioner euro. Ved siden af har han skabt Rainmaking.dk, en rådgivnings- og finansieringstjeneste for start-up-virksomheder. Rainmaking.dk har en idealistisk, holistisk og global profil under mantraet “Warm hearted, Whole person, World focused”.

Martin Bjergegaard er iværksættertypen, der gerne vil gøre en forskel i verden:

“Hjertet skal være med, hvis man starter en virksomhed. De mest succesfulde iværksættere er drevet af lyst, mere end de er drevet af ønsket om at tjene mange penge. Derudover må man aldrig glemme, at man bare er et menneske. For mig er det vigtigt at løbe og meditere, så det ikke kun er mit hoved, der går på arbejde. Samtidig er det vigtigt, at man ikke tager sig selv alt for seriøst”.