Gå til sidens indhold
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Jeg er analog indfødt, og jeg har fejlet

Emneord:

REDAKTØRENS KOMMENTAR

Jeg kan tydeligt huske det. Min salig mor stirrede længe på båndoptageren, og så kom det lidt forsigtigt: “Hvordan starter man den?” Jeg var rystet. Hvordan kunne hun ikke vide, at man bare skulle trykke på knappen, hvor der stod PLAY?

Det var måske ikke så underligt. For nylig var der en video fra YouTube, som blev viral. Her får digitale indfødte stukket en vaskeægte walkman og et kassettebånd i hånden.

De har simpelthen ingen anelse om, hvordan de får kassettebåndet ind i den tingest, og de har endnu mindre begreb om, hvordan de får den startet. Det er ret underholdende.

Min pointe er, at den teknologiske generationskløft er reel. Øvelse gør mester. Og selv om den kan være nok så underholdende, så er den også svær at håndtere. I hvert fald for mig.

I mange år har jeg punket min søn til at slukke for computeren og gå ud i den rigtige verden. Nogle gange med forbud. Andre gange med brok. Han har hadet mig for det. Han har forsøgt at overbevise mig om, at hans verden var stor, god og berigende. Han er konstant koblet op til sine venner via Skype og har kontakt med hele verden. Ved middagsbordet har han rapporteret om netcensur i Kina og har talt om russere og amerikanere, som var de rigtige venner.

Min søn har lige afsluttet gymnasiet. Jeg frygtede, at han ville sidde der foran computeren og lave ingenting. Men så søgte han job, og i løbet af en uge havde han et med overenskomstmæssig løn og betalt oplæring. Hans intuitive forståelse for ny teknologi og evne til at skille og samle en mobiltelefon er åbenbart efterspurgt.

Så nu er det, at jeg tænker på, om jeg i højere grad skulle have holdt min kæft og have lyttet mere. Reelt ved jeg jo ikke nok til at gøre mig til dommer over hans verden. Det dummeste, vi kan gøre, er nok at være fordømmende på tværs af generationskløften.

Derfor blev jeg virkelig opløftet, da jeg læste vores egen brugerundersøgelse af de digitale indfødte. 1.574 DM’ere fra 19 til 29 har svaret på spørgsmål om deres digitale vaner. Tak for det!

Ja, mange af de unge synes, at vi andre nogle gange kan være laaaangsomme, pinlige på sociale medier, supporttunge og dovne, når det kommer til ny teknologi. Men i de mange svar er der også en enorm ydmyghed og respekt for forskellige udgangspunkter. Der er blandt andet en stor respekt for, at tidligere generationer kan byde ind med nærvær og fordybelse.

Det er ikke længere smart at svare på mails midt om natten eller på ferien. Tværtimod. Nu skal du lade være, fordi det viser, at du kan planlægge, uddelegere, har overskud og kender dit eget værd. Som en 25-årig mandlig studerende fra Midtjylland skriver:

“Jeg stræber efter at kunne være lige så ligeglad med smartphones, som den ældre generation er”.

De digitale indfødte er klogere end mig. De har overskud til at bære over med mange af os og lære af vores styrker. Er vi lige så forstående over for dem, og er vi klar til at bruge de kompetencer, som de kommer med?

Du kan finde alle hovedtal fra undersøgelsen på magisterbladet.dk.

Tak fordi du læste artiklen!

Var artiklen relevant?

Del den med andre ...

Link kopieret!
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Jobannoncer

Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering

Kunstakademiets Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (KADK) sø...

Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering

Københavns Universitet, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet

Dekan til SCIENCE Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Københav...

Københavns Universitet, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet

Læs om

Adjunkter Administration Administration, organisation og politik Afskedigelse A-kasser Aktivering Ansættelsesforhold Antropologi Arbejdsliv Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmarked, udland Arbejdsmiljø Arbejdsmiljø Arbejdstid Arkæologi AU Bachelorer Barsel Beskæftigelse Biblioteker og arkiver Biografi Biologi Blog og debat CBS CV Dagpenge Dannelse Dansk Magisterforening Dansk Magisterforening Det' mit job Dimittender Diskrimination DM Kongres DM på sagen DM Studerende DR DTU DTU Efterløn Efteruddannelse E-læring Etik EU Filosofi Fleksjob Formidling Forskning Forskningfrihed Freelancere Guide Historie Humaniora Højskoler Idræt Integration It IT ITU IT-Universitetet Iværksættere Jobsøgning Jura Kandidater Karriere Klima, miljø og energi Kommuner Kommuner Kommunikation Kommunikation Kommunikation Kronik KU Kultur Kultur Kultur og sundhed Kulturhistorie Kunst Københavns Universitet Ledelse Ledelse Ledere Ledighed Lektorer Lifescience Medico Ligestilling Litteratur Løn Magister med profil Medbestemmelse Medievidenskab Mentorer Miljø Miljø Miljø og natur Museer Musikhistorie Månedens iværksætter Naturvidenskab Naturvidenskab Naturvidenskab og teknik Netværk NGO NGO Offentligt ansatte Ophavsret Overenskomst Pension Pensionister Ph.d. Politik Politik Praktik Prekariat Priser Privatansatte Professionshøjskoler Professorer Psykisk arbejdsmiljø Psykologi Pædagogik Pædagogik Regioner Regioner Rejsebøger Religion Roskilde Universitet RUC Samfund Samfundsvidenskab SDU Selvstændige Selvstændige og freelancere Seniorer Skønlitteratur Sociale medier Sociologi Sprog Sprog Sprog og kommunikation Stat Staten Stress Studerende Studerende SU Sundhed Sundhedsvidenskab Syddansk Universitet Sygdom Tidsbegrænset ansat Tillidsrepræsentanter Uddannelse Uddannelse Uddannelse og forskning Uddannelse, didaktik og forskning Undervisning Universiteter Videnskabsteori Whistleblower Ytringsfrihed Økonomi Aalborg Universitet Aarhus Universitet AAU
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Vil du opdateres på, hvad der sker?


Læs om tilmeldingen