30.11.2012
Artikel

Det’ mit job: Catrine Enna Bay

Catrine Enna Bay, 36 år. Channel partner manager, Komfo

Af Liv Alfast Kretzschmer
Du har fået dit job ved at søge uopfordret, og du har også før haft held med en uopfordret ansøgning. Har du en opskrift på, hvordan man gør?

Da jeg blev færdig som cand.mag. i italiensk, var der ikke mange job at søge, så jeg så det som oplagt at søge uopfordret. Timingen var perfekt i forhold til ­Milestone Systems, som var det første job, jeg fik gennem en uopfordret ansøgning, men det handler også om en portion frækhed og i høj grad om at gøre fodarbejdet ordentligt og finde ud af, hvad virksomheden lige står og mangler. Bedst er det, hvis man kan slå til, inden der er lavet en reel stillingsbeskrivelse, så man selv kan være med til at præge stillingen.

Dit nuværende job er i en virksomhed, der arbejder med andre virksomheders tilstedeværelse på sociale medier som Facebook. Hvordan fik du idéen til at søge det?

Det var faktisk lidt tilfældigt. Jeg havde barselsorlov og søgte nyt job, og så faldt jeg over noget om, hvordan virksomheder bruger Facebook. Det gjorde mig nysgerrig, da jeg i høj grad er networker, og i min søgning dukkede Komfo op. Komfo er en del af Facebooks partnerprogram og har udviklet Komfo Platform til større virksomheder og offentlige organisationer, der gerne vil have succes på de sociale medier. Jeg har tidligere arbejdet med salg af software og it-systemer og med opbygning af forhandlerstruktur og partnerprogram, så jeg besluttede at søge uopfordret og byde ind med den viden og erfaring. I Komfo var man netop begyndt at overveje at sælge via partnere og forhandlere, men der var ingen erfaringer med det i virksomheden. Der var helt klart interesse for det, jeg kunne, men timingen var ikke helt perfekt – de ville gerne vente nogle måneder. Derfor foreslog jeg at starte i løntilskud i tre måneder. På den måde fik vi enderne til at mødes, og vi blev hurtigt enige om, at jeg skulle fortsætte i en normal ansættelse.

Hvad er det, du kan bidrage med?

Jeg er en af de få i Komfo, der ikke kommer med en massiv viden om sociale medier – de andre har fx skrevet speciale om Facebook, så det har været en stejl læringskurve for mig. Til gengæld kender jeg hele processen med opbygningen af partnerskaber fra tidligere job. Jeg ved, hvordan man får en virksomhed til at vokse med partnere, og jeg kender tidshorisonten, faldgruberne og succeskriterierne. Lige nu har vi fået gang i partnerrelationer i Danmark og har udvidet til Sverige, Holland, England, Spanien og Sydamerika, og der er mange flere partnere og lande på vej. Der er sidenhen blevet ansat en mere, der arbejder med partnerstrukturer, primært i Danmark. 

Hvordan er det at være i en virksomhed, der beskæftiger sig med Facebook og andre sociale medier, som man vel ellers forbinder med fritid?

Lige i starten tænkte jeg: “Gud, folk sidder helt åbenlyst og skriver på Facebook i deres arbejdstid!”. Nogle virksomheder vælger jo ligefrem at lukke adgangen til Facebook og andre sociale medier for deres medarbejdere. Men her er de sociale medier en vigtig del af arbejdet. Jeg er også selv blevet mere opmærksom på de sociale medier, og når jeg alligevel holder øje med, hvordan det går kunderne og partnerne på Facebook, så lægger jeg også mere mærke til, hvad vennerne skriver og kommenterer. Man bliver lidt addicted. Vi bruger også vores private profil arbejdsmæssigt, så når der starter en ny medarbejder i virksomheden, bliver vi bedt om at blive venner med vedkommende på Facebook. Men for mig betyder det ikke nogen ændring i forhold til min Facebook-adfærd. Der er alligevel ikke noget, som min chef og kolleger ikke må se.