14.08.2009
Artikel

Pionerånd og driftsproblemer under samme tag

Af Pernille Siegumfeldt

To et halvt år efter at fem nye regioner så dagens lys i forbindelse med kommunalreformen, sætter it-problemer fortsat en konstant bremse i udviklingen og forringer den service, som Region Syddanmark kan tilbyde sine borgere.

Driftsproblemerne er fortsat omfattende i regionen, som har 6.000 ansatte og servicerer knap 1,2 millioner indbyggere.

“I regionsregi har man i dag samlet adskillige kæmpesystemer, som bruges og fungerer vidt forskelligt. I starten var det kaos. I dag er det reduceret til daglig irritation for medarbejdere, der kæmper med langsomhed, databaser, som ikke kører, osv. Den ineffektivitet, det afføder, er virkelig svær at acceptere”, siger Morten Mølgaard Pedersen, som er tillidsrepræsentant for ca. 80 magistre i Region Syddanmarks hovedkontor i Vejle.

Jan Petersen, der arbejder i regionens jordforureningsafdeling, supplerer:

“Effektiviteten på jordforureningsområdet er desværre nok faldet en del siden amtets tid. Svartiderne i databaserne er lange, og det er besværligt at genfinde gamle dokumenter. Det kan i perioder tage noget af arbejdsglæden fra mig”, siger den 34-årige biolog.

Morten Mølgaard Pedersen, der foruden hvervet som tillidsrepræsentant arbejder som it-konsulent og projektleder i regionen, vurderer, at der vil gå adskillige år, før regionens it er helt på plads. Men at pionerånden og arbejdsglæden på den unge arbejdsplads kan være i fare for at drukne i frustrationer, tror han ikke på.

“Men det forudsætter, at vi fastholder fokus på arbejdsmiljø, ordentlige ansættelsesforhold, ledelseskvalitet osv. Vi er en ung arbejdsplads, som har fået chancen for at rette op på nogle af de fejltagelser, man tidligere har begået i store og komplekse, politisk ledede organisationer. Så trods vanskelighederne vil jeg uden tøven betegne Region Syddanmark som en af de mest dynamiske vidensorganisationer i Syddanmark – og en rigtig god arbejdsplads”, siger Morten Mølgaard Pedersen.