23.03.2012
Artikel

Her mødes forskere med praktikere

Interaktionsforståelse og -design er det, der samler foreningen SIGCHI.dk. Her mødes dataloger med psykologer, antropologer, kommunikationsfolk, grafiske designere og alle andre faggrupper, der arbejder med eller forsker i samspillet mellem menneske og computer, for at udveksle erfaringer og lære nyt.

Af Mette Engell Friis
Praktikere og forskere. Studerende og konsulenter. Designchefer fra store virksomheder og små iværksættere. Kvinder og mænd.

”Vi favner meget bredt, og det kendetegner i det hele taget feltet af folk, der arbejder med interaktionen mellem computer og menneske. Det er meget tværfagligt. Vi har medlemmer, der er dataloger og teknikere, og medlemmer, der er antropologer, psykologer eller grafiske designere”, fortæller Morten Borup Harning, som er formand for foreningen SIGCHI.dk - Special Interest Group on Computer Human Interaction.

”Vores interesse er, at praktikere og forskere har et samarbejde og forstår hinanden, for foreningens formål er først og fremmest at sætte computerbrugerens oplevelse i højsædet”, siger Morten Borup Harning.

Diskussionslyst

Morten Borup Harning stiftede SIGCHI.dk i sommeren 1999. Han havde lige været til en stor konference om computerinteraktion i Pittsburg, USA. Her havde han mødt flere interessante – danske – kolleger.

”Det virkede åndssvagt, at vi skulle rejse den halve jord rundt for at mødes med ligesindede, så derfor besluttede jeg at danne foreningen. Efter tre måneder var vi 150 mennesker samlet til den første generalforsamling”, fortæller han.

Siden er det kun gået fremad. Og når foreningen holder konferencer eksempelvis med interessante udenlandske forskere eller praktikere, møder der gerne mellem 100 og 250 interesserede frem.

”Men vi har også meget stor glæde af diskussionsgrupper, som opstår omkring et virksomhedsbesøg. Vi opfordrer vores medlemmer til at invitere til et fyraftensmøde på deres arbejdsplads. Så lægger virksomheden et problem frem, som man diskuterer åbent. Det har vist sig at være meget givende for alle parter”, siger Morten Borup Harning, der er uddannet cand.merc.dat., og som selv har arbejdet med system- og interaktionsdesign siden 1983.

Undervejs har han blandt andet arbejdet som adjunkt på Handelshøjskolen i København, som chefdesigner og udviklingschef, men har også lavet en ph.d. om human/computer-interaction. I dag arbejder han fire dage om ugen som UX-specialist hos Kapow Software, samtidig med at han har sit eget firma, Dialogical, et lektorat på ITU og et job som ekstern censor ved siden af.

”Min baggrund har givet mig forståelse for programmering, forretning og mennesker, det er nok derfor, det er så vigtigt for mig at få tingene forenet”.

Afprøvet af mennesker

Inden for it ved man imidlertid aldrig, om menneske og computer nu også bliver forenet, før de smarte design og indviklede programmer er afprøvet med brugerne.

Og netop forskellige former for usability test er et af de emner, SIGCHI.dk lige nu er meget optaget af.

”Usability testing bliver diskuteret meget. Blandt andet diskuterer man, om kun eksperter skal udføre tænke højt-test. Ved sådan en test fortæller testpersonen, hvad han nu vil gøre, og hvad han tænker om det, der sker. Problemet er, at det kan være en bekostelig affære at teste et system på den måde det nødvendige antal gange, hvorfor billigere alternativer bringes i spil”, siger Morten Borup Harning.

Et andet emne, foreningen diskuterer i øjeblikket, er usability engineering, som handler om opbygningen af et site, og hvordan det skal fungere.

”De traditionelle usability-guruer prædiker, at det skal være enkelt og let at bruge et program. Men fra brugerne er der også et krav om, at det skal være en oplevelse. Derfor diskuterer vi lige nu meget de muligheder, der er for at inddrage blandt andet sociale medier”.

Morten Borup Harning frygter ikke, at foreningen til sidst får diskuteret færdigt og kan nedlægge sig selv.
”Mon ikke vi bliver ved med at opleve, at brugerne støder på en eller anden teknologisk dims, som ikke helt fungerer?”, spørger han retorisk.

Og så længe, der er dimser, der lever deres eget mystiske liv, så længe vil SIGCHI.dk have en mission

SIGCHI.dk

SIGCHI.dk er en dansk forening for personer, der er interesserede i interaktionsdesign. Foreningen blev etableret i 1999 og har ca. 400 betalende medlemmer og en mailingliste på 1420.
SIGCHI er en forkortelse for Special Interest Group on Computer
Human Interaction

FORMÅL
Foreningen ønsker at samle personer, der er interesserede i interaktionsdesign, for at udveksle erfaringer og lære nyt til gavn for alle computerbrugere.
Betegnelsen “interaktionsdesign” er valgt for at indikere, at SIGCHI.dk ikke kun samler personer, der er interesserede i studier af eller afprøvning af menneske-maskin-samspillet. Medlemsskaren inkluderer i lige så høj grad personer, der arbejder med design af samspillet samt af selve brugergrænsefladen.

AKTIVITETER
SIGCHI.dk arrangerer hvert år et antal aktiviteter, som giver mulighed for at mødes med fagfæller, udveksle erfaring og netværke, fx:
Mini-konferencer og temadage af en hel eller halv dags varighed.
Gå hjem møder.
Virksomhedsbesøg.

KONTINGENT
300 kroner for et almindeligt medlemskab, 100 kroner for studerende.