18.05.2012
Artikel

Det' mit job: Mikkel Linnet

Mikkel Linnet, 34, år, Media Relations Manager, Better Place Danmark A/S

Af Pernille Siegumfeldt
Der er ikke meget fodbold tilbage i dit professionelle liv?
Nej, men så er der heldigvis en masse andre ting, som er dybt interessante, fx at opbygge viden fra bunden i en ny organisation og punktere de mange myter, der florerer om elbiler i offentligheden. Better Place Danmark producerer ikke elbiler, men skaber infrastrukturen til elbiler. I øjeblikket sætter vi cirka 10 ladestandere op om ugen forskellige steder i hele landet, og vi er i fuld gang med at bygge 20 batteriskiftestationer, hvor folk på fem minutter kan skifte til et friskt batteri. I løbet af et år er netværket landsdækkende, og målet er, at vi i løbet af de næste tre år kommer op på mere end 20.000 medlemmer, der kører elbil i Danmark.

Er Better Place en forretning eller et filantropisk foretagende?
Det er først og fremmest en sjælden opstartsvirksomhed, som i 2009 blev støttet med ¾ milliarder kroner i ryggen fra store internationale investorer som fx General Electric, Morgan Stanley, HSBC og DONG, alle sammen professionelle virksomheder, der investerer langsigtet og ved, at ting tager tid. Better Place forener den gode forretnings­idé med at understøtte en bæredygtig udvikling hen imod elektrificering af verdens persontrafik.

Hvorfor blev du ikke i konsulentbranchen, hvor lønnen garanteret er noget højere?
Som konsulent hopper du fra tue til tue og fra kunde til kunde. I Better Place er det det lange seje træk, der tæller. Det havde jeg lyst til at prøve. Desuden blev jeg ansat på et tidspunkt, hvor ikke mindst danskerne – op til klimatopmødet – var grebet af visionerne om en grønnere verden baseret på flere bæredygtige teknologier. Better Place var en meget håndgribelig måde at gå til udfordringen på. Det er spændende at skulle kommunikere om et decideret paradigmeskifte, nemlig elektrificeringen af hele verdens persontrafik.

På tre år er Better Place gået fra at have 15 medarbejdere til i dag 130. Hvordan afspejler det sig i dine opgaver som pressechef?
Helt konkret er vi internt gået fra at holde morgenmøde rundt om et bord til primært at kommunikere via intranet. Jeg har desuden i min første tid brugt megen energi på at opbygge viden i organisationen, lave fact sheets om både strømstyrke, elproduktion og klimaspørgsmål. I dag stjæler presseberedskab og pressebetjening en stor del af min tid. Danmark er spydspids i arbejdet med elbil-infrastruktur, og vi får henvendelser fra medier i hele verden. The New York Times har fx lagt vejen forbi Better Place to gange. Endelig arbejder jeg meget på at integrere de sociale medier i vores kommunikation. Vi møder mange af vores kunder på Facebook og andre steder.

Så det er endegyldigt slut med at beskæftige sig professionelt med fodbold?

Det lykkedes mig at forene mine interesser kortvarigt, da fodboldlandsholdet for ikke så længe siden var forbi og få en prøvetur i vores besøgscenter. Det var fedt. Men ellers er det nok rigtigt, at mit professionelle fokus ligger et andet sted i dag.