30.10.2009
Artikel

Virksomheder vender hjem igen

Af Martin Ejlertsen

Lønniveauet er lavere, og omkostningerne er små. Det har været hovedårsager til, at mange virksomheder fra ikke bare Danmark, men en stor del af den industrialiserede verden flyttede hele produktionen til billigere verdensdele som Fjernøsten. Men nu vender det. For problemerne med at flytte sin virksomhed til Fjernøsten tårner sig op for mange, og det får et voksende antal virksomheder fra både Danmark, Tyskland, Frankrig, Storbritannien og Japan til at vende hjem igen. Det skriver Ugebrevet A4.

“Det, vi ser, er resultatet af en lidt naiv holdning til det at flytte produktionen til udlandet. Folk har været forblændet af udsigten til lavere lønudgifter, og derfor bliver de meget negativt overraskede over, at der er så mange uforudsete komplikationer ved at arbejde på tværs af kulturer, sprog og tidszoner”, siger Torben Pedersen, der er professor i international virksomhedsøkonomi ved Handelshøjskolen i København, CBS, til Ugebrevet A4.

I Danmark findes der ingen samlede opgørelser over, hvor mange virksomheder der flytter hjem igen. Men hver femte tyske virksomhed i Kina planlægger ifølge den tyske ingeniørforening, Vereins Deutscher Ingenieure, at vende hjem igen. Den samme tendens ser man i Storbritannien og i Japan, ligesom de store franske virksomheder køkkentøjkæden Genevieve Lethu, møbelsnedkeriet Parisot, optikerkæden Les Opticiens Atol og kontormøbelfabrikken Samas er vendt tilbage til Frankrig.

I Kina støder virksomheder på udenlandseventyr ofte på fænomenet quality fade, som er en gradvis kvalitetsforringelse af produktionen og altså det helt modsatte af en kontinuerlig forbedring. Efter nogen tid begynder virksomhedernes lokale producenter at bruge billigere råvarer og skifte emballage for at reducere produktionsomkostningerne og forøge egen fortjeneste, og det går ud over kvaliteten, som kan blive decideret sundhedsskadelig, beskriver virksomhedskonsulenten Paul Middler om fænomenet i sin bog “Poorly Made in China”.

Derfor råder man i Dansk Industri (DI) også altid danske virksomheder i Kina til aldrig at lade en producent stå for hele produktionen, forklarer markedskonsulent i DI Mads Holm Iversen.

“Problemet bliver forværret af den kolossale personaleudskiftning, der finder sted hele tiden. Der er meget lidt loyalitet over for arbejdspladsen, og blandt de højtuddannede skifter op mod 30 procent af de ansatte job hvert år, og de tager jo deres viden med sig”, advarer Mads Holm Iversen.