05.06.2009
Artikel

Ledige akademikere underkender beskæftigelses­indsats

I en ny undersøgelse kritiserer ledige akademikere beskæftigelsesindsatsen hos andre aktører for at være ligegyldig. Vi kan blive bedre, anerkender direktør for rekrutteringsfirma.

Af Martin Ejlertsen

I takt med at køen for arbejdsløse vokser, stiger behovet for, at andre aktører formår at finde arbejde til de ledige, som jobcentrene ikke kan hjælpe. Men tilfredsheden med de andre aktørers indsats er langtfra tilfredsstillende.

Det viser en ny undersøgelse fra Akademikernes Centralorganisation (AC) af 790 akademikere, som har haft mere end 7 måneders ledighed. Mens hver anden ledig bedømmer indsatsen fra andre aktører som “irrelevant”, så vurderer bare 21 procent, at anden aktør har været medvirkende til, at de efterfølgende har fået job. Ifølge sekretariatschef i AC Jens Mølbach beror en del af den bedømmelse på, at jobsøgningskurser fylder for meget i indsatsen med at få ledige akademikere i beskæftigelse.

“Der er behov for langt flere kurser med kompetenceudvikling i områder, de ledige ikke har specialiseret sig i under uddannelsen, så de optimerer deres mulighed for at finde job”, siger han.

Undersøgelsen viser, at kun to procent af de ledige akademikere, som kommer i et forløb hos andre aktører, får et kursus på akademisk niveau, og den indsats huer tydeligvis ikke de ledige. Hver anden ledig finder nemlig forløbet hos andre aktører for irrelevant. Mange udtaler desuden, at andre aktører “har en manglende evne til skaffe akademikere tættere på arbejdsmarkedet”. Målinger fra Arbejdsmarkedsstyrelsen har tidligere vist, at kun cirka 50 procent af de ledige akademikere finder job inden for de 12 måneder, hvor en anden aktør varetager indsatsen. 

Individualisere indsatsen
Rekrutteringsfirmaet Alecto Netcom er blandt de andre aktører, som varetager beskæftigelsesindsatsen for ledige akademikere efter henholdsvis fire og syv måneders ledighed. Direktør for Alecto Netcom Christina Grøntved vælger at hæfte sig ved det resultat i undersøgelsen, at 90 procent af de akademikere, som har fundet ordinær beskæftigelse efter forløbet hos anden aktør, enten er tilfredse eller meget tilfredse med de job, de finder.

“Som det også fremgår af rapporten, synes jeg, det er svært at se, om det er utilfredshed med systemet eller utilfredshed med aktøren. Det kan være et sammensurium. Udfordringen er, at der bliver en bedre harmoni blandt de mange interessenter, som blander sig i den lediges vej til job”, siger Christina Grøntved.

Hun udtaler, at selv om anden aktør kan fremvise gode resultater, kan aktørerne bestemt blive bedre.

“Vi kan blive bedre til at individualisere indsatsen og arbejde tættere sammen med a-kasserne. Der er behov for at effektivisere og afbureaukratisere, så vi bedre forstår, hvad hver enkelt interessent rent faktisk arbejder med i indsatsen med ledige, så der ikke bliver lavet dobbeltarbejde”, siger hun.

Den 1. august får kommunerne det fulde ansvar for landets jobcentre og dermed for beskæftigelsesindsatsen. Selv om tilfredsheden med andre aktører langt fra er positiv, så er det for de ledige akademikere et bedre alternativ end jobcentrene. Kun 2-3 procent af de ledige akademikere oplever, at jobcentret yder den bedste service. De ledige ønsker derfor absolut ikke, at indsatsen overflyttes til kommunerne, konkluderer AC.