27.02.2009
Artikel

Udgifterne stiger voldsomt i MA

Af Martin Ejlertsen

De stigende krav fra regeringen til landets a-kasser har ramt Magistrenes A-kasse på pengepungen.

Udgifterne i MA er fra 2006 til 2007 steget med 25 procent og har rundet de 81,1 millioner kroner, viser regnskabet i MA for 2007.

Det er især udgifter til nye ansættelser og indkøb af it-software samt afholdelse af cv- og rådighedssamtaler, der har fået udgifterne i a-kassen til at stige eksplosivt. Den udvikling har ifølge afdelingschef i MAJob Marianne Rossander været uundgåelig.

“De stigende udgifter er kommet med de systemtilpasninger og de nye opgaver i Velfærdsreformen, som vi er blevet pålagt fra Arbejdsdirektoratet”, siger hun.

MA har blandt andet måttet ansætte 15 nye medarbejdere i MAJob samt tre nye chefer for at kunne løfte de mange nye opgaver, som Beskæftigelsesministeriet har iværksat for a-kasserne.

Selv om MA’s udgifter til it-software er mere end firedoblet til 1,2 millioner kroner, så er det ikke til digitale forbedringer, som kommer medlemmerne til gode, forklarer Marianne Rossander.

“Det er udelukkende for, at vi har kunnet klare de nye opgaver, som vi blev pålagt. Med til de mange samtaler med medlemmerne hører, at vi skal foretage en masse indberetningskoder til Arbejdsmarkedsstyrelsen og Arbejdsdirektoratet. Disse systemtilpasninger har vi selv skullet betale for”, siger Marianne Rossander.

MA’s investeringer i it-software har dog endnu ikke givet mærkbart bedre resultater. Arbejdsdirektoratet har netop målt, hvor stor en procentdel af den indgående elektroniske post der udgør den samlede mængde post fra a-kasserne. Mens denne såkaldte digitaliseringsgrad hos de bedste a-kasser i 2008 ligger på 90 procent, ligger MA’s på 82 procent, hvilket er en lille tilbagegang i forhold til 2007.

“Store dele af udgifterne i 2007 gik til de opgaver, som af affødt af Velfærdsreformen, og i langt mindre grad til digitale forbedringer”, siger Marianne Rossander og understreger, at MA i 2008 har afsat penge til at effektivisere it-løsninger.