13.03.2009
Artikel

Nyt job: Ina Rosen

Ina Rosen, 39 år, fra ph.d. i religionssociologi på Lunds Universitet til rådgiver og kvalitativ analytiker i PeytzAnalyse.dk. Virksomheden leverer rådgivning, udvikling og implementering af net-medier. Analyseafdelingen er specialiseret i medieforskning på både offline- og onlinemedier.

Hvorfor vender du tilbage til en virksomhed, du tidligere har arbejdet for?
Fordi PeytzAnalyse beskæftiger en fantastisk samling af specialister inden for medier, teknik og analyse. Det er en udviklende arbejdsplads, hvilket jeg jo selv er et levende bevis på, da det er en helt anden type job, jeg nu skal bestride.

Du tager et tigerspring fra forskning til praksis. Hvorfor?
Det er ikke et fravalg af den akademiske verden. Men jeg oplever, at mange forskere fejlagtigt bliver hængende i den antagelse, at universitetet er det eneste sted, de kan udfolde sig. Jeg har været ansat i det private erhvervsliv, før jeg gik i gang med min afhandling, så jeg ved, at jeg her får muligheden for at forene fordybelse med mere tempofyldte perioder og resultatorienteret opgaveløsning.

Hvad glæder du dig mest til?
Især glæder jeg mig til samarbejdet med andre faggrupper, for det er en stor tilfredsstillelse at kunne løfte produkterne i samarbejdet med kolleger. Det bliver også spændende for mig at kunne anvende min sociologiske værktøjskasse i en ny sammenhæng. Sociologien har altid talt højere hos mig end religionen.

Hvilke succeskriterier har du i forhold til dit nye job?
Alle de nye medier og kommunikationskanaler er ikke i sig selv interessante. De er kun interessante, hvis de bliver modtaget og forstået i den anden ende. Min vigtigste opgave bliver at sikre, at man konstant fastholder og kvalificerer brugerperspektivet i udviklingen og implementeringen af de nye medier. Det bliver det helt centrale i mit job.