10.12.2010
Artikel

Alle kan nu udgive deres egen bog

Digitale omvæltninger på bogmarkedet og virksomheder som Books on Demand gør det i dag muligt for alle med en forfatter i maven at få udgivet sin egen bog på tryk for nogle få hundrede kroner.

Af Martin Ejlertsen

Lav din egen bog nemt og billigt via internettet. Det er blevet ny virkelighed, som gør det muligt for de fleste i dag at udgive en bog, så længe idéen og gåpå-modet er til stede. Med digital bogproduktion og teknologien print on demand kan man nemlig få lavet og udgivet sin egen bog for nogle få hundrede kroner.

Virksomheden BoD (Books on Demand) er en af de førende europæiske serviceudbydere for digital bogproduktion og fungerer som udgivelsesplatform for digitaltrykte bøger for både forfattere og forlag.

På tre år er titelbestanden hos BoD tidoblet og tæller i dag mere end 220.000 titler. BoD bruger print on demand, hvor indholdet først bliver digitaliseret i stedet for som normalt først at finansiere og producere et fast oplag og lægge det på lager. Først når der kommer en bestilling på bogen, bliver den trykt – print on demand.

BoD ligger i Norderstedt ved Hamburg, men virksomheden har en række europæiske post- og telefonservicekontorer – således også i det centrale København, hvor Lisbeth Jensen er ansvarlig. Hun er overbevist om, at print on demand i fremtiden vil blive en naturlig og integreret del af forlagenes værdikæde.

“Dette koncept vil sammen med e-bøger og lydbøger på den måde vokse naturligt. Der er et stort potentiale i at integrere print on demand i hele værdikæden på bogmarkedet. Det er allerede i fuld gang i USA og i større europæiske lande som Tyskland og Frankrig”, siger hun.

Selvudgivelse er for alle
BoD udgiver både etablerede forfattere og fungerer som springsbræt for helt nye og uprøvede skrivelystne. Også professorer, studerende og docenter bruger BoD som platform for udgivelsen af opgaver, studier og afhandlinger. Hele selvudgivelsesdelen har i USA overhalet forlagenes traditionelle udgivelser, og på BoD kan man ligeledes mærke den voksende danske interesse for dette område, forklarer Lisbeth Jensen.

“Der var noget skepsis i starten over for selvudgivne bøger. Men i USA er det i stærk vækst, og den udvikling er også på vej i Danmark. Teknologien gør det muligt, og der er i det hele taget en stor og stadig voksende interesse for at skrive”, siger Lisbeth Jensen.

Kunderne hos BoD er da også vidt forskellige. Lige fra den helt unge, som drømmer om en karriere som forfatter, til den ældste, som er 93 år og snart kommer med sin tredje bog.

To former
Hos BoD opererer man med to udgivelsesformer. Den ene er onlinebaseret, hvor forfatteren eller forlaget selv kan overføre filerne til bogen. Ønsker man sin bog til salg i boghandlen, koster det fra 449 kroner. Så bliver bogen digitaliseret og lagret på en server. Kommer der en bestilling, bliver bogen trykt, pakket og sendt af sted til boghandlen. Forfatteren kan på den måde selv bestemme prisen på bogen, og hvor meget han skal tjene per solgt eksemplar. Man kan dog også vælge at gå den mere klassiske vej, hvor BoD tager sig af promovering af udgivelsen. Det koster betydeligt mere. Leveringstiden på en bog til boghandlen er 4-8 hverdage, og BoD er ifølge Lisbeth Jensen på den måde et sted, hvor både uprøvede kræfter og etablerede forfattere og forlag kan prøve ting af.

“Print on demand gør det muligt at udgive bøger med alle typer, og at bøgerne kun trykkes i det omfang, der er brug for. Det bliver samtidig muligt for forlagene at skippe store lagre. På den måde kan de uden risiko tage lidt smallere titler ind i programmet eller få genoptrykt udsolgte titler, når der er en bestilling”, siger Lisbeth Jensen.