22.08.2014
Artikel

Skaf et job!

Næsten 3.000 magistre står uden arbejde. Nogle af dem ligner dig. Måske har I samme uddannelse eller har arbejdet i samme branche. I hvert Magisterblad i 2014 beder vi dig om at hjælpe en ledig i job. Del ud af din viden, åbn dit netværk på LinkedIn, sig til, hvis et relevant job eller vikariat er på vej på din virksomhed. Brug kommentarfeltet på magisterbladet.dk under artiklen om André eller skriv til ham på mail.

Af Mogens Tanggaard

MIT DRØMMEJOB
Jeg har læst … ja, tusindvis af annoncer, mange af dem rigtig spændende, men det er først for nylig, at jeg har forstået, hvad jeg virkelig brænder for. Jeg vil gerne arbejde med mennesker i en organisation som trivselskonsulent, få dem til at arbejde bedre sammen. Med mindre stress. Jeg vil gerne have et arbejde, hvor jeg kommer tæt på mennesker og deres udvikling i en arbejdsmæssig situation. Få dem til at føle sig som mennesker.

Jeg har en forkærlighed for buddhisme, og jeg har i mange år undervist i mindfulness, som nu er blevet et af tidens modeord. Hvis man kunne kombinere de ting til at kunne forstå sig selv bedre i en arbejdsmæssig sammenhæng, altså relationerne mellem kolleger, ledere og medarbejdere, så er det lige mig.

Jeg har taget kurser i coaching, konflikthåndtering og organisationsteori og kunne også godt tænke mig at undervise i det, måske i kombination med en buddhistisk forståelse af livet og dets muligheder. Jeg elsker at stå over for mennesker. Det er jo egentlig HR-arbejde, der ville være mit drømmejob. Aktuelt har jeg lagt billet ind på et job som HR-konsulent i en kommune. Nu må vi se.

MINE KVALIFIKATIONER
Jeg er god til at tale med mennesker og elsker at være sammen med dem. Og så er jeg nysgerrig. Jeg er god til coaching, mægling og konflikthåndtering. At motivere mennesker er en af mine stærke sider. Jeg er god til at se folks, ofte skjulte, kompetencer og styrker og hjælpe dem til at udvikle sig i den rigtige retning.

Som akademiker har jeg jo så evnen til at tænke abstrakt og kritisk og til at forstå organisatoriske sammenhænge. Jeg vil sige, at mine generalistegenskaber er på plads. Som antropolog kan jeg derudover interviewe og komme ind på livet af mennesker, noget jeg har lært gennem mit antropologiske feltarbejde og mine studier.

Jeg behersker kvantitative og kvalitative metoder og er hurtig til at gennemskue en problemstilling og finde ud af, hvor behovet ligger. Jeg er god til sprog, ud over dansk er jeg flydende på tysk, engelsk og mit modersmål, hollandsk. Nogle af mine spidskompetencer er at forbinde forskellige aktører og interessenter med hinanden og facilitere processer, der øger trivsel, motivation, glæde og tilfredshed blandt medarbejdere.

SÅDAN ARBEJDER JEG
Jeg kan godt lide den danske måde at forholde sig til arbejde på. Der må godt være højt til loftet og rum for humoren. Jeg vil lynhurtigt søge at finde bag om maskerne på mine kolleger, ind til personen. Hvis man finder hinanden som mennesker, så er alt muligt. Så ved man, at man har et fælles ståsted, men blot med forskellige roller. Så jeg er meget menneskefokuseret.

Jeg er ikke pedantisk, men mere organisk i mit arbejde – sådan vil jeg udtrykke det. Jeg bevæger mig meget i nuet og tager tingene, som de kommer. Rigdommen ligger her og nu. Man skal fokusere på det, der ligger foran ens næse. Arbejdsglæden er vigtig, så vil tingene lykkes. Deadlines skal selvfølgelig overholdes, der skal leveres, og produktet skal være færdig til tiden. Når man kan kombinere professionalisme med arbejdsglæde og menneskelighed, kan der opstå en grænseløs synergi.

MIT LIV SOM LEDIG
Jeg har været ledig nu i knap 8 måneder. Jeg tackler det, men går selvfølgelig også af og til lidt ned på det. Finder jeg en stilling, der passer perfekt til mig, sendes ansøgningen - og så kommer afslaget. Man kan hurtigt miste troen på, at det lykkes. Men jeg er dog ikke i tvivl om, at jeg nok snart skal finde et job. 

Computeren er den, jeg er mest sammen med om dagen. Er også glad for DM’s workshop for ledige, hvor jeg ofte kommer. Jobsøgning tager længere tid, end man tror. Men også søgningen efter nye job er en spændende proces. Man kan se sig selv i rigtig mange annoncebeskrivelser, for som generalist synes man, at man kan det hele, men man mangler måske nogle specifikke kompetencer.

Tid er et meget relativt begreb. En tur til posthuset kan blive en hel dags arbejde – lidt overdrevet. Det kan være svært som ledig at holde fri med god samvittighed. Men så trækker formiddagens arbejdssøgning lidt i langdrag, for der er jo ikke krav om at være færdig til et bestemt tidspunkt – og pludselig er hele dagen gået med det foran computeren. Man kan ikke rigtig nyde sin fritid på dagpenge. Man skal yde for at nyde, som man siger på dansk, men man synes jo at man ikke rigtig yder noget, så det kan være svært at nyde. Jeg prøve dog at bruge tiden så fornuftig som muligt. Jeg læser en del faglitteratur, på den måde holder man sig selv skarp og har mulighed for at videreudvikle ens kompetencer.

Kontaktinfo:
andrelodder@gmail.com
50 23 07 29

André Lodder
1991: Sproglig student, Marnix Gymnasium, Haarlem, Holland.
2007: Kandidat i antropologi fra Københavns Universitet.
2007: Projektstyring og organisationsteori, BEC Management, Ballerup.
2012: Facilitering og coaching af teams, Erhvervsakademi Sjælland.
2014: Coaching og konflikthåndtering, Ledernes Kompetence Center.
2008-2013: Projektleder og koordinator, beskæftigelsesindsats i Urbanplanen, Amager.

Under studierne:
1999-2011: Underviser i mindfulness og meditation.
1997-2007: Frivilligt organisatorisk arbejde i Himalaya- gruppen og Karma Kadjy Skolen i Danmark.
2005-2007: Medhjælper og hjemmehjælper på plejehjem i Gentofte Kommune.

André Lodder er 43 år. Læs hans fulde CV.