11.09.2009
Artikel

“Spild af tid for alle”

Hverken jobcenter eller privat konsulentfirma forsøgte at hjælpe Kristina i kvalificeret arbejde. Ligegyldighed i systemet udvikler sig til mange spildte måneder for alle parter, fortæller hun.

Af Martin Ejlertsen

Som vel sagtens alle andre ledige drømmer Kristina om at få et arbejde. Hun afsluttede sin videregående uddannelse som cand.mag. i engelsk i februar 2008. Men som for mange andre nyuddannede er det lettere sagt end gjort at komme ind på arbejdsmarkedet. Det beskæftigelsessystem, som skal hjælpe og guide hende videre, karakteriserer Kristina som spild af tid.

Kristina har polske rødder og drømmer om et job som tolk. Hendes baggrund og uddannelse giver et godt udgangspunkt for at indfri de drømme, men arbejdet som tolk har på trods af måneders søgen og adskillige ansøgninger ikke været muligt at finde for hende. I stedet er hun langsomt blevet viklet ind i et snørklet beskæftigelsessystem for ledige.

I sommeren 2008 bliver Kristina indkaldt til møde på Odense Jobcenter sammen med andre ledige. Mødet er programsat til at vare to timer. Det tager ti minutter.

“På mødet i jobcentret fortalte de meget kort om vores pligt til at søge arbejde. Herefter fortalte de os, at vi selv kunne læse resten i en brochure, som vi fik udleveret”, siger Kristina Nielsen.

Valg ligegyldigt
Nogen tid efter modtager hun et brev fra jobcentret, hvor der står, at hun nu skal vælge et privat konsulentfirma – en anden aktør – til at hjælpe hende med at finde beskæftigelse. Hun har to valg: Firmaerne Alecto og Ramsdal.

“På jobcentret sagde de, at det faktisk var lige meget, hvilket firma vi valgte”, siger Kristina.

Hun valgte Ramsdal. Men Kristina håber ikke, at standarden for de private konsulentfirmaer er den samme, som den hun har oplevet. For ud over et fireugers jobsøgningskursus har Ramsdal ikke hjulpet hende med at finde relevant arbejde eller kvalificeret beskæftigelse, forklarer hun.

“Jeg troede, at en anden aktør kunne hjælpe med at finde kurser eller løntilskudsjob, som kan give kvalifikationer. Jeg troede, de kunne hjælpe mig med at finde relevante steder at søge arbejde. De fandt et sorteringsjob hos Frelsens Hær, et oprydningsarbejde, hvor jeg skulle stable stole, og et rengøringsjob”, siger Kristina og uddyber:

“I stedet for hjælp skulle jeg tværtimod forsvare over for dem, hvilket arbejde jeg havde søgt. Det er ren spild af tid, for det kunne vi have klaret over telefonen”, siger hun.

Kristina henvender sig til jobcentret i Odense for at fortælle om sin utilfredshed med Ramsdal. På jobcentret er beskeden klar:

“De sagde, at jeg selv skulle henvende mig til Ramsdal. Det var ubehageligt”. Derfor beslutter Kristina at skifte til en anden jobformidler, nemlig Alecto.

Aktørskift er problematisk
På jobcentret fortæller man hende, at der er store problemer med at skifte anden aktør i Odense.

“Jeg anmodede i maj om at skifte, og jeg har stadigvæk ikke fået svar fra kommunen på det. Det er lang tid at gå at vente, når man skal til samtale med sin aktør hver tredje måned”, siger hun

Efter nogen tid uden jobresultater er beskeden fra Ramsdal til Kristina, at det brænder på nu. Derfor skal hun søge et rengøringsjob.

“Jeg kan ikke se, hvordan jeg skulle få kompetencer ud af det, så jeg søgte ikke det job. Jeg ringede i stedet for selv rundt til flere skoler og fandt til sidst et løntilskudsjob”, siger hun.

Arbejdet var normeret til fem timer om dagen, men der var reelt kun arbejde til hende i 45 minutter. Resten af arbejdet krævede oplæring, fik hun at vide. Derfor henvendte hun sig efter tre måneders arbejde til en anden skole for at få arbejde der. Her blev hun også ansat i løntilskud. Den idé syntes Ramsdal ikke om.

“De syntes ikke, det var en god idé, for konsulenten sagde, at her kunne jeg også risikere at kede mig”.

Jobbet
Men arbejdet viste sig at være rigtig godt for Kristina. I syv måneder var hun støttepædagog, lavede undervisningsmateriale og underviste som vikar i forskellige fag, indtil løntilskudsperioden udløb den 1. august 2009. En bekendt til Kristina på skolen fik job på et VUC-center og anbefalede hende til ledelsen her. Kort efter blev Kristina ringet op fra VUC, der tilbød hende et vikarjob som lærer i engelsk og it.

“Jobbet varer til slutningen af december, og måske kan det blive forlænget”, siger hun håbefuldt. Kristina tager herefter kontakt til jobcentret for at fortælle, at hun har fundet arbejde. Men på jobcentret er beskeden, at hendes sag allerede er afsluttet for måneder siden. Hun hverken figurerer i systemet eller har en sagsbehandler på jobcentret.

“Det blev sagsbehandleren selv meget overrasket over. I systemet stod der, at min sag var afsluttet i februar måned, men det var den jo ikke, for jeg havde ikke fundet arbejde på det tidspunkt. Lige nu er jeg i hvert fald kommet ud af systemet, og så får jeg noget relevant erfaring”.

Kristina er et opdigtet navn. Hun ønsker at være anonym. Redaktionen er bekendt med hendes rigtige navn.