14.01.2009
Artikel

Magistre bag Den Lille Havfrues udflugt til Shanghai

Som humanist passer man ikke ind i gængse kategorier, mener Rasmus Rune Nielsen. Derfor startede han sammen med sin studiekammerat idébureauet 2+1. Nu skal de fortælle en milliard kinesere historien om Danmark på Verdensudstillingen i Shanghai. Det bliver det største danske markedsføringsfremstød i Kina nogensinde med et budget på over 100 millioner kroner.

Af Maj Carboni
I midten af pavillonen står Den Lille Havfrue i et bassin med vand fra Københavns Havn. Både havfrue og havvand er den ægte vare. Begge dele er transporteret hele vejen fra Danmark til Kina. Rundt om bassinet snor bygningen sig opad i et bånd bestående af opslag fra en eventyrbog. Med tekst, billeder, lyd og video fortæller bogen moderne velfærdseventyr om danskere, der kombinerer vækst og livsstil med bæredygtighed og socialt ansvar. Welfairytales hedder projektet.

“Idéen var at bruge kinesernes interesse for H.C. Andersen til at fortælle nye historier om Danmark og danskerne”, fortæller Rasmus Rune Nielsen. Han er en af partnerne i 2+1 Idébureau, der sammen med arkitektfirmaet BIG vandt konkurrencen om at stå for Danmarks pavillon på Verdensudstillingen i Shanghai i 2010.

Idébureauets særkende er dets evne til at fortælle historier, der kan formidle komplekse emner til målgruppen. Det hænger i høj grad sammen med, at en stor del af folkene i bureauet har titlen cand.mag. stående på visitkortet.

2 bløde humanister + 1 hård forretningsmand
I 2+1’s lokaler i Købmagergade i København hænger der overdimensionerede designerlamper over skrivebordene, der er kunst på væggene og udsigt over Nørreport fra vinduerne. Rasmus Rune Nielsen står klar i mødelokalet med frisk kaffe på Bodum-kanden, nyvaskede vindruer og en projektor, der på væggen viser tegningerne til deres vinderprojekt.

Hverken Rasmus Rune Nielsen eller Mike Lippert havde drømt om at stå her i dag, da de for 12 år siden mødte hinanden, mens de læste litteraturvidenskab og moderne kultur- og kulturformidling på Københavns Universitet. Rasmus drømte oprindeligt om at fordybe sig i litteraturvidenskaben som forsker, men fik efter studierne arbejde i et kommunikationsbureau, mens Mike var tilknyttet DR som reporter. En dag mødte de to studiekammerater hinanden igen og besluttede sig for at starte et firma sammen. Firmaet døbte de et idébureau, fordi netop idéerne skulle være omdrejningspunktet i deres arbejde.

“Jeg tror, at mange humanister oplever ikke at passe ind i de traditionelle kategorier, men selv må skabe nogle nye. Vi var hverken et reklamebureau eller et grafisk bureau. Omdrejningspunktet for vores virksomhed var fortællingen og den gode idé”, siger Rasmus Rune Nielsen. Kendetegnende for Rasmus Rune Nielsen og Mike Lippert er også, at de med deres humanistiske baggrund godt kan lide at have med de mere videnstunge ting at gøre. Det var netop det, der tiltrak den tredje partner i bureauet, Morten Kold, der kom fra en lang karriere i reklamebranchen.

“Nogle dele af reklamebranchen kan godt være lidt overfladiske, så han tændte meget på, at vi var antioverfladiske. Vi bliver selv enormt begejstrede, når vi sidder og arbejder med noget vanvittigt komplekst og så pludselig finder det lille billede, der kan fortælle det hele til folk, så de pludselig forstår det”, fortæller Rasmus Rune Nielsen. De tre gav bureauet navnet 2+1 Idébureau, fordi “det fortæller historien om to mennesker, der mødtes og fik en god idé, der rigtigt kom op at flyve, da en tredje stødte til”, som der står på deres hjemmeside. Derefter kom den ene store kunde efter den anden i ordrebogen, og nu er der 15 ansatte i virksomheden.

Bæredygtighed som livsstilsvalg
At skulle fortælle kineserne om Danmark er netop en af de komplekse opgaver, som 2+1 Idébureau brænder for. De havde i længere tid talt med det anerkendte arkitektbureau BIG om et samarbejde. De slog til, da de så muligheden for at komme med et forslag til den danske pavillon på Verdensudstillingen i Shanghai, der har livet i byen som tema. De to bureauer mødtes til en brainstorm på idéer. De tog udgangspunkt i de ting, som danskerne har tilfælles med kineserne: H.C. Andersen og cykler. Og så kom de med deres bud på, hvad de selv synes er udtryk for moderne eventyr i de danske byer. Bycykler, havnebad og skovbørnehaver, var nogle af de ord, der blev klistret op på væggen med gule post-it-sedler. Bæredygtighed blev hurtigt et fælles tema.

“Det, som vi kan i Danmark, er at skabe en humanistisk bæredygtighed, der har mennesket som omdrejningspunkt. Kineserne oplever i øjeblikket en enorm vækst. Der bliver bygget byer på størrelse med Randers på et år, men ofte glemmer man at tage højde for beboernes livskvalitet. Vi er ikke ude på at give folk skyld, fordi de køber en Mercedes. De har et legitimt krav på velstand, men vi vil vise, at vækst også kan kombineres med bæredygtighed, som ikke behøver at være en pligt, men kan være et attraktivt livsstilsvalg”, siger Rasmus Rune Nielsen. Idéen med udstillingen er, at danskerne selv skal fortælle, hvad der giver livskvalitet for dem i byerne. Det kan være at starte dagen med en svømmetur i havnebadet, cykle til arbejde langs søerne eller spise en økologisk picnic i parken, mens børnene leger på legepladsen.

“Vi synes, at vi i Danmark er ret gode til at indrette byerne med cykelstier, grønne områder og legepladser, der giver byens borgere mulighed for at nyde livet. Det vil vi gerne vise omverdenen”, siger Rasmus Rune Nielsen.

Den ægte vare
På selve udstillingen skal de besøgende have mulighed for at opleve den ægte vare. Man skal ikke kun læse om bycyklen. Der bliver stillet rigtige bycykler i pavillonen, så de besøgende selv kan cykle rundt på udstillingen og komme rundt i resten af området på en let og bæredygtig måde. Man skal heller ikke bare kigge på en planche om økologi og natur i byen. På taget af pavillonen skal der være en naturlegeplads, hvor man kan holde en pause med en økologisk picnickurv. Det er heller ikke nok at fortælle om det rene vand i Københavns Havn. I bunden af pavillonen skal der indrettes et bassin med vandet fra havnen. I midten skal Den Lille Havfrue stå – og det skal selvfølgelig også være den ægte vare.

“Hele projektets tankegang er et udtryk for danske værdier. Ved at låne Den Lille Havfrue ud til Shanghai vil vi vise en gestus af kulturel åbenhed og imødekommenhed. Vi siger, “Her er det bedste, som vi har. Vis os det bedste, som I har””, siger Rasmus Rune Nielsen. Planen er nemlig, at forskellige kinesiske kunstnere får muligheden for at vise deres fortolkning af Den Lille Havfrue på Havfruens plads i København, mens den danske skulptur er udlånt til Kina. 2+1 har selvfølgelig også tænkt på den opmærksomhed, som udlånet af Den Lille Havfrue giver.

“Det har allerede skabt en masse debat i Danmark, som kan være med til at få folk til at diskutere, hvad vi er stolte af i Danmark. Meningen er, at projektet ikke kun skal skabe refleksion i Kina, men også herhjemme. Når Havfruen bliver hentet, bliver det desuden en event, der kan skabe opmærksomhed i hele verden. Det vil være en direkte markedsføring af København”, siger Rasmus Rune Nielsen.

Fortællingens kraft
Det er kombinationen af de hårde forretningsfolk og de bløde humanister i 2+1, der har ført til, at de har vundet konkurrencen om Verdensudstillingen, mener Rasmus Rune Nielsen.

“Jeg tror, at det, vi kan som humanister, er at fortælle en historie, så vi kommer helt ind i kroppen på målgruppen. Når vi så arbejder sammen med grafikere, arkitekter og forretningsfolk, ender det med at blive en totaloplevelse”, siger han. Rasmus Rune Nielsen mener, at det gælder om at gøre de danske værdier til nogle konkrete fortællinger, som folk kan forholde sig til.

“Der er en generel værditræthed i befolkningen, fordi der i de sidste år er blevet talt så meget om værdier både i virksomheder og i offentligheden. Værdierne kan godt være alt for abstrakte, så det gælder om at forbinde værdierne til en måde at handle på”, siger han. Det er det, som de har gjort med idéen om Welfairytales. Den gode idé kan i sig selv være med til at markedsføre Danmark som et kreativt land med gode idéer – og det er det, som Danmark skal leve af i fremtiden, mener Rasmus Rune Nielsen.

“En god idé har en gennemslagskraft, der gør, at der bliver lagt mærke til den. Der er jo utrolig mange pavilloner på Verdensudstillingen. Vi har ikke mulighed for at være størst, men hvis vi har en god idé, kan vi måske alligevel bore en splint ind i folks opmærksomhed”, siger han.