12.03.2010
Artikel

Nyt job: Signe Skovmand

Signe Skovmand, 29 år, kampagneleder på Operation Dagsværks Burma-kampagne.

Af Pernille Siegumfeldt
Hvorfor blev det dig, der fik jobbet?
Jeg har både lavet radio og tv og i mit speciale beskæftiget mig indgående med socialt marginaliserede gruppers brug af nye medier. Det har været interessant for Operation Dagsværk, som laver ung til ung-kommunikation, hvor nyudklækkede studenter henvender sig til gymnasieelever.

Hvorfor søgte du jobbet?
Fordi det er et drømmejob at være en del af en ung progressiv organisation med en god sag, hvor jeg beskæftiger mig med udviklingsarbejde og samtidig kan være med til at præge en kampagne fra starten. Jeg syntes selv, jeg stilede højt, da jeg søgte, eftersom det var mit første “rigtige” job, men jeg tænkte, at nu prøver vi. Og jeg blev glædeligt overrasket, da valget faldt på mig.

Hvilket forhold havde du til Burma?
Intet! Jeg havde kun set dokumentarfilmen “Burma VJ!” på forhånd, så det var ikke derfor, jeg fik jobbet. Faktisk blev Burma-projektet, som er målet for dette års kampagne, først besluttet på min anden arbejdsdag, hvor 100 gymnasieelever samledes til stormøde på Fyn.

Hvad bliver din vigtigste opgave som ­kampagneleder?
Ud over mig og en sekretariatsleder består OD’s kampagnesekretariat af et hold på 10 frivillige unge, der selv har forladt gymnasiet for ganske nylig. De er så seje og fulde af gode ideer. Min opgave bliver at bevare overblikket over alle de gode idéer, holde styr på deadlines og sørge for, at møder og den slags bliver holdt.

Hvor tror du, at jobbet i OD vil føre dig hen?
Det er ikke en klassisk lederfunktion, jeg kommer til at varetage, men jeg er sikker på, at jeg vil gå herfra meget klogere på, hvordan man faciliterer forskellige arbejdsprocesser. Jeg har aldrig været nogen karriereplanlægger, men ladet mig påvirke af de muligheder, der opstår hen ad vejen. Men umiddelbart tænker jeg, at jeg skal kigge mig om efter noget i ngo-verdenen.