11.04.2009
Artikel

Økonomi og musik

Hannah Kvetny er en rigtig iværksætter. Hun har bygget sit eget cembalo, været initiativtager til en klassisk musikavis og drivkraften bag flere virksomheder. Selvom hun har flere uddannelser bag sig, så er det overvejende magisterkvalifikationerne, hun trækker på.

Af Malene Romme Mølby

“Jeg kan se økonomien i musikken og musikken i økonomien”, bebuder Hannah Kvetny, udgiver af den klassiske musikavis Optakt og økonomi- og administrationskonsulent. Hun er bekendt med, at ikke alle finder musik og økonomi forenelige, så hun fortsætter overbærende med en forklaring.

“Både musik og økonomi har strukturer, som henholdsvis musikeren eller revisoren skal få øje på. Jeg kan godt lide at bygge ting op, som man gør i regnskabsverdenen. Det er jo smukt, når det går op. I musikkens verden spiller jeg cembalo, mest barokmusik. Det betyder, at jeg har et forenklet nodebillede med kun baslinjer og tal, så skal jeg selv finde ud af at skabe musikken. Cembaloets rytme lægger på den måde fundamentet for værket”, forklarer Hannah Kvetny.

Musik og økonomi har fyldt en stor del af hendes privat- og arbejdsliv. Hun er klassisk uddannet som cand.mag. i musik og pædagogik og senere merkonom i regnskab. I 2006 kombinerede hun musik og økonomi, da hun tog en diplomuddannelse i Music Management.

Klassisk musik er ikke kun for specialister
“Økonomien har i mange år været det, som jeg levede af. Musikken, som jo er mit hovedfag, har jeg dyrket ved siden af. Men min sidste uddannelse gjorde det pludselig muligt at kombinere, hvad jeg brænder for”, siger Hannah Kvetny. Hun beskriver sig selv som en, der går ind for læring for livet. Derfor har hun selv sørget for mere uddannelse, når hun følte, at hun manglede nyt input i arbejdslivet.

“Music Management er nok den uddannelse, der har inspireret og skubbet mest til mig. Både fordi jeg var langt den ældste på studiet, og fordi jeg har klassisk musik som udgangspunkt, hvor resten af deltagerne havde den rytmiske musikalske baggrund”, fortæller hun. Det førte til mange nye tanker og idéer. I 2007 realiserede hun en af dem: Hun blev udgiver af den første musikavis, Optakt, som handler om klassisk musik.

“Optakt er bygget op om ideen om at være lettilgængelig og at inspirere, stimulere, informere og underholde uhøjtideligt, men ikke useriøst. Vi er det klassiske svar på Gaffa”, fortæller Hannah Kvetny.

Inden hun startede avisen op, gik hun i gang med at undersøge markedet og fandt ud af, at der var et stort misforhold mellem antallet af interesserede i klassisk musik og mulighederne for at finde artikler og oplysninger om klassisk musik. Formidling om klassisk musik fandtes næsten kun i fagblade, og så var det skrevet til specialister.

“Optakt er til alle, der holder af klassisk musik, og til dem, der endnu ikke har fundet ud af, at de kan lide klassisk musik. Den skal altså både være til høj og lav og ikke kun for indforståede med en højere uddannelse inden for musikvidenskab”, siger hun. Siden den første udgave af Optakt blev udgivet, er der også kommet en hjemmeside og klubben Optaktforum, hvor man får rabat på udgivelser og koncertbilletter til klassisk musik og kan deltage i særlige arrangementer.

“Jeg får ofte at vide, at folk tidligere først lagde mærke til et klassisk arrangement i deres lokalområde, når det var overstået, men det har Optakts faste koncertkalender nu ændret på”, siger hun. På trods af succesen så kommer Optakt i papirudgave sidste gang i april. Musikavisen har været gratis og er blevet finansieret af annoncer, men på det sidste har det været for svært at få den til at løbe rundt økonomisk. Hjemmesiden fortsætter dog med nyheder, debat, anmeldelser, koncertkalender og klub.

“Det er ærgerligt, at vi må stoppe med den, for det er så tydeligt, at den har udfyldt et tomrum. Men siden vi startede, er vi jo røget ud i nogle tider, der er hårdere finansielt. Måske er der igen marked for papiravisen om et par år. Indtil da fortsætter vi på nettet”, siger Hannah Kvetny.

Hun er ikke en novice som iværksætter, da hun tidligere har startet sin egen konsulentvirksomhed i regnskab og administration, og sammen med manden har hun været med til at starte hans kommunikationsfirma.

“Jeg har været med til at starte tre virksomheder, og jeg har heldigvis ikke lukket nogen endnu”, siger Hannah med et smil.

Iværksættergenet
“Det er at være god til at sætte sig ind i nyt stof og være stærk metodisk. At være vant til at tænke kreativt og ud fra andre vinkler. Og at være indstillet på, at alt kan gøres anderledes”. Sådan udlægger Hannah Kvetny begrebet magisterkvalifikationer, som er “hemmeligheden” bag hendes succeser.

Det er i høj grad også erfaringerne, der har rustet hende til at være iværksætter, men der er oplevelser fra hendes studietid, der allerede dengang pegede i retning af iværksætteren.

“Min mand og jeg havde studiejob i en musikbutik og et musikværksted. Der var en hel sommer, hvor vi arbejdede alene sammen, fordi ejeren var på ferie. Vi kunne hurtigt se, at vi var ret gode til at styre det sammen, og jeg tror faktisk, at jeg allerede der fik lysten til at sætte ting i gang”, fortæller Hannah Kvetny.

Community, platform for mange hjemmesider og netradio. Hannah Kvetny hviler ikke på laurbærrene, men idéerne for Optakt bobler videre, så man fristes til at spørge om, hvor hun finder energien til alle projekterne.

“Det er nu, jeg burde sige, at jeg står op klokken 6 og løber en tur, men det gør jeg ikke! Jeg får energi af at beskæftige mig med noget, som jeg synes er sjovt. Det er jo sjovt at finde på og udvikle. Til gengæld arbejder jeg som leder med mig selv og med at give arbejde fra mig, så det kan skaffe mig lidt mere fritid”, fortæller Hannah Kvetny. Der har ikke været meget tid til at arrangere og spille koncerter med det faste ensemble Flora Danica, siden hun startede Optakt. Det håber hun snart på, der bliver igen. For hun brænder stadig for musikken i økonomien og økonomien i musikken.