11.09.2009
Artikel

Dekan: Latterligt finanslovsforslag

Regeringen fik lavet en analyse, der viste, at universiteternes uddannelser er stærkt underfinansierede – med ca. 12.000 kr. for den laveste taxametersats. Men regeringens eget finanslovsforslag afsætter kun 2.000 kr. til den laveste taxametersats. En dekan og en studieleder fortæller her, hvad pengene kan bruges til.

Af Thomas Bøttcher

“2.000 kroner er 2.000 kr., men det betyder ikke en døjt. I øvrigt er det jo stort set det samme beløb, som regeringen har skåret taxametrene med i løbet af blot to år. Beløbet er faktisk ret latterligt”.

Svend Hylleberg, dekan ved samfundsvidenskab på Aarhus Universitet (AU), lægger ikke fingrene imellem i sin vurdering af regeringens finanslovsudspil. Ifølge dekanen kan man i dag kun få universitetsstudierne til at hænge sammen ved at tage penge fra bachelorstudiet og lægge dem på kandidatstudiet, og ligesom rektorformand Jens Oddershede peger han på, at 2.000 kr. højst vil forbedre konfrontationstimetallet per studerende med cirka 30 min. om ugen.

Ifølge regeringens undersøgelse er Dansk på Aalborg Universitet det studium i landet, der har det laveste antal undervisningstimer årligt – 174 konfrontationstimer årligt mod eksempelvis 584 timer på Medicin ved Københavns Universitet. Studieleder Bent Sørensen siger:

“De studerende på bachelorstudiet har for øjeblikket en vejled-ningsnorm på 10 timer per semester. Hvis vi fik 2.000 kroner mere, ville vi nok sætte kunne sætte normen op til 12 timer”.

De to timer ekstra – svarende til 10 min. ugentligt per semester - er dog en lappeløsning, mener Bent Sørensen.

“Det er ikke en afgørende forskel. Hvis vi fik et ordentligt taxametertilskud, kunne vi omprioritere den måde, vi kører uddannelsen på, lave mere øvelsesorienteret undervisning og afholde forskellige aktiviteter, som ikke bare skal indpasses i en totimers blok én gang om ugen. Vores studieordninger er faktisk gode og beskriver en masse kompetencer, som vores studerende skal opnå, men hvis vi fik et bedre taxametertilskud, kunne vi sikre, at vores studerende rent faktisk opnåede disse kompetencer på en mere dybtgående måde, end de gør nu”.