Gå til sidens indhold
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Magisterbladet nr. 11, 2013

13. september 2013

Akademikerkampagnen er i fare

På kun halvandet år har Akademikerkampagnen parret 1.800 ledige akademikere med små og mellemstore virksomheder. Men trods gode resultater, initiativer til at skabe nye job og en stadig voksende dimittendledighed er tilskuddet til kampagnen pillet ud af regeringens finanslovsforslag.

Giftige ledere har frit spil

Psykopater, narcissister og magtbegærlige ledere trives fint i moderne virksomheder. Dark Management har optimale vilkår i flydende strukturer, hvor forandring er hyppig, og hukommelsen er kort.

Rod gør dig (måske) kreativ

Lidt rod på skrivebordet og i rummet omkring dig gør dig mere kreativ, viser nyt forsøg fra to amerikanske forskere. “Virksomheder kan skræddersy omgivelserne til den adfærd, som de ønsker at fremme hos medarbejderne”, fortæller den ene.

Vi reklamerer, altså er vi her

Universiteterne bruger officielt godt 40 millioner kroner på at markedsføre sig igennem diverse kampagner. Et tal, der dog er adskillige ukendte millioner højere, fordi metoderne til opgørelse er vidt forskellige. Nødvendige udgifter, mener universiteterne. Vanvid og spild af skatteydernes penge, mener tidligere studiechef.

Ingen hjælp fra regeringen

I 2010 – før de kom i regering – fremlagde S og SF et finanslovsforslag, som skulle dæmme op for universiteternes interne reklameslagsmål. Forslaget nåede aldrig den daværende finanslov. I dag er partierne selv i regering, men der er ingen planer om at genfremsætte forslaget. Til stor fortrydelse for KU’s tidligere studiechef Jakob Lange.

Bekendelser og sminke

Magisterbladet har mødt etnologuddannede Julia Lahme, der offentligt udstillede sine oplevelser med at blive fyret som chefredaktør. Og som gjorde comeback som driftig erhvervskvinde, forfatter og blogger.

Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Vil du opdateres på, hvad der sker?


Læs om tilmeldingen