27.03.2009
Artikel

H.C. Andersen knuser din virkelyst

Af Mette Engell Friis

Har du læst eventyr for dine børn eller børnebørn for nylig? Sådan et hyggeligt dansk eventyr. Måske “Konen med æggene”, hvor I sammen har kunnet grine lidt af den storsnudede kone, der bare ville have og have og endte med at knejse så stolt med nakken, at alle hendes æg blev ynkeligt knust mod jorden. Og med dem hendes drømme om rigdom og storhed.

Men vogt dig. De tilforladelige ord kan lejre sig i barnets sarte sjæl og betyde, at han eller hun aldrig siden vil turde binde an med at starte sin egen virksomhed.

Ifølge lektor, ph.d. Helle Neergaard fra Institut for Ledelse, Handelshøjskolen, Aarhus Universitet, er vi gennem mange generationer blevet præget af H.C. Andersens eventyr, hvor moralen ofte er, at det ikke betaler sig at gå efter sine drømme og løbe en risiko.

Denne negative prægning fra den danske nationaldigter kan være en af forklaringerne på, at danskere generelt ikke er meget for at smide den trygge lønmodtagerstatus over bord, etablere egen virksomhed og fortælle om deres succeser, viser Helle Neergaards studier.

Sammen med en britisk kollega, lektor Robert Smith fra Robert Gordon University, har hun sammenlignet iværksætterkulturen i Danmark og USA, herunder sammenhængen mellem eventyr og iværksætterlyst.

“USA er mulighedernes land med mange – også danske – iværksættere, mens vi i Danmark har en jantelovskultur, hvor man risikerer at få hovedet kappet af, hvis man stikker det op over alle andre. Psykologiske studier viser, at børn bliver grundigt prægede i deres holdninger i de tidlige år. Derfor er det sandsynligt, at eventyr har en vis indflydelse på de to landes forskellige iværksætterkultur. De historier, vi læser for vores børn, er med til at præge deres tankegang i retning af, om ting kan lade sig gøre eller ej”, siger Helle Neergaard, der har forsket i iværksætteri i mange år og har haft en stor interesse for eventyr siden barndommen.

Forskerne sammenlignede bl.a. H.C. Andersen med hans amerikanske forfatterkollega Horatio Alger, der udgav en række meget populære børnebøger i USA i sidste halvdel af 1800-tallet.

“Horatio skrev en masse historier om den fattige dreng, der bliver rig. For eksempel avisbuddet, der arbejder sig op til at blive direktør. Hans bøger er udtryk for the american dream, hvor alt er muligt for alle, mens H.C. Andersens eventyr i høj grad udtrykker “Skomager, bliv ved din læst”. Her er allerede tegn på den jantelov, som først blev formuleret mange år senere”, siger Helle Neergaard.

De to forskeres resultater er offentliggjort i “The Bridge: Journal of the Danish American Heritage Society vol. 30(2) 2007 og i vol. 31(1) 2008 samt i “Journal of Asia Entrepreneurship and Sustainability”.