Foto: Rie Neuchs
13.09.2013
Artikel

Det' mit job: Mitzi Håkansson

Mitzi Håkansson, 29 år. PR- & trivselsansvarlig i tømrervirksomheden Egon Olsen & Søn

Af Liv Alfast Kretzschmer
Hvad går dit job ud på?

Jeg arbejder med udvikling i virksomheden og står som tovholder på et projekt, der hedder “Bedre Bundlinje”, og som er et samarbejde med 3F, Dansk Byggeri og Teknologisk Institut. Jeg rådgiver om markedsføring, skriver pressemeddelelser og tager billeder af vores byggesager. Jeg forsøger at finde de gode historier i virksomheden og skriver artikler, der fx bliver bragt i lokalaviserne. 

Derudover har jeg fokus på trivslen i virksomheden, og det sker blandt andet ved at højne informationsniveauet internt. Jeg skriver et nyhedsbrev til medarbejderne og har oprettet en Facebook-gruppe for de ansatte, ligesom jeg hænger udklip om virksomheden op i kantinen. Hvis en kunde roser en af tømrerne, ringer jeg ham op og giver rosen videre. Jeg har rigtig mange hatte på, og det er det, der gør stillingen så fantastisk. Det er lidt en legeplads med mulighed for at prøve mine egne idéer af og selv definere opgaverne, og der er kort vej til ledelsen, så jeg kan hurtigt få idéerne ud i virkeligheden. 

Hvordan fik du job i en ­tømrervirksomhed?

Jeg var på pingpongmesse, som DM var medarrangør af. Her blev højtuddannede og private virksomheder sat sammen, og jeg kom på speeddating med direktøren for en tømrervirksomhed. Det overraskede mig, men det undrede også ham, for han troede, han havde tilmeldt sig en fagmesse. Da vi talte sammen, viste det sig, at han gerne ville hellige sig ledelsesopgaverne i virksomheden. 

Jeg så ikke lyset med det samme, men efter nogle uger slog det mig, at hvis han skulle være mere leder, så havde han brug for nogen at snakke med. Jeg ringede ham op og bød på en uforpligtende kop kaffe, men det var, da han så mit visitkort, at vi kom på bølgelængde. På det stod “strategisk kommunikatør med fokus på medarbejdertrivsel”, og lige netop medarbejdertrivsel fangede ham, for det ser han som vejen til at skabe en succesfuld virksomhed. Vi mødtes herefter flere gange og fik tegnet en stilling op, som også indeholder markedsføring. Jeg er ansat på Videnpilotordningen, men jeg håber, at samarbejdet fortsætter, når stillingen udløber.

Der er næsten 60 medarbejdere i virksomheden, hvoraf de fleste er tømrere. Du er den første akademiker. Hvordan er du blevet modtaget?

Utrolig godt. Mine kolleger har været meget åbne, og jeg er begyndt at få respons på, at det giver god energi, at jeg er her. Kollegerne får hurtigere informationer, og vi er mere synlige. Og så er det hylemorsomt at være ung kvinde i en håndværkervirksomhed.

Har du haft en succesoplevelse?

Jeg har oplevet, at min indsats også kan gøre en forskel på bundlinjen. Som regel er det svært at måle effekten af PR, men for nylig fik jeg bragt en artikel om en tagsag i Hus og Have, og det betød en ny kunde, som henvendte sig lige efter at have læst artiklen.

Hvad har overrasket dig mest?

At jeg gerne vil forsøge at måle, om mine artikler og PR-arbejdet i det hele taget påvirker bundlinjen. Det havde jeg aldrig troet, jeg skulle sige, og jeg kan mærke, at mit perspektiv har ændret sig. Forretningsudvikling og forretningsforståelse er virkelig spændende, har jeg fundet ud af.

Har du et tip til andre, der vil prøve kræfter med at skabe deres eget job?

Jeg var ærlig fra starten og meldte ud, hvad jeg kunne byde ind med, og hvad jeg ikke kunne. Jeg slog fast, at jeg ikke kunne lave beregninger og procentsatser af effekten af mit arbejde eller sige, at hvis man gør sådan, så er effekten sådan. Det er jeg glad for, at vi fik talt om inden.


I serien DET’ MIT JOB tegner vi et portræt af et DM-­medlem, der har et job – eller måske lige har fået et 

– som han/hun gerne vil fortælle om. Hvad er et godt job? Og hvorfor? Hvilke planer har man med sin karriere? ­Hvilke muligheder er der for faglig og personlig udvikling? Hvad vejer tungest i valg af job og karriere?
Måske kan det inspirere andre til at gå nye veje, hvad angår job og karriere, og til at reflektere over uprøvede muligheder.
Send en mail til magisterbladet@dm.dk med en kort ­omtale af dig selv, din uddannelse og dit job.