Gå til sidens indhold
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Scient.er: Vi er også med til at skabe vækst

Størstedelen af scient.erne i DM arbejder i det offentlige. 30 pct. af dem er med til at skabe vækst, innovation og nye forretningsområder.

Emneord:

Er det flot eller knap så flot, når 30 pct. af DM’s unge scient.-er fortæller, at de har været med til at skabe nye vækst- eller forretningsområder?

Kurt Klaudi Klausen, professor i statskundskab ved Syddansk Universitet, hælder til den første udlægning.

”Det lyder godt. Det tyder på, at den innovationsdagsorden, der er blevet sat i mange forskellige regi – innovationsråd, globaliseringsråd og kompetenceråd – har slået an. Kommunerne er meget bevidste om, at de befinder sig i en velfærdsklemme med stigende forventninger og færre ressourcer. Og fordi man på mange områder allerede har effektiviseret og skåret væk, er man nået til det punkt, hvor man håndterer udfordringen via velfærdsinnovationer. Det er noget, som ikke mindst højtuddannede er gode til”.

Christian Bason, innovationschef i MindLab, en udviklingsenhed under Erhvervs- og Vækstministeriet, Skatteministeriet og Beskæftigelsesministeriet, er knap så imponeret.

”Det er jo ikke voldsomt meget, når man tager i betragtning, at de netop arbejder med det tekniske område, hvor der ofte er private aktører på markedet. Det er jo et område, hvor der i høj grad kunne være et marked. Måske kan man snarere sige, at der er et potentiale for meget mere forretning”, siger han.

Størstedelen af de 30 pct. fortæller, at deres indsats har resulteret i enten ny viden eller nye produkter, mens en mindre andel peger på effektiviseringer eller øget omsætning som deres bidrag.

Christian Bason er fortsat ikke imponeret.

”Jeg synes faktisk, det er ens forpligtelse som offentligt ansat, at man bidrager til at tænke nyt om sin opgaveløsning. Vi taler her om højtuddannede, der hver dag går på arbejde i en velfærdsstat i dyb krise. Selvom man primært bidrager med drift, kan man altså godt være nysgerrig omkring, hvordan man skaber udvikling”.

Tallet på 30 pct. er det samme, hvis man udelukkende ser på forskere – for de unges vedkommende typisk ph.d.-studerende – eller ansatte i private erhverv.

Tak fordi du læste artiklen!

Var artiklen relevant?

Del den med andre ...

Link kopieret!
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Læs om

Adjunkter Administration Administration, organisation og politik Afskedigelse A-kasser Aktivering Ansættelsesforhold Antropologi Arbejdsliv Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmarked, udland Arbejdsmiljø Arbejdstid Arkæologi AU Bachelorer Barsel Beskæftigelse Biblioteker og arkiver Biografi Biologi Blog og debat CBS CV Dagpenge Dannelse Dansk Magisterforening Dansk Magisterforening Det' mit job Dimittender Diskrimination DM Kongres DM på sagen DM Studerende DR DTU DTU Efterløn Efteruddannelse E-læring Etik EU Filosofi Fleksjob Formidling Forskning Forskningfrihed Freelancere Guide Historie Humaniora Højskoler Idræt Integration It IT ITU IT-Universitetet Iværksættere Jobsøgning Jura Kandidater Karriere Klima, miljø og energi Kommuner Kommuner Kommunikation Kommunikation Kommunikation Kronik KU Kultur Kultur Kultur og sundhed Kulturhistorie Kunst Københavns Universitet Ledelse Ledelse Ledere Ledighed Lektorer Lifescience Medico Ligestilling Litteratur Løn Magister med profil Medbestemmelse Medievidenskab Mentorer Miljø Miljø Miljø og natur Museer Musikhistorie Månedens iværksætter Naturvidenskab Naturvidenskab Naturvidenskab og teknik Netværk NGO NGO Offentligt ansatte Ophavsret Overenskomst Pension Pensionister Ph.d. Politik Politik Praktik Prekariat Priser Privatansatte Professionshøjskoler Professorer Psykisk arbejdsmiljø Psykologi Pædagogik Pædagogik Regioner Regioner Rejsebøger Religion Roskilde Universitet RUC Samfund Samfundsvidenskab SDU Selvstændige Selvstændige og freelancere Seniorer Skønlitteratur Sociale medier Sociologi Sprog Sprog Sprog og kommunikation Stat Staten Stress Studerende Studerende SU Sundhed Sundhedsvidenskab Syddansk Universitet Sygdom Tidsbegrænset ansat Tillidsrepræsentanter Uddannelse Uddannelse Uddannelse og forskning Uddannelse, didaktik og forskning Undervisning Universiteter Videnskabsteori Whistleblower Ytringsfrihed Økonomi Aalborg Universitet Aarhus Universitet AAU
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Vil du opdateres på, hvad der sker?


Læs om tilmeldingen