17.08.2012
Artikel

SDU scorer fuldtræffer

Optag: Ny uddannelse blander antropologi og business med succes. Den offentlige diskurs om humanioras nytteværdi påvirker de unge, mener ophavsmanden.

Af Thomas Bøttcher

Også i år kan de videregående uddannelser melde om pæn vækst og rekorder i optaget af studerende. På universiteterne og professionshøjskolerne er optaget øget med henholdsvis seks og fem procent, og for enkelte institutioner – især i provinsen – er tallet endog markant. Syddansk Universitet (SDU) kan i år tilbyde studiepladser til 4.657 studerende, 15 pct. flere end i 2011.

SDU’s satsning på de nye uddannelser Software Engineering, Amerikanske Studier og Market and Management Anthropology har sin del af æren for væksten, og især den nye antropologiuddannelse er med 75 studerende et hit blandt de unge uddannelsessøgende. Uddannelsen har været mere søgt end SDU’s klassiske økonomiuddannelse og er i ét hug blevet lige så stor som universitetets danskuddannelse. Og det endda med et opslag på SDU’s hjemmeside som eneste markedsføring.

Mens cand.merc.-studerende ved SDU allerede kan få sociologiske og antropologiske indsigter med i bagagen, har målet med den nye uddannelse været omvendt: At tiltrække unge, der som antropologistuderende får indsigt i erhvervsøkonomi, ledelse og marketing. En cocktail, der måske appellerer til unge, der på forhånd nærer frygt for, hvad de skal bruge antropologien til, mener ophavsmanden til uddannelsen.

“Ved at tilbyde de her ekstra kompetencer oveni, tiltrækker vi måske nogle unge, der er hooked på at læse antropologi, men som er bange for, at det er brødløst og måske ellers ville lade være af angst for de offentlige diskurser om, hvad man dog skal bruge de humanistiske uddannelser til”, siger professor Søren Askegaard, der kun i sin vildeste fantasi havde håbet på at få 75 studerende.

Business as usual
Den mest eftertragtede uddannelse på SDU er ligesom i Aarhus og København fortsat medicin. Den højeste adgangskvotient til en uddannelse er 11,7, hvilket giver adgang til molekylær biomedicin på KU, som universitetet markedsfører som en eliteuddannelse for dem, der satser på en forskningskarriere inden for medicinalindustrien.

Omvendt har universitetet – hvilket heller ikke er nyt – med få undtagelser optaget stort set alle, der ønsker at læse en naturvidenskabelig uddannelse, hvilket også er praksis på de øvrige universiteter. Samlet er optaget på de naturvidenskabelige uddannelser vokset med 7 pct. i forhold til sidste år.

Og tendensen til, at de unge begynder deres uddannelse tidligere, fortsætter. Således begynder 81 pct. af de optagne deres uddannelse maksimalt to år efter studentereksamen. Til sammenligning var det tilsvarende tal i 2001 58 pct.

I alt er 27.916 studerende i år blevet optaget på universiteterne, hvilket er 30 pct. flere end i 2007.

På professionshøjskolerne har socialrådgiveruddannelsen øget optaget med 13 pct. i forhold til sidste år, mens optaget steg med 5 pct. på pædagoguddannelsen og 2 pct. på læreruddannelsen.