Gå til sidens indhold
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Mød Ole, mentor i DM

Dansk Magisterforening har tilknyttet over 100 frivillige mentorer i hele landet. Afdelingsleder Ole Stokholm Lauridsen er en af dem. Han var i tvivl om sit job og ledte efter en mentor at sparre med. Det lykkedes ikke, men så blev han selv mentor.

Emneord:

Ledte selv efter mentor
“Jeg gik rundt og ledte efter en mentor i 2011, fordi jeg havde behov for at sparre med nogen om min karriere. Jeg var ikke sikker på, at jeg var tilfreds i mit job, eller om jeg skulle søge andre græsgange. Efter fem år i den samme stilling overvejede jeg, om jeg stadigvæk kunne tilføre noget. Jeg fandt ikke en mentor, men tænkte så, at jeg selv skulle prøve at blive mentor. Mentorarbejdet tvang mig til at reflektere over min egen situation, og jeg fandt ud af, at jeg faktisk var rigtig glad for mit job”.

Feedback­effekten
“Jeg har i øjeblikket min femte mentee. Jeg får meget ud af forløbene, fordi de emner, vi vender, fører til refleksion begge veje. Og så er det også bare dejligt at få lov til at øse ud af det, man ved noget om. Når du sidder i en lederposition, er det sjældent, at der er nogen, der giver positiv feedback. Det er medarbejderne ikke vant til, ligesom også chefer er karrige med at anerkende deres mellemledere. Så det er rart at blive bekræftet i, at man kan bidrage med noget til andre”.

Det handler om relationer
“Som mentor må man gerne interessere sig for det menneskelige aspekt. For det kommer meget tit til at handle om personligheden og den personlige tilgang til tingene. I sidste ende handler det om menneskelige relationer, uanset om udgangspunktet er en personalekonflikt, ønsket om at få ledelsesansvar eller udfordringer i et team. Og så bliver det meget nemt et spørgsmål om, hvad man har af styrker og udfordringer. Og hvordan man bringer det i spil”.

Vær nysgerrig
“Det forløb, jeg har lige nu, handler om udfordringer ved at være projektleder på afstand, hvor medarbejderne sidder på forskellige adresser. Det er selvfølgelig en meget specifik problemstilling, men selvom jeg selv har siddet i et lignende setup, så tænker jeg ikke, at man nødvendigvis behøver at være ekspert som mentor. Det handler meget om at gå til stoffet med den nysgerriges blik og stille spørgsmål som hvorfor, hvordan og hvorhen”.

Sætte rammer
“I starten af et forløb med en mentee er det nok mest mig, der sætter rammerne og står for forventningsafstemningen. Men efterhånden foregår dialogen mere og mere på lige vilkår, måske også fordi menteen føler sig mere tryg og sender mere den anden vej. Men det er ikke sådan, at man som mentee på forhånd skal tænke, at man skal bidrage med noget særligt til mig. Jeg er der for menteens skyld”.

Tak fordi du læste artiklen!

Var artiklen relevant?

Del den med andre ...

Link kopieret!
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Jobannoncer

Syddansk Universitet

Institutleder ved Biologisk Institut

Syddansk Universitet

Grønlands Selvstyre, Råstofstyrelsen

Råstofstyrelsens Afdeling for Teknik og Tilsyn søger en barselsvikar

Grønlands Selvstyre, Råstofstyrelsen

Københavns Universitet - Det Humanistiske Fakultet

Det Humanistiske Fakultet på Københavns Universitet søger to akademiske...

Københavns Universitet - Det Humanistiske Fakultet

Læs om

Adjunkter Administration Administration, organisation og politik Afskedigelse A-kasser Aktivering Ansættelsesforhold Antropologi Arbejdsliv Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmarked, udland Arbejdsmiljø Arbejdstid Arkæologi AU Bachelorer Barsel Beskæftigelse Biblioteker og arkiver Biografi Biologi Blog og debat CBS CV Dagpenge Dannelse Dansk Magisterforening Dansk Magisterforening Det' mit job Dimittender Diskrimination DM Kongres DM på sagen DM Studerende DR DTU DTU Efterløn Efteruddannelse E-læring Etik EU Filosofi Fleksjob Formidling Forskning Forskningfrihed Freelancere Guide Historie Humaniora Højskoler Idræt Integration It IT ITU IT-Universitetet Iværksættere Jobsøgning Jura Kandidater Karriere Klima, miljø og energi Kommuner Kommuner Kommunikation Kommunikation Kommunikation Kronik KU Kultur Kultur Kultur og sundhed Kulturhistorie Kunst Københavns Universitet Ledelse Ledelse Ledere Ledighed Lektorer Lifescience Medico Ligestilling Litteratur Løn Magister med profil Medbestemmelse Medievidenskab Mentorer Miljø Miljø Miljø og natur Museer Musikhistorie Månedens iværksætter Naturvidenskab Naturvidenskab Naturvidenskab og teknik Netværk NGO NGO Offentligt ansatte Ophavsret Overenskomst Pension Pensionister Ph.d. Politik Politik Praktik Prekariat Priser Privatansatte Professionshøjskoler Professorer Psykisk arbejdsmiljø Psykologi Pædagogik Pædagogik Regioner Regioner Rejsebøger Religion Roskilde Universitet RUC Samfund Samfundsvidenskab SDU Selvstændige Selvstændige og freelancere Seniorer Skønlitteratur Sociale medier Sociologi Sprog Sprog Sprog og kommunikation Stat Staten Stress Studerende Studerende SU Sundhed Sundhedsvidenskab Syddansk Universitet Sygdom Tidsbegrænset ansat Tillidsrepræsentanter Uddannelse Uddannelse Uddannelse og forskning Uddannelse, didaktik og forskning Undervisning Universiteter Videnskabsteori Whistleblower Ytringsfrihed Økonomi Aalborg Universitet Aarhus Universitet AAU
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Vil du opdateres på, hvad der sker?


Læs om tilmeldingen