Gå til sidens indhold
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.
Tegneseriestribe
Illustration: Claus Bigum

6 gode råd: Sådan finder du ud af, om du søger job på en arbejdsplads, der passer til dig

Én ting er, at du har de faglige kompetencer til at løfte et job. Noget andet er, om arbejdspladsen passer til dine værdier. Her får du seks gode råd til, hvordan du afkoder, om en mulig, kommende arbejdsplads er noget for dig.

Emneord:

1. 'Drop generaliseringerne 

Først og fremmest skal du vide, at det er svært at dele arbejdspladser op i gode og dårlige. Du er derfor nødt til at droppe generaliseringer, når du skal finde ud af, om en arbejdsplads passer til dig. One woman’s trash is another woman’s treasure gælder, når det kommer til partnervalg og huskøb, men den gælder også, når det kommer til arbejdspladser. Hvad der virker for den ene, virker ikke nødvendigvis for den anden. Når du skal finde ud af, om en arbejdsplads er god eller dårlig, skal du derfor finde ud af, om den pågældende arbejdsplads er noget for dig – ikke om den i andres øjne er god eller dårlig.

2. Undersøg virksomheden

Næste fase, når du skal finde ud af, om et givent job passer til dig, er researchfasen. Du har allerede konstateret, at du har den faglighed, som virksomheden efterspørger. Det, du skal finde ud af, er, om selve virksomheden, dens værdier og arbejdskultur passer til dig. Og her kan du hurtigt komme langt på kort tid. Helt banalt kan du starte med at tjekke virksomhedens hjemmeside og medieomtalen af virksomheden.

Hvilke visioner har virksomheden? Hvordan omtaler den sig selv? Selvom virksomhedshjemmesider oftest er en slags glansbillede, der har til formål at fremstille virksomheden på en bestemt måde, vil der sandsynligvis være informationer, du kan bruge til at danne dig et overblik. Taler vi om en organisation, der har vokseværk eller står midt i en nedskæringsproces? Præger dårlig medieomtale virksomheden og i så fald har den dårlige medieomtale noget at gøre med den afdeling, du søger job i?

3. Kontakt dit netværk 

For at få mere at vide om virksomheden end det, du kan læse dig frem til, kan det også være en god ide at ringe til virksomheden. Ud over at spørge ind til selve jobindholdet, så sørg for at spørge ind til, hvad det er for særlige forhold, målsætninger og værdier, der præger afdelingen? Samtidig er det en rigtig god ide, at du tager et kig rundt i dit netværk. Har du mon gamle studiekammerater eller tidligere kollegaer, der arbejder i virksomheden? Og vil de kunne fortælle dig om virksomhedens kultur og værdier? Husk, at selvom I ikke nødvendigvis har de samme præferencer, så kan deres svar alligevel være med til at give dig en fornemmelse af arbejdspladsen, som du kan bruge i din egen minianalyse. 

4. Brug din samtale til at få mere viden

At lande et job kræver oftest, at man skal igennem en første, anden og måske også tredje samtale, før man bliver tilbudt jobbet. Når du skal til samtale, så husk, at samtalen ikke kun handler om, hvorvidt virksomheden vil have dig. Den er også et redskab, der kan give dig afklaring, i forhold til om du vil have virksomheden. Brug din iagttagelsesevne: Hvordan bliver du modtaget i receptionen? Ved de, at du kommer? Hvordan er tonen? Sidder der en medarbejderrepræsentant eller tillidsmand med til samtalen, så forsøg at vriste viden ud af vedkommende.

Du kan fx, hvis du fornemmer, at stemningen er til det, spørge nysgerrigt og konkret ind til arbejdskulturen. Sørg for at holde bolden på din egen halvdel, og stil spørgsmål som: “Jeg er næsten altid i ret godt humør, hvordan er tonen her på jeres arbejdsplads?”, “For mig er efteruddannelse en god måde at få opdateret min viden på, er det mon noget, I aktivt bruger her i afdelingen?” Eller “Er det her en afdeling, hvor medarbejdere bliver i mange år, eller oplever I, at mange bruger afdelingen som en trædesten til at komme videre i deres karriere?” Kort sagt: Formuler dine spørgsmål, så de tager positivt udgangspunkt i dig selv, samtidig med at de spørger konkret ind til kulturen. 

5. Vær afklaret

Det bedste, du kan gøre, når du skal finde ud af, om en mulig arbejdsplads er noget for dig, er derfor at finde ud af, hvad du er drevet af? Hvad lægger du vægt på? Har du brug for en høj grad af selvstændighed og fleksibilitet for at trives? Eller har du det bedst, hvis der er klare rammer og en tydelig ledelse, der definerer dine opgaver? Kan du bedst lide, at tonen er uformel, og at T-shirten er krøllet, eller trives du bedst med blanke sko, nystrøgne skjorter og en tone, der kan slå dronning Magrethe af pinden?

Som en del af øvelsen kan det også være en god ide at vende spørgsmålet på hovedet. Find ud af, hvad du ikke trives med. Ved du, at du langsomt vil tørre ind, hvis du arbejder i en virksomhed, der er drevet af økonomisk, individuel performance? Har du svært ved at trives i en stor virksomhed, der er præget af tunge beslutningsgange? Eller ved du omvendt, at du ikke har det godt, hvis du er i en lille virksomhed, hvor det er svært at få faglig sparring?

6. Vid, at du er medskaber af det gode job

Sidst, men ikke mindst, skal du vide, at det gode job ikke kun er noget, man får. Det er også noget, man er med til at skabe i relationen til de andre medarbejdere og chefer på arbejdspladsen. Derfor må du gerne søge job med visheden om, at du ikke nødvendigvis leder efter det perfekte job, men at du leder efter et job, hvor der er potentiale til, at det kan blive rigtig godt.

Når du leder efter et godt virksomhedsmatch, skal du derfor lede efter et sted, hvor du kan se dig selv vokse og bidrage. I den forbindelse er der selvfølgelig nogle ydre rammer, som du ikke kan ændre. Du kan ikke ændre virksomhedskulturen, og du kan ikke ændre virksomhedens værdier og visioner fra den ene dag til den anden. Omvendt vil der inden for dit arbejdsområde og din relation til dine kollegaer være et råderum, hvor du kan være med til at påvirke tingene i en positiv retning.

Kilder: Anne Marie Valentin, selvstændig karriererådgiver i Intojob og forfatter til bogen “Tak for din ansøgning – Vi har valgt at gå videre med en anden!”, og Karsten Lodahl Madsen, karriererådgiver, Dansk Magisterforening.

Tak fordi du læste artiklen!

Var artiklen relevant?

Del den med andre ...

Link kopieret!
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Jobannoncer

Syddansk Universitet - Det Humanistiske Fakultutet

Tre lektorater i uddannelsesvidenskab

Syddansk Universitet - Det Humanistiske Fakultutet

Ilisimatusarfik, Grønlands Universitet

Adjunkt/lektor i pædagogik med funktion som afdelingsleder

Ilisimatusarfik, Grønlands Universitet

Læs om

#vihylderhumanister Adjunkter Administration Afskedigelse A-kasser Aktivering Ansættelsesforhold Antropologi Arbejdsliv Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmiljø Arbejdsmiljø Arbejdsmiljøbloggen Arbejdstid Arkæologi Bachelorer Barsel Beskæftigelse Biblioteker og arkiver Biografi Biologi Blog og debat CBS CV Dagpenge Dannelse Dansk Magisterforening Dansk Magisterforening Det' mit job Dimittender Diskrimination DM Kongres DM på sagen DM Studerende DR DTU Efterløn Efteruddannelse E-læring Etik EU Filosofi Fleksjob Formidling Forskning Forskningsfrihed Freelancere Guide Historie Humaniora Højskoler Idræt Integration IT IT IT-Universitetet Iværksættere Jobsøgning Jura Kandidater Karriere Klima Klima, miljø og energi Kommuner Kommuner Kommunikation Kommunikation Kommunikation KU Kultur Kultur Kultur og sundhed Kulturhistorie Kunst Københavns Universitet Ledelse Ledelse Lederbloggen Ledere Ledighed Lektorer Lifescience Medico Ligestilling Litteratur Løn Magister med profil Medbestemmelse Medievidenskab Mentorer Miljø Miljø Miljø og natur Museer Musikhistorie Månedens iværksætter Naturvidenskab Naturvidenskab Naturvidenskab og teknik Netværk NGO NGO Offentligt ansatte Ophavsret Overenskomst Pension Pensionister Ph.d. Politik Politik Praktik Prekariat Priser Privatansatte Professionshøjskoler Professorer Psykisk arbejdsmiljø Psykologi Pædagogik Pædagogik Regioner Regioner Rejsebøger Religion Roskilde Universitet RUC Samfund Samfundsvidenskab Scient SDU Selvstændige Selvstændige og freelancere Seniorer Skønlitteratur Sociale medier Sociologi Sprog Sprog og kommunikation Stat Staten Stress Studerende Studerende SU Sundhed Sundhedsvidenskab Syddansk Universitet Sygdom Tidsbegrænset ansat Tillidsrepræsentanter Uddannelse Uddannelse Uddannelse og forskning Udland Undervisning Universiteter Videnskabsteori Whistleblower Ytringsfrihed Økonomi Aalborg Universitet Aarhus Universitet
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Vil du opdateres på, hvad der sker?


Læs om tilmeldingen