Gå til sidens indhold
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Didaktik. Lærerfaglighed, skole og læring

Undervisningens afgørende betydning for succesfuld læring

Emneord:

LIGE UDKOMMET

Didaktik. Lærerfaglighed, skole og læring
Thyge Winther-Jensen og Signe Holm-Larsen (red.) 
U Press, 2013, (også som e-publikation) 254 sider, 299,95 kr.


Bogen er som skræddersyet til den nye læreruddannelse, hvor den vil kunne fungere som grundbog til faget “pædagogik og lærerfaglighed”. Men egentlig er den anvendelig i alle uddannelsessammenhænge og på alle niveauer, hvor undervisning i didaktik og pædagogik er påkrævet. Gennem seksten kapitler præsenteres og aktualiseres didaktikkens centrale begreber, teorier og historik. Didaktikkens område og tilknytning til pædagogikken kortlægges, og dannelsesbegrebet belyses som et værn mod overdreven specialisering og individualisering. Forholdet mellem didaktik og fagdidaktik diskuteres. Emner som læring, fag, projektarbejde, klasseledelse, undervisning af tosprogede, inklusion, evaluering og it-didaktikken behandles også. Hvad undervisning er, hvad læring vil sige, og hvordan der kan undervises, har, som det fremgår af bogen, været overvejet af tænkere siden antikken. Fremstillingen, der i alle kapitler søger at sikre sammenhængen bagud, afsluttes med en historisk-kronologisk oversigt, der viser de vigtigste stationer i udviklingen af det idehistoriske syn på undervisning og læring frem til i dag.

Mens der i andre lande, fx Tyskland, med jævne mellemrum udkommer solide grundbøger i den pædagogiske disciplin, der går under navn af didaktik, skal vi faktisk længere tilbage i tiden for at finde en dækkende dansk fremstilling af grund­elementerne i disciplinen. Denne forsømmelse er der nu rettet op på med udgivelsen af “Didaktik – Lærerfaglighed, skole og læring”. Den pædagogiske brug af ordet didaktik, der går tilbage til 1700-tallet, men oprindeligt stammer fra græsk, oversættes til dansk bedst ved ordet undervisningslære. Og i den foreliggende bog er det netop begrebet undervisning og undervisningens afgørende betydning for succesfuld læring, der er udgangspunkt for fremstillingen.

I en vis forstand fungerer den som en kærkommen modvægt til den omsiggribende (mis)brug af begrebet læring: Vi lærer af meget andet end det, der sker i skolesammenhæng, men skolens historiske begrundelse og forældrenes aktuelle forventning er, at elever og studerende sikres – gennem fagligt dygtige og didaktisk trænede læreres undervisning – en metodisk og systematisk tilrettelagt læring af et inspirerende dannelsesindhold.

Bogen kan varmt anbefales som både grundbog og opslagsbog.

Tak fordi du læste artiklen!

Var artiklen relevant?

Del den med andre ...

Link kopieret!
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Jobannoncer

Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering

Kunstakademiets Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (KADK) sø...

Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering

Københavns Universitet, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet

Dekan til SCIENCE Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Københav...

Københavns Universitet, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet

Læs om

Adjunkter Administration Administration, organisation og politik Afskedigelse A-kasser Aktivering Ansættelsesforhold Antropologi Arbejdsliv Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmarked, udland Arbejdsmiljø Arbejdsmiljø Arbejdstid Arkæologi AU Bachelorer Barsel Beskæftigelse Biblioteker og arkiver Biografi Biologi Blog og debat CBS CV Dagpenge Dannelse Dansk Magisterforening Dansk Magisterforening Det' mit job Dimittender Diskrimination DM Kongres DM på sagen DM Studerende DR DTU DTU Efterløn Efteruddannelse E-læring Etik EU Filosofi Fleksjob Formidling Forskning Forskningfrihed Freelancere Guide Historie Humaniora Højskoler Idræt Integration It IT ITU IT-Universitetet Iværksættere Jobsøgning Jura Kandidater Karriere Klima, miljø og energi Kommuner Kommuner Kommunikation Kommunikation Kommunikation Kronik KU Kultur Kultur Kultur og sundhed Kulturhistorie Kunst Københavns Universitet Ledelse Ledelse Ledere Ledighed Lektorer Lifescience Medico Ligestilling Litteratur Løn Magister med profil Medbestemmelse Medievidenskab Mentorer Miljø Miljø Miljø og natur Museer Musikhistorie Månedens iværksætter Naturvidenskab Naturvidenskab Naturvidenskab og teknik Netværk NGO NGO Offentligt ansatte Ophavsret Overenskomst Pension Pensionister Ph.d. Politik Politik Praktik Prekariat Priser Privatansatte Professionshøjskoler Professorer Psykisk arbejdsmiljø Psykologi Pædagogik Pædagogik Regioner Regioner Rejsebøger Religion Roskilde Universitet RUC Samfund Samfundsvidenskab SDU Selvstændige Selvstændige og freelancere Seniorer Skønlitteratur Sociale medier Sociologi Sprog Sprog Sprog og kommunikation Stat Staten Stress Studerende Studerende SU Sundhed Sundhedsvidenskab Syddansk Universitet Sygdom Tidsbegrænset ansat Tillidsrepræsentanter Uddannelse Uddannelse Uddannelse og forskning Uddannelse, didaktik og forskning Undervisning Universiteter Videnskabsteori Whistleblower Ytringsfrihed Økonomi Aalborg Universitet Aarhus Universitet AAU
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Vil du opdateres på, hvad der sker?


Læs om tilmeldingen